মঙ্গলবার, ২৫ ডিসেম্বর, ২০১৮

আমি কি আমা ভাচ ওক্কোর শিঘানা পোইদ্যানে সচেদন? কাত: দাঙগু ইনজেব চাঙমা

আমি কি আমা ভাচ ওক্কোর শিঘানা পোইদ্যানে সচেদন? কাত: দাঙগু ইনজেব চাঙমা

চাঙমা জাত্তোসান পরাকবাল্যা জাত সংসারত আর আঘন নিনা মুই খবর ন’ পাঙ। যারাত্তুন ভাচ ওক্কোর থানার পরয়্য পর ভাচ্ছোই সাহিত্য চচযা গরন- নিজর ভাচ ওক্কোর লারছার ন’ গরন। অন্য কিত্তেদি চেলে চাঙমা জাত্তো সান বর কবাল্যা এ পিত্তিমী নাঙে গ্রহবোত আর কন’ জাত নেই। কি ন’ এল’ তারার? ধর্মআন বৌদ্ধ ধর্ম। যার সুদোম অহিংসা পরম ধর্ম। রাধামন এল পিত্তিমীত দাঙর কজাল (বীর), বিজয় গিরি এল’ পিত্তিমী পৈনাঙি রাজা, এল’ রেয্য, ভাচ, ওক্কোর, সাহিত্য, সংস্কৃতি আ শিক্কে দীক্কে। বেগত্তুন বেচ যিয়েন এল’ সিআন অলদে লোবিয়ত। এক্কো ফিরিং সাত ভেইয়ে ভাক গরি খান। তিন দিন্নে উপস্যা সাত দিন্নে উপস্যারে তোরান। এধক্যে বিজক চাঙমা জাদর শিরেই শিরে মিজি এল’। মাত্তর সময়র গঙারে বেক আহ্’রে ফেলেই কন গল্লেত পরি দিক কাভুল ওই কন’ কিত্তে কুলেই ন’ পাত্তন।
দেঘা যাই চাঙমা জাত্তো গোদা পিত্তিমীত ছিদি পচ্ছোন। শিক্কে দিক্কেই আগত্তুন আজার আজার গুনে মুজুঙে আক্কোই যিয়োন। যাক যাক পিএইচডি ডিগ্রি পাদন, পিত্তিমীত নাঙ ফুত্যা বিদ্যা ঘরত কাম গত্তন। এধক পানার (অর্জন) পরয়্য কিত্তেই পরাকবাল্যা কোই যায়? চাঙমা জাত্তো এক্কান পাজা আঘে, মানজ্যা এক্কা বাঙিনি গরলে তারা জাত পাত বেক কুরি ফেলা, আঙুল মাধালোই বেরান থেঙ’ মুরি ন’ বাজেই। নিজ’ জাদর কধা, নিজ’ বংশ কধা, জাদর পাজা (বৈশিষ্ট্য) কধা বেক স্বরসত্তিবো উরি নেযায়। তলেদি রিনি ন’ চান, চেলা মোজ’সান মু আলক গরি বেরান। সিত্তেই এচ্যে চাঙমা জাত্তো পরাকবাল্যা।
তারা কি লাগত ন’ পান? কি গমি ন’ যায় তারা মাধাত? দেবানে দেবানে কোল বাজেই বাইয়েচ মুউজ চাঙমা কাবি ফেল্লোন, রাজাকার কোই কোই আদাম থিয়ে গুলি গরি মারেফেল্লো। মিজিলিক দর, ডাগিদর দর, বাধি দর, ঘগুরুক বাহিনী দর, মুখেচ বাহিনী দর, বাঙাল দর, আর্মি দর, কুকি দর, বাঘ দর গমি যেল’। কাপ্তে গোধা বানি ধুবে দিল’ আজার আজার একর ভুই-বাগান। এ কাল এয’ গমি যার তারার। এয’ গমি যার তারা কিয়েত সে সুনামি সান দাঙর দাঙর ঝর বোইয়ের। ইক্যে জাত ভেইয়োর দর। সেনে এচ্যে তারা বেন্যা বেল্যা ভাত যেই খা পরে সিআনয়্য কুরি ফেলাদন। দিঘলী আদামত দিঘলী মা এক মাচ সং এক সাচ্যা ভাত্তোই আঘে। তারার এক্কো আওজর পুঅ জিত্তো শহরত্তুন এত্তে ঝারবোউনে আধা পদত গাড়িত্তুন লামে কুধু নেযেলাক কন’ খবর নেই। সেনে তা পুবোরে ফিরি পেবাত্তে দিঘলী মা ভাত মান্নে। এক সাচ্যা ভাত খেই খেই আগাথ্যা দিন তোরার। এধক্যে হ্’নসুচুক্যা দিন মাধনত আজু নানু পজ্জন শুনানা, বেন্যা অলে থাচসাল’ আগুনত পেত পেত জুম আলু পুরি খানা, মা লক্ষী মারে ভাত দেনা, থানমান গরি গীদে রেঙে মত ভাঙ খেই সে জুম’ গপ মাধানা, গাবুজ্যা গাভুরি ছরা ইজা যানা, ঘিলে পারি দিপজ্যা মাধাত পাগানা রোদত গাজ’ ছাবাত তলে ঘিলে খারা অনা, ঘিলে লুদিলোই বটগাজ’ ত’বেয়ে ধেলাত দোলন তাঙে দুলত দুলনা বেক কুরি ফেল্লোন। মাত্তর এক্কান দাঙর কধা অলদে দিঘলী মা এধক দুগত থানা পরয়্য তে তার মা ভাচ্চোই কধা কর, তে যে চাঙমা; চাঙমাত্তুন ওক্কোর, ভাচ, সাহিত্য, সংস্কৃতি আঘে সিআনি বেক আঝা গরি নিশুলি বুগত আভর কাবে আঘে। যারা এচ্যে যারা দেজে বিদেজে নাঙ বাজাদন কধন তারা চাঙমা জাদর মাজারানি, সুদোমানি বেক আহ্’রে ফেলেই পর জাদর সুদোম্মই আওজি মনে দিন তোরাদন। খবর ন’ লন জাত ভেইউন কেঝান আঘন, ইত্তো কুদুম্মোউন কেঝান দিন কাল তোরাদন। সিআন মুই কবার ন’ চাঙ, কবার চাঙ- তারা যে চাঙমা, পত্তিক জাদর আলাদা আলাদা পাজা থাই। তারা আমানর পাজানি ধরি ন’ রাঘেই পর’ পাজালোই আমনরে চিন পুচ্যা দেদন। বেগত্তুন দুগর কধা অলদে তারা সাহিত্য চচযা গরন পর ভাচ্ছোই। ভিন জাত্তুন চাদন চাঙমাউনরে কেনে কচ্চর বানেবাক। সেনে ভিন ভাচ্ছোই, ভিন ওক্কোলোই সাহিত্য চচযা গরলে তারে মান গজাদন। দাঙর দাঙর কেজ্জো গরি ফেসবুগত, পেপারত, টিভিত তা নাঙান ফগদাঙ গত্তন। সিত্তুন উচ্চমি পেই ইক্যে মুইয়্য ভিন ভাচ্ছোই সাহিত্য চচযা গরঙর। এধক্যে গরি আমি লারে লারে অন্য জাদর সমারে মিজি ন’ যেবং কন্না যেব’। কি মূল্য আঘে সালেন পার্বত্য চুক্তি? কি মূল্য আঘে এম এন লারমা সান আজার আজার বান্দা পরান দেনা? এচ্যে মোন মুড় যেন তাক কুল, ছড়া ছুড়ি চাজা অর সমারে আমা সাহিত্য সংস্কৃতি, ভাচ, ওক্কোরয়্য কি চাজা অভ’?
সেনে মুই আমা নুয়ো পিড়ি আ ইরুক পিড়িউন’ ইধু কুজোলী গরিম- মাইকেল মধুসুদন সান আমাত্তুন ওই পরিব’। আঘে আমনর ভাচ-ওক্কোলই সাহিত্য চচযা গর’। ইআনর অর্থ এ নয় যে আমি ভিন জাদর ভাচ ন’ শিঘিবং।

নুয়ো পিরিহ্ জাগি উত্তন

গেল্লে জুন মাচ এল’ আমার চাঙমা লেঘা শেঘানা মাচ। বাঙালর পবিত্র রমজাম মাজ। এ মাজত ইশকুলত লাম্বা এক্কো বন্ধ এল’। এ বন্ধ দিনত আমি দিঘীনালা উপজেলাত ১১য়ান জাগাত(হাই আ প্রাইমারি ইশকুল) চাঙমা লেঘা শেঘেয়্যাই চাঙমা সাহিত্য বা আ সাঙু পাঠাগার তপ্পেত্তুন। ইয়ত দাঙগু এলিয়েন্স চাঙমা এল’ মর ছাবা সান। বানা কি সিয়ান? না, তে মরে নানা কিজু পরামর্শ দিদ’। আ দাঙগুবী শ্রেয়সী চাঙমা, দাঙগু রিকন চাঙমা(তারা দ্বি জনে মাস্টর, বাবু ছড়া ফ্রেন্ডশিপ ইচকুলত), দাঙগু রির্টান চাঙমা(বাঘাইছড়ি, বাবুছড়া) আ দাঙগু উজ্জ্বল চাঙমা চাঙমা(বাবু ছড়া হাই ইচকুলর মাস্টর) তারারে ইধোত ন তুলি ন পাঙর। তারার এজালে চাঙমা লেঘা কোর্সু দোলে দোলে থুম গরি পারা যিয়ে।
ইক্যে কধা কত্তে, হাজাছড়া জোড়া ব্রীজ জনিয়র ইচকুলত ২৩ জুন চাঙমা লেঘা শেঘা যাদে জীপ গাড়ি ন’ পেন্যাই এক্কান হোন্ডা নেযা পয্যা। তে মত্তুন ৮০ তেঙা চাই। শেজে ৭০ তেঙালোই দর গরি লত্ দিলুঙ। মর এক্কান পাজা অহলদে মুই পাত্তে ভাগে বাঙাল গাড়িত কম উধোং। কিত্যাই, বাঙাল্যা যুনি কন এক্কান অয়? ইদোত উদে ২জুন লংগদু কধা। ৩০০ উগুরে ঘর ছেই বানে দ্যুন। সিত্যাই চাঙমা গাড়িত গরি জোড়া ব্রীজ গেলুঙ। সিধু যেন্যাই মরে এক্কো মিলে কত্তে(তে, চে রুয়ে মুই ভাড়া দেদ্যা), আ দা কত্তুন এযর? দিঘীনালাত্তুন। তে কল দিঘীনালাত্তুন জোড়া ব্রীজ একজন ৩০ তেঙা, দ্বি জন অলে ৫০ তেঙা হোন্ডা ভাড়া। মুই চাঙমা ইজেবে বিশ্চেস আঘে মরে ন থোগেবাক। সে বিশ্চেস মর লারে লারে জাঙারে ধরের।
২০১৫ সাল। দিন - পুর ইক্যে ইদোত নেই। চাঙমা লেঘা শেঘা যাঙর উত্তর রেংকায্যা হাই উচকুলত। মেরুং স্টেশনত লামিনে ম এক্কো ইচকুলর সমাজ্যা লাগত পিয়ঙ। তে মত্তুন পুজোর গরে মুই কন কুম্পানিত চাগুরি গরঙ। তা ধক বুঝি হোচ গরি কলুঙ, ‘চাঙমা সাহিত্য বা’।
-বেতন কদক পাচ?
- আপাতত ন’ পাঙ। দ্বি-তিন বজর যাদে লাখ উগুরে বেতন পেম।
এই কধায়ান শেজ অধে ন’ অধে মরে চা দোগাত আহদত ধরি থানি নিল। পেজেহ্ পেজেহ্ পুজোর গরে নানাঙ কধা। শেজে তারে দোলে বুজে কলুঙ- “চাঙমা সাহিত্য বা এক্কো অলাভ জনক সংস্থা। আমা কাম মাগানা গরানা, দেচ-জাত কোচপেন্যাই ইয়ানি গরি, চাঙমা সাহিত্যরে বিশ্ব সাহিত্য ইজেবে থিদ গরিবাত্যা। তরে লাখ উগুরে যে বেতনর কধা কলুঙ সিয়ান অলদে আমি এযাবত ৩০০জনরে চাঙমা লেঘা শিঘিয়েই। এযেত্তে বজরত যুনি যার যার মা ভাচ্ছোই ইচকুলত লেঘা শিঘি পান। তারাও চাঙমা লেঘা পারন ইজেবে চাকরী পেবাক। যুনি দুর্নীতি ন অয়। ৩০০জনত্তুন যুনি ১০জনে চাগরি পান তারা বেতন ১৫ আজার ধরল্লে ১০জনর বেতন ১৫০,০০০ আজার টেঙা। তরে এই কধায়ান কবার চেনেই এক্কো চা বকশিষ পেলুং।”
বেগ শেজে লক্ষীছড়ি উপজেলাত চাঙমা লেঘা কোর্স চালু গরিবাত্য দাঙগু সুমন চাঙমা লোই(সদস্য, সাঙু পাঠাগর) এবজর মার্চ মাজত সিধু গেলঙ। ১নং লক্ষীছড়ি ইউনিয়নর চেয়ারম্যান্যেলোই এগত্তর অই খবর পেলঙ উপজেলা চেয়ারম্যান্যে নেই। ঢাকা কামে যিয়ে। তারল্লোই কধাবাত্তায় কোর্সু দিন - পুর বানিলং, এপ্রিল ৭দিনত কোর্সু ফগদাঙি গরানা। বেক্কানি তাত্তুন পরামর্শ গরি এলঙ। শুগনছড়ি দেয়ান পাড়াত্তুন দাঙগু প্রদীপ চাঙমা তারে ফাঙগরা যেইন্যাই উপজেলা চেয়ারম্যান্যে তারে আগে ন মাধেনেই এক্কা কুজুক কুজুক পেন্যাই প্রদীপ্যা মরে ফোনে কয়দ্যা দা, তুই এক্কা উপজেলা চেয়ারম্যান্যেলোই কধা কোইচ। কধা কোইনেই চেয়ারম্যান্যে মরে কল- “ইধু(লক্ষিছড়িত) কন্না কন্না কাম গরত্তে?......শুন, ইয়ানি অলদে বৃহত্তর বিষয়-সাহিত্য বিষয়। এচ্যে বাংলাদেশ কমেলেত্তুন ধরি সাহিত্য নিনেই গবেষনা গরেত্যা। আন্দাজ্যা অহ্লে ন গাত্তো। .................এম পাশ পদে ঘাদে। দিঘীনালাত দ আর বেজ। বানা চিগেরেত খেই খেই থানদে - জুয়া খেলা খেলে খেলে। ..... তুমি আন্দাজ্যা দ’ শেঘে গেলে ন’ অহব। তোমালেই কধা কনা যথেষ্ট দরগার এল ....................(১৭ সাল কধা)”।
আঘে কোই অয়্যা উপজেলা চেয়ারম্যান্যে ন’ থানার আ ইউনিয়ন চেয়াম্যান দাঙগু প্রবীল চাঙমার সল্লা পরামর্শলোই গরবা বলা যেব কারে কারে বেগ থিক গরা অয়্যা। এই কধানি শুনি পল্যে মনত এক্কা দর সম্যে। কধা আঘে, “পদ ফুরোই সাঙু দুয়োরত, কধা ফুরোই নানু দুয়োরত। ইয়ান চিন্দে গরি নানু তগেই ৭এপ্রিল লক্ষীছড়ি পিএফসি ইচকুলত “চাঙমা লেঘা কোর্স” ফগদাঙ গচ্ছে। খামাক্কাই কোম ইয়ত আমার আত্তো আজারউগুরে তেঙা করচ অহলেয়ু আমি কোর্সু গরি পাচ্ছেই (চাঙমা লেঘা শিঘিয়ে পেলং বানা ৩ জন। তারায়্য ভুজলি চুগত্তুন এযন)। ইয়ান এই কনচুসুক্যা দিন মাধানত দাঙর পাওত্তি ভিলি মনে গরঙ।
আ আমা নুয়ো তপ্পা বা নুয়ো পিরিহ্ কধা ভাবিলে গত্তনাত কাজি দিন্যাই মরিবার মনে কয়। তারা ফেসবুক বাদে কিচ্ছু ন’ বুঝন। কুধু গেলে এক্কো দোল ছবি আপলোড দি পারিম, কন কিয়োঙত, কন তানজাঙত, কন রিঝেং-ঝুরঝরিত না পর্যটনত। বেগে এচ্যে রঙ্গতামাশাত মিজি থেবার চান। ইন্দি ঘর উন্দোরবু উদে র্আ পরের খবর নেই। ইয়ান মুই তারারে দুচ দিবার ন’ চাঙ। দুচ্ছান আমার রাজরর চেলাউনর। মুই বিশ্চেস গরঙর আমা চাঙমা জাত্তো তলে পরিয়্যা নয়। যুগে যুগে তারা সুয়োল গরি এত্তন। রেয্য পর রেয্য শাসন গরি ইচ্ছুন। সে বংশর পুঅ/ছাউন এধক্যে অহনার দাঙর কারন আঘে।
যা ওক, গেলদে ২৩, ২৪ আ ২৫ জুলাই মাজত চাঙমা সাহিত্য বা আ সাঙু পাঠাগার এই দ্বিবে জধা দিঘীনালাত তিন দিন সং যারা মুজুঙর দিনত আদামে আদামে, ইচকুলত, কলেজত চাঙমা লেঘা শেঘেবাক তারারে ট্রেনিং গরা অয়্যা। এই ট্রেনিঙত্তুন বুঝি পাচ্ছোঙ আজলে জাত্তোরে কোচপিয়ে মানুচ এয আঘন। কিত্যাই বারেজ্যা দিনত, উরহুজ্যা ঝরত তারা নিআলসি গরি ট্রেনিং গচ্ছোন, নিজ খরচে। তারা ইমে গচ্ছোন, সাপ্তাই দ্বি’ঘন্টা জাদত্যাই নিজ জীংহানিত্তুন খরচ গরিবাক।
এচ্যে সময়র গঙারে বেক্ বদলি যিয়ে, বদলি যিয়ে হিল চাদেগাঙসমুত্তু গোদা পিত্তিমীর ধক। যক্যে ভারদত কালা মেঘ চাগা ভেদা দের সক্যে মোদি বেক্কুনরে মিটিঙত দাগিলে বেগে উজে যিয়োন। মাত্তর, আমি? এই উত্তর তোমা সিধু। মুই ন’ কলুঙ। তবে ইক্যে মর আঝায় বুক ভরি যার ইয়ান ভাবিনেই, দেচ আহ্লেয়্আয মা মা ভাচ্ছান আহজি ন’ যেব’। কিত্যাই নুয়ো পিরি জাগি উত্তন।আমারে নাঙান জনে নানাঙ ধক্যে গরি এজাল দেদন। মালছড়ি উপজেলা চ্যোরম্যান্নে ২০ আজার তেঙা এজাল দিল’। মা ভাচ্ছোই সাহিত্য চযযা গত্তন। এধক্যে নালে আহদিলে হিলর ছড়াগাঙ ঝালাব্বর অহব, গাজে গজে নানাঙ ফুলে তম্বাস ছিদিব। মোন-মুড় এ্যাইল অহ্ব। যিধু যেই, যিধু থেই এই অমূল্য দরপ্পান লগে নি পাবিবং। ইধোত গাদে রাঘ হিল চাগোঙ বাদে আমা কন কিত্যা জাগা নেই।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...