বৃহস্পতিবার, ২ মে, ২০১৯

তুমি জাদর, দেঝর মুজুঙর দিন চান। তমা মু চেই এয’ বাজি আঘে হিলচাদিগাঙ




দাঙগু সুপয়ন দার ছবি।
ভাচ অলদে এক্কো জাদর পরান। ভাচ ন’ থেলে জাদর কন’ চিন পচ্যে ন’ থায়। যে জাদর ভাচ নেই সে জাত পরসাল্লো সান যুনি বাজি থেলেয়্য। সক্যে তুই চাঙমা কোলে ন’ পারিবে। সক্যে ত’ সাহিত্য, রিদি সুদোম, বিজক, পাজা বেক ভচ যেবগোই। তুমি দেঘর পত্তিক দাঙর জাত, শাসক জাদর পাজা অলদে চিগোন চিগোন জাত্তোনরে তারা লগে আভরানা। তারা পাজানি ছলে, বলে কৌশলে চিগোন জাদ’ ইদু ঝাবে দেন। ইক্যে পিত্তিমীত্তুন গধেল গধেল ভাচ লুঘি যিয়ে, ভচ যিয়ে।
ভাঝর কাবিলউনে কধন- পিত্তিমীত ৬৯১২ আন ভাচ আঘে। ইত্তুন বেচ ভাগে ভাচ আঘে ধীমে ধীমে, মরা থের থের গরি। যিআন আমি কোই খামামাধাত খাচ্যে গাচ। সিত্তেই ইউনেস্কো উচ দিয়্যা- পত্তিক ১৪ দিনে এক্কান ভাচ পিত্তিমী বুগত্তুন ভচ যার। যিআনি ভচ যার সিআনি অলদে, যারা আমনর ভাচ চচযা ন’ গরন আ যারা ৫০ আজার কম মানুচ আঘন। আর’ কোইয়ে- যুনি ৫০ আজার থেলেয়্য গুর’, কারজ্যা, গাভুজ্যাউনে চচযা ন’ গল্লে সে ভাচ্চান খামাক্কাই ভচ যেব’। সালে আমা ধক কি অভ? এক্কান কধা কলে বুঝি পারিবা। সিআন অলদে-
২০১৫ সালর ১৪ ফেব্রুয়ারি দৈনিক সমকাল পত্রিকা রাজীব নূর ‘চাকমাদের দুঃখিনী বর্ণমালা’ নামে একটি গবেষণামূলক প্রবন্ধ লিক্কে। তে পার্বত্য চট্টগ্রামত নানাঙ জাগাত ঘুরি ঘুরি চাঙমা ওক্কোর লারচার পোইদ্যানে এক্কান সার্বে চালেয়ে। তে লিক্কে- “১৪-২৩ জানুয়ারি তিন পার্বত্য জেলাত কোণা-কুণিত ঘুরিনেই এন্টি চাঙমা সান অনেক চাঙমালোই দেঘা অয়, যারা নিজ’ ওক্কোর ন’ চিনন, ন’ জানন। আ দুগ’ কদা বেগর মানবলা অনন্ত বিহারী খীসা, জনসংহতি সমিতির এমএন লারমা গ্রুপের প্রধান সুধাসিন্ধু খীসা, পার্বত্য চট্টগ্রাম নাগরিক কমিটির সভাপতি ও রাঙামাটি পার্বত্য জেলা পরিষদের সাবেক চেয়ারম্যান গৌতম দেওয়ান, জনসংহতি সমিতির তথ্য ও প্রচার সম্পাদক মঙ্গলকুমার চাকমা, জুম ঈস্টেটিকস কাউন্সিলের সভাপতি মিহির বরণ চাকমা, সহ-সাধারণ সম্পাদক গঙ্গামানিক চাকমা, তথ্য ও গবেষণা সম্পাদক তুষারশুভ্র তালুকদার, মোনঘর শিশুসদনের শিক্ষক ও লেখক মৃত্তিকা চাকমা, সাংবাদিক-লেখক হরিকিশোর চাকমা, সাংবাদিক বুদ্ধজ্যোতি চাকমা, আদিবাসী বিষয়ক গবেষক তন্দ্রা চাকমা, আদিবাসী নেতা দীপায়ন খীসা, শিল্পী কালায়ন চাকমা ও ইউপিডিএফের সংগঠক রিকু চাকমাসহ শতাধিক পর্বোয়া চাঙমা দাঘী নিজ’ ওক্কোরলোই নিজ’ নাঙান লিঘি ন’ জানন। বানা দি’ জনে নিজ’ নাঙ লিঘি পাচ্চোন- একজন সাত্থুয়া/শিক্ষক ও লেখক মৃত্তিকা চাঙমা, অন্যজন ইউপিডিএফ নেতা রিকু চাঙমাদাগী।”
শেজে ডারউইনের ভাঝে কবার চাঙ- 'survival of the fittest' বাংলায় ‘যোগ্যরাই টিকে থাকে আ চাঙমা যার সেদাম বেচ তেয়্য থিগি থায়।’ জুম্মউনর চিত-কলজ্যা (অস্তিত্ব) রক্কা গরিবাত্তে নিজর সেদাম (যোগতা) বারাহ্ পরিব। সেদাম বলা অই উদ পরিব। সেদাম বলা, বুগ’পাদা ধর অই পরিব। মুই ইরুক পিরিহ্উনরে কঙর। ইক্কে চেরবো বেরচাগা ভিদিরে থেবার সময় নয়। এয’, চ’। বানা চোক এরে চেই থেবার সময় নেই। এ সময়আন জাগিউদিবার সময়। বিশ^রে জানিবার সময়। আমা মাধাজুধোউনর বল পরি যার। তারা জাগানিত তোমাত্তুন গজি লোই পরিব। এচ্যে দেঘর দ’ জাত্তো কত্তমান লেঙ অই বোই আঘে। আমা সাহিত্য,আমা রিদি সুদোম (সংস্কৃতি), আমা ভাচ, আমা ওক্কোর ফুদো আঙারা সান ধীমে ধীমে গরি আঘে। আমা নিজর চিনপচ্যে আমি দি ন’ পারির। এ দেচ আমারে মনে যা চাই সিয়ান গরের। কাক্কে বাঙ্গালী, কাক্কে উপজাতি, কাক্কে পাহাড়ী, কাক্কে নৃগোষ্ঠী চিনপচ্যে দি যার। আ আমা ভাচ্ছানরেয়্য কাক্কে উপভাচ বানেদের। সিত্তেই আমাত্তুন জাগি উদ’ পরিব। এ ভাচ আমা পরান, এ ভাচ আমা মা, আমা জীংকানি।
তুমি দেঘর- হিলত মা-বোন, বাপ-ভেইয়োর উগুরে তচ্যা, পেরেচার, কষ্ট-কজলা খাদন সিআনি তুমি কেনে চোক পেলে পেলে গরি চেই আঘ? এধক্যে মারানা সমান। থানাত্তুন ন’ থানা গম পিত্তিমীত। তোমার কি রক্ত নেই? আমাদ’ রক্ত আঘে। অলর গরি থেই ন’ পারিবং। যে যেঙরি পারে আমাত্তুন লাড়েই গরি যা পরিব।
ভান্তেউনরে চেলেয়্য বুক ন’ ভরে! তারায়্য তিন চের ভাক! আ বানা নির্বান- দান’ কধা কন। দেচ ন’ থেলে কন’ জনে নির্বানত যেই ন’ পারিবাক। সিআন তারা খবর পেলেয়্য তেঙা দান মাগানা কধানি কুরি ফেলে ন’ পারন। শিব চরণে কোইয়ে-
“গাঝত ফুল ন’ ফুদিলে মধু পেবং কুধু
জাত ন’ বাজিলে ধর্ম থেব’ কুধু”
আ কবি, লেঘিউনর কধা কলে বুক সুলাই। তারা নিজর ভাচ, ওক্কোর থাগদে পর ভাঝে সাহিত্য চচযা - গরন গত্তন।
ও নুয়ো পিরিহ্, তুমি জাদর, দেঝর মুজুঙর দিন চান। তমা মু চেই এয’ বাজি আঘে হিলচাদিগাঙ। আঘে মিঙিনি, চেঙে, কাজালঙ, ফেনি, শংখ-মাতামুহুরি আ বরগাঙ। সিত্তে আমি ফেসবুগত নিজ’ ভাঝে, নিজ’ ওক্কোরলোই লিঘিবং। ভাচ রক্কে গরিবার যা কিঝু গরা পরে খামাক্কাই গরিবং- ইআন ওক এচ্যে আমা ইমে (প্রতিজ্ঞা)।

আর চেবার ন’ চেই


দাঙগু সুমঙ্গল চাঙমা, পানছড়ি সরকারি কলেজত চাঙমা লেঘা শেঘানা খেন।
“কি আঝা গরির, কি অর! কি সবনে দিঘি, পত্তমে কি পের। ও ভগবান! কিত্তে তুই মরে কান্ পাদে ন’ দিলে, কিত্তে মরে কাল পাদে ন’ দিলে। ইয়ানি ন ’দেঘঙ পারা, ইয়ানি ন’ শুনঙ পারা। এম্বা কিয়ে অয়্যাদে এয’ এধক্যে কিয়ে জিক্জিকাইদে ঘটনা ম’ চোগত ন’পরে ভেইয়ে ভেইয়ে এধক্যে গরি কাবা-কাবি।” এই কধানি মর নয়। গেল্লে ১৩/১২/২০১৬খ্রি: মঙ্গলবার রেদোত্ কাজালঙ বঙ্গতলিত্ গমি যিয়ে ঘটনা ফটোউন দিঘি দিঘি ধারা ধারা চোগ পানি ফেলে ফেলে কল’ বেগর মা মেদেনি হিল চাদেগাঙ।
তার এক বুগ আভিল্যাচ। তা’পুঅ/ছাউনরে বোঝে ন’ পারের। তার বুগত অনসুর দুগর তুবোল বেই যার। দ্বি’চোগ বারিষ্যা দেবাসান। এক্কু মা তিগুচ্যা আঝা গরে, “তা’ পুঅ ছা’উন রাম-লক্ষণর সান অনসুর কোচপানা থিদ ওক। আলুল্লো-দুলুল্লো সাত নাল্ সুধোলোই বেরাবেচ্যা গরি এ জীংকানি গঙেদি আর এক জীংকানিত পর জীংকানি ভেইয়ে ভেইয়র কোচপানা থেপ্থেপ্যা গরি থোক, রাণ্যা সুদগোলা সান্ ফুদি থোক অনসুর। এধক্যে গরি থেবার তিগুচ্যা গোজেন বদ্ধত্তুন তবনা গরে।
মুই সত্য যুক লাগত ন’পাঙ। মাত্তর, তা বিজক ম’ আজুত্তুন শুন্নং। সে পাচ ভেই পা-ব কধা সে রাম - লক্কণ কধা। পাচ ভেই পা-ব দাগি ইক্কু মিলেলোই পাচ ভেইয়ে ঘর-গিরিত্তি গরি তোড়ে যিয়োন। ইত্তুন আমি বুঝি পারি কত্তমান কোচ পেলে, কত্তমান দয়ে-মেয়্যা থেলে এধক্যে দোল এক্কান সংসার বানে বারে। বুঝিলিং ইক্কে সত্য যুগ নেই, কুলি যুক তেহ্ হি অয়্যা? আগত্তুন বেচ আমি দ শিক্কে-দিক্কে ডাঙর অয়্যাই। আগাজত লুঅ হত্তা এক জাগাত্তুন এক জাগাত পাদে দির। এক কোণাত্তুন আর এ কোণাত কধা কোর। এক্কান জাগাত বোই পিত্তিমীত বেক খবরানি আমি পের। এদক্যে শিক্কে-দিক্কেই ভালেদি অনার পর এধক্যে গরি ভেইয়রে ভেইয়ে মারে ফেলানা দেশ জাদত্যাই শুভ নঅয়।
মর এ তুদি কন্না বা শুনিব! গোদা পিত্তিমীত্ যিয়ান বাংলরা ভাঝে কন “স্বার্থপর” সে স্বার্থপর এচ্যা কোণা-কুণি, গোণা-গুণি সেরে সুমি আগে। আগ দিনত এক বদল মদত্তোই ভজিলে মাজন্যা মনান গলি যায়। ইক্কে! তেঙা। বানা তেঙা। তেঙা নয় জাত্তুরে আগে বাজে রাঘা পরিব। জাত্তুন ন বাজিলে সে তেঙা কন দাম নেই। ইরুক দিনত এক্কান কধা ভারি গরি কন্, “ তেঙা থেলে গাঙহ্ পানি আগারেদি নাল আহ্দি যায়”। এধক্যে আমি ন’ চেই। এচ্যা কযেক মাজ অল ভেইয়ে ভেইয়ে মারা-মারি শুনা ন’যায়। যানে, হত্তমান সঞ্জুক, বল্ পিয়ে লাগে সিয়ান দ কন ভাজে ফগদাঙ গরিবার বল্ নেই। মাত্তর, এ’ কয়দ ১/২ মাস আগেত্তুন ধুরি এধক্যে আর নুয়ো গরি দিঘির, শুনির। ইয়ানি তমা নুয়ো পিঁরিউনে চেবার, শুনিবার, দিঘীবার ন’ সান। তারা চান, আগাজত পেইখসান এথুমত্তুন ওথুমত দুয়ো মিলি উড়িবার। তারা চান, দোল এক্কান ঘর-সংসার। যে সংসারত কন কোল্-কজ্যা নেই, হিংসে-পিজুম, রুগ-রুগ্যা নেই। যে সংসারত দুগ নেই, নেই কানানি বানা থেব আজি র্আ আজি, আলুল্লেরা-দুলুল্লো দোল এক্কান জীংহানি। সে জীংহানি দিদ চাই হিল চাদেগাং। সালেন তুসি কি পারিবা মা’মেদেনী সবন পালেদি???
(১৪/১২/১৬ বরগাঙ)

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...