বুধবার, ৬ অক্টোবর, ২০২১

পুরান কধা- সুনানু মুকুন্দ চাঙমা

সুনানু মুকুন্দ চাঙমা। ছবি: ইনজেব চাঙমা

 পুরান’ কধা ইধোত তুল্লে মনান কেঝান গরে,

পরানে কয়দে সেধক্যা গরি থেদুং জনম ভরে। 

চিগন কালর সে সব খেলা, সে সব সঙ্গি ভেই;

জীবন সাগরত ধুবি যিয়ন- ইক্যেনে কিচ্ছু নেই!

বেইল্যা অহ্’লে “গুদু খেলা” আরও কদক কি,

দ্বিবর কাল্যা “নাদেং খেলা” মনত পরে নি?

সে কধানি মনত তুল্লে মস্ত সুখ লাগে,

স্যানি ভাবি ইক্যেনি খেলদুং পরানে মাগে। 

মুরা  উবরে মোন’ - ঘরত বাঝি এক্কোয়া লই,

দগিন’ বয়্যার এজেরস্যা - গায় গায় রয়চ বই। 

ধানুন উন্দি লুঙি এত্তন, তদেগ ধাবা পরে,

সিদ্যায় বিলি ম’ মা-বাপে ফেলি যিয়ন মরে। 

পে’গে এলেস্যা বাদোল মারর, বাঝি বাজর উন্দি,

সময় সময় সিয়েইন্যায় চর পেক খাদন খুন্দি। 

এক ঝলগা স্যা বয়্যার গেল ধানুন লারি ন্যায়

নুয়া গরিন্যায় বাজর বাঁঝি পরান ধরিন্যায়। 

পুনং চানর জুন পহ্’রত সঙ্গী - সমার লই,

ত’ মন’ কধা করস্যা তুই এক্কান জাগাত বই।

সে কধানি ইধোত তুল্লে পরান কানি উদে,

পুরান কালর সুখ দিনত মনান ধাবা ছদে। 

সেক্কে দিনর সে আহ্’জি - গীত, সে সব সঙ্গী ভেই

কুদু গেলাক - ইক্যেনে দ’ মত্তুন কেঅ নেই। 



বিঝু

Krishna M Chakma

“কবাল পরা যিন্দি যায়, মরা শামুক্ক উদি যায়।”
               দিন গঙে যার রেত্ এযে আর পহ্র অহ্য় এদক্যে গরি কুগিল’ মিধে সুরে, ফাগোন আভায় নানাঙ ফুল তুম্বাসে আর লুমি গেল আমা ইদু বিঝু বিঝু। এস্যে ফেসবুক সমুত্তু নানাঙ মিডিয়া বিরিক-বারক (বৈচিত্র) গরি, নানাঙ রঙে নানাঙ ঢঙে ফগদাঙি গত্তে দেঘা যার। ইয়ানি দিঘি বুঝি পারি আমা ঘরপাদাত সুগ বাদে দুগ নেই। গীদে রেঙে দিন রেত  চলের নানাঙ ফাংশান। মনে অয় ইয়ান এক্কান স্বর্গ দেশ। আমা চাঙমাউনে এ কধায়ান আক্কে কন, “পিত্তিমীয়ান এক্কান আলাম।” এক কিত্তেদি রঙতামাশা আ-র এক কিত্তেদি চোগ পানি ধারা ধারা।
                 দিঘীনালা বটতলা বাজারত্তুন জার আলু পাচ কিজি, কলা গাচ দচ বনা, শাক-পাত কুরি বনা আহ্ কলাত্তুর দচ-কুরি বনা বিজি সাজন্যা মাধান ঘরত ফিরি গেল তনক্যা’ মা। এদক্যে গরি জার তোনপাত বিজি বিজি বেন্যা-বেল্যা ইদে পাদা ফেলে পারল্লেয়ু ইদেপাদা সিদে অদে ন’ অদে ঘরত বেক থুম অহ্য়। জুমবলা গিরিত্তি থায় ভিলি কদক বা কি থায়। জুরি পান সান। তনক্যা বাবে জুমপুরাত্তুন ফিরিল। তনক্যা মা নোন্যাশিল জুর পানি কুত্তিবো আহ্ দাবাবু আনি দিল’। কায়-কুয় গরি বজি তনক্যা বাপত্তুন পুজোর লর- জুমান কেঞ্জান পুরি গেল?
তনক্যা’বাপে লারে লারে দাবাতানি কল- “নাত নেই গরি কেঞ্জান পুরি যেদ’। সিত্তুন ইঙিল্যা ঝর দিল’। তেহ্, বিঝু বাজার কি আনিলে?”
তনক্যা’মা ভ’ নিঝেত ইরিদি কল- “তেঙা পিয়োঙ বানা পাচশ কুরি তেঙা। তনক্যারে আহ্ পরানীরে দ্বি’ ধেরেচ কিনি দেদ্যা ৩০০ তেঙা লাক্কে। আহ্ সেমাই এক কিজি, চিদোল বাদে কিজ্জু ন’ আনং।”
তনক্যা বাপে কপালত আহ্’ত দিন্যাই কল- “জার’ লাদাপাদা বিজি কদক দিন তোরেদঙ। পার্বত্য চুক্তি বাস্তবায়ন অদ’ ঘরপাদা জাগানি ফিরি পেদং। তেঙা পয়স্যা কি চিদে গরা পত্ত।”  
তনক্যা মা তারাতাঙুরি কল- “তারাবু ন সান্যে। চুক্তি বাস্তবায়ন। জারবোউনে চেদাক দ এক্খন সরকারে দি পেলুং। চুক্তি বাস্তবায়ন অহ্লে দ’ কাম গরি পেবাক। ইক্যে তারা বোদে বোদে তেঙা তুলি তুলি খেই পাত্তন। আমনে আহ্দে থেঙে কাম গরিনেই খেই ন’ পারির, বিঝু পেলে ন’ পারির তারা চাগোই, যা... . .. . . . . . . .”
-    “আহ্ তনক্যা মা সিক্যে গরি ন’ কোচ না। শুনিলে দঝা পাগে দিবাক্যা। আমি সিয়ানি বর ন’ মাগি . . . . . . . .।”
 লেঘিয়্যা: সুনানু ইনজেব চাঙমা, জধানানু, চাঙমা সাহিত্য বাহ্, গরা কমিতি।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...