বুধবার, ১৭ জানুয়ারী, ২০১৮

‘‘এয নিজ’ ভাচ, নিজ’ লেঘা শিঘি’’




কিতাব’ত লেঘা আঘে, চাঙমা অক্কোরুন বাজেই রাঘেবাত্তে ১৯৫৯ ইংরেজিতে দাঙগু নুয়োরাম চাঙমা, দাঙগু হরকিশোর চাঙমাত্তুন ধরি আরকানি গরি সত্তুর দশক’ত সুপ্রিয় তালুকদার, দাঙগু ননাধন চাঙমা, শ্রীমৎ শ্রদ্ধালঙাকার ভিক্ষু, আশি দশক’ত কলকাতাত শ্রীমানেয়া ‘‘চাকুমা আঘরতারা’’, নববই দশক’ত দাঙগু আনন্দময় চাঙমা, বিংশ শতাব্দীত চাঙমা সাহিত্য বা নাঙে এক্কোজধায়্য ‘‘চাঙমা সাহিত্য পত্রিকা’’ নাঙে এক্কো ম্যাগাজিন ফগদাঙি অহলে চাঙমা লেঘা আ সাহিত্য চচযা দপদভা অই যায়। চাঙমা সাহিত্য পত্রিকাত বাংলা ভাঝর মাজারা নেই। আজল কধা কধ’ গেলে পার্বত্য চুক্তি পর আমা ভাচ্ছোই সাহিত্য চচযা আগত্তুন বহুত মুজুঙে আক্কোই যিয়ে। ইক্যে মনে কলে আমি কম্পিউটার আ নেদ’ত আমা ওক্কোরলোই লেঘা লেঘি পারি। ই-আন খামাক্কাই চুক্তি ফসল কই যায়। উন্দি বাংলা সরকায্যা আমাত্তেই এবজর ক্লাশ ওয়ান’ত বই জুগোল গরি দিল’। সমারে নানাঙ সাহিত্য জধা, দাঙর গরি কোই যায় খাগাড়াছড়িত ‘‘সাঙু পাঠাগার’’, ‘‘চাঙমা সাহিত্যবা’’, ‘‘হুয়োঙ বইয়ো বা’সমুত্তু রাঙামাত্যাত ‘‘চাঙমা ভাষা গবেষণা কেন্দ্র’’ নানাঙ জাগাত চাঙমা লেঘা শিঘিবাত্তে কোর্স চালু রাঘেয়্যা।
            এধক জু থানার পর আমি এয ঘুমত আঘি। সিত্তেই এচ্যে বেগর আভিল্যাচ চাঙমা জাত্তো পিত্তিমীত ভচ যাদে বেচ সময় ন’ লাগিব। কিত্তেই, মুই তিন বজর একনাগারে চাঙমা লেঘা শেঘানাত্তুন ই-আন কোই পারঙ, আমি চাঙমা লেঘা শিঘির জাত্তোরে কোচ পেনেই নয়, চাগুরি পেবাত্তে। ইরুক কু দিন মাধানে সি-আন গরিবাত্তে কয়। কিত্তেই, চাগুরিবলা বাদে অন্য মানেইউনর দিন কাল তোরাদে ভারি দুক অহর। তারা নিত্য চোগে চোগে রাঘান। কুধু যার, কি গরের, কারলোই কধা কর। না, রাঙামাত্তে যেনেই কারলোই কধা কল, তেঙা কত্তুন পেল। না খাগাড়াছড়িত যার। ই-আনর এক্কা জু পেলে বা হেনা থেলে কধা নেই। বারাহ্ বারাহ্ গরি শুনে দিলে লাখ তেঙা গুনি দেঘোই। দগে ন’ অলে পরান আহরেবে। এধক্যে দিন মাধানাত্তুন মানুচ ইক্যে লাখ লাখ তেঙা দিনেই চাগুরি তোগান। চিগোন ওক, দাঙর ওক এক্কান চাগুরি থেলে এ দশাত্তুন বাজা যায়।
                এচ্যে পার্বত্য চুক্তি ১৮ বজর পর আমি আমা মা ভাচ্ছোই লেঘা শিঘানা জু পেলঙ। ই-আন এক্কান দাঙর পায়োত্তি। এক্কো জাত ইজেবে বাজি থেবার এক্কান পত্ । অধিকার পেই বা ন’ পেই। ভাচ্ আ ওকোরুন ধরি রাঘেবার এক্কান জু। মাত্তর, দুগ কধা অলদে আমি আমা ওক্কোরুন নিজ’ গরজে, মন’র দাবে ন’ শিঘি। বানা চেই আঘি সরকায়্যা মুয়ো কিত্তে। কমলে মাস্টর দিব দিব গরি।
              ও বাপ ভেই, মা-ভোন লক! কিতাব’ত লেঘা আঘে ১৯৫৯ সালত পাকিসত্মান সরকায্যা আমারে আমা ভাচ্চোই, আমা ওক্কোরলই লেঘা শিঘিবাত্তে সক্যেয়্য জু গরি দিয়্যা। মাত্তর আমা জাত ভেইউনে সি-আন ন’ চানার আর শিঘিবার জু ন’ থেল অয়। এচ্যে ক’বজর লাড়েই গরানার পর আর’ জু পেলঙ আ যুনি ইক্যে আমি আমা ওক্কোর-ভাচ শিঘিবার গরচ মনে ন’ গরি সিআন সরকার’র দুচ নয়, আমার।
           আমি খবর পেই, পিত্তিমী কিতাব’ত লেঘা আগে দ্বি’আন ভাঝর লাড়েয়’ত লো দি পিয়োন। বাংলা আ মনিপুরি। বাংলা ভাঝর লাড়েই খবর আমি বেগে পেলেয়্য বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরি ভাঝর লাড়েই খবর বেগে ন’ পেই। সিত্তেই ইয়োত সে কধা কিজু খবার চাঙর। আসাম আ তিবিরেত বিষ্ণুপ্রিয়া মনিপুরি ভাঝর স্বীকৃতি পেবাত্তে ১৯৫৫ সালত ‘‘নিখিল বিষ্ণুপ্রিয়া মনিপুরি মহাসভা’’র অতালিয়ে আওজে ভাষা পরিষদ বানে নেই তারা আন্দোলন আরকানি গরি ১৯৯৫ সন’ত ২৬ মে তিবিরে সরকায্যা প্রাইমারি ইচকুলানিত বিষ্ণুপ্রিয়া মনিপুরি ভাচ্ছান চালু গচ্ছে।  মাত্তর সক্যেয়্য আসাম’ত মণিপুরি ভাচ্চান রেয্য স্বীকৃতি ন’ পান। ১৯৯৬ সালত ৫০১ ঘন্টাসং রেল অবরোধ গরিবার কিজেক(ঘোষণা) দিয়্যা অয়। ইয়োত ১৯৯৬ সালত ১৬মার্চ সে কামান গরদে পুলিশ’ গুলিত সুদেষ্ণা সিংহ ভাঝরলাই মরিল্যা গদা আসাম’ত যদবদে মরামজ্যা লাড়েই অহলে সরকায্যা তারা আরাং দাবী দি’ পিয়্যা। ২০০১ সালত ৭ ফেব্রুয়ারী বরাক উপত্যাকাত  ১৫২আন ইচকুলত ক্লাম ত্রি সং চালু অয় মনিপুরি ভাঝর পাঠ্য বই ‘‘কনক পাঠ’’। মাত্তর সরকায্যা অলর গরি ন’ থায়। তারারে নানাঙ ধক্যে গরি থোগানা আ ইচকুলানিত মাষ্টর ন’ দেনা বা দিরি গরানা, বই অক্তমজিম ন’ দেনা এধক্যে নানাঙ বেজালত পেলে রাঘেয়্যা। মাষ্টরম্ননে মাজর পর মাচ বেতন ন’ পেলেয়্য ত্যুঅ তারা নিজ’ মা-ভাচ্চানরে কোচ পেনেই কাম গরি যিয়োন। বানা সিআন নয়, মণিপুরি আ অমণিপুরি বির্তক বানে দিন্যাই ভেইয়ে ভেইয়ে কোল-খুজ্যা বাজেয় দিল। পরে আইন লাড়েই গত্তে গত্তে বেক বির্তক থুম গছ্যা গৌহটি হাইকোর্ট আ ভারদ’ত সুপ্রিম কোর্ট। ২০০৬ সালত ৮ মার্চ সুপ্রিম কোর্টর এক যুগান্তকারী রায়’র বলে ‘‘বিষ্ণু প্রিয়া মণিপুরি’’ নাঙে জনম দুগী ভাচ্চান রেয্যর অনুমোদন পেল।
               ও বাপ-ভেই, মা-বোন লক! আমল গরি মুরত পরি ভাবি চ’, বাংলা সরকায্যা কি আমারে ভারি কোচপেনেই এচ্যে আমি আমা মা-ভাচ্ছোই লেঘা শিঘিবার জু পের? খামাক্কাই নয়। নানাঙ চাপর কারণে আমারে মা ভাঝর বই দি পার। সিত্তেই আমি বারবাঙানে কুজোলী গরির ‘‘ এয শিঘি নিজ’ ভাচ, নিজ’ লেঘা, নিজ’ গীত’’। দুগ দ’ দুগ! কিচ্চু ন’ পারলেয়্য নিজ’ মা- ভাচ-আন পিত্তিমী বুগত থিদব্বর গরি।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...