শনিবার, ১৬ জুলাই, ২০২২

মা ভাচ্চোই লেঘা শিঘানা কি বানা বাঙালুনর? সুনানু ইনজেব চাঙমা


আন্তর্জাতিক আদিবাসী ভাষা দশক'এযেত্তে ২০৩২ খ্রি. শেচ অব’। ২০১৯ সালের ১৮ ডিসেম্বর জাতিসংঘের সাধারণ পরিষদত ২০২২-৩২ সময়কালরে 'আন্তর্জাতিক আদিবাসী ভাষা দশক' িইজেবে  ঘোষণা দিয়্যা অহ্’য়। কয়বো শিক্কে বঝর আ কয়বো আন্তজার্তিক ভাঝর দিন/দিবস অই যেলাক সত্যি, মাত্তর! আদিবাসী গুরোইনরে ইক্কুলত মা-ভাচ্চোই লেঘা শিঘানা অগুর সাগরত পুরি আঘে। ২০১৪ খ্রি. ধুরি লেঘা শিঘানা কধা থেলেও ২০১৬ খ্রি. এনেই আদিবাসী গুরইনত্যাই বই ছাবে ন’ পারন জাতীয় শিক্ষাক্রম ও পাঠ্যপুস্তক বোর্ড- বাংলাদেশ (এনসিটিবি)। অথচ বে-সরগারি স্বেচ্ছাসেবী সংস্থা তপ্পেত্তুন আদিবাসী গুরইনত্যাই মা-ভাচ্ছোই প্রাইমারিত শিক্কে চলি যিয়ে আ কিঝু পাঠ্য বইও ছাবেলাক।


মা ভাচ দিঙিরি (স্বীকৃতি) পেবাত্যা যে দেচ লাড়েই গচ্ছে সে বাংলাদেশ দেঝর অন্য মা ভাঝত্যাই এধক্যে উরংউরং(উদাসীন) অনার মনত খামাক্কাই দুক এযে, এযে আহ্’ভিল্যাচ। ভাঝর শিক্কে অধিগার আন্তজাতিক ভাবে দিঙিরি (স্বীকৃতি) পেলেও বাংলাদেশ সংবিধানত এ পোইদ্যানে কন’ ধারা নেই। তবে জাতীয় শিক্ষা নীতিমালাত  মা ভাচ্ছোই আদিবাসী গুরউনর শিক্কে পেবার আধিগারর কধা লেঘা আঘে। এ বাদেও পার্বত্য চুক্তি  এক্কো ধারাত জুম্ম জাত্তোনর মা-ভাচ্চোই লেঘা শিঘানা পোতপোত্যা গরি লেঘা আঘে। এ নালে গেল্লে ২০১৭ খ্রি. প্রাক-প্রাথমিকত বই দিয়্যা অয়ে দেঝর পাচ্ছো আদিবাসী জাদর গুরউনরে। সিত্তুন ধুরি ২০২৩ খ্রি. কেলাচ ত্রীত সং বই দিলেও এব’ তারা শিঘিবার জু ন’ অহ্’য়। মাত্তর, ইয়ান কি ওচ গরি দেরি বা অলিপ গরানা নয়? যে জাগাত নাক অজল গরি সরগার’ তপ্পেত্তুন রাজদাগি কোই কোইয়ে ২০১৪ সালত্তুন ধুরি লেঘা শিঘানা আরগানি গরিবার কধা এচ্যে ২০২৩ সালত এনেই সে পহ্’র মু ন’ দিঘির।


গেল্লে ২০১৬ খ্রি. ব্রাকর এক গবেষণা রেফারেন্স নালে খবর পেলং, বাংলাদেঝর ৭৩চো আদিবাসী জাদর ভাঝর সেরে চেরান ভাচ ভচ যেবার অক্ত আ মরাধরা, পিড়িল্যা গরি আঘে ৫০আন ভাচ। এ ভাচ্চানি রক্কে গরিবাত্তে অন্তত প্রাইমারি লেভেরত মা-ভাচ্চোই লেঘা শিঘানা খামাক্কাই গরচ অই পচ্ছে। সে সমারে লাগর সাত্থুয়া (যোগ্য শিক্ষক) বানা পরিব।

লেঘিয়্যা: সুনানু ইনজেব চাঙমা, (injebchangma1981@gmail,com) 

তথ্য: দৈনিক প্রথম আলো।

শনিবার, ২ জুলাই, ২০২২

নাটের গুরু: তলবিচ - সুনানু ইনজেব চাঙমা

 

কয়েক দিন আগে মর ফেসবুক সমাজ্যা এক্কান স্ক্রিনশর্ট পাদেল কাচালং বালিকা হাই ইক্কুলর প্রধান শিক্ষক সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘি তারাদাঘি মেসেজ দিনেই কল- মুই “নাটের গুরু”। সে পর পর আর ৩/৪জনে পাদেলাক এধক্যে মেজেস। 'নাটের গুরু' বাগধারার অর্থ - মূলনায়ক। 'নাটের গুরু' অর্থ - প্রধান প্রস্তাবক; তারের টানা। সে স্ক্রিনশর্ট চাং আ মনে মনে ভাবং কিত্যাই মরে সে কধান কল’ আ পত্তিক জনরে সিয়ান কয়? এধক্যে পুজোর মর মনত উদের আ পরের। যা ওক সালে, যিবে মরে “নাটের গুরু” কল’ সিবে কন্না তার কাম কি এক্কা পিচ্ছে ফিরি যাং।  

সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘি মেসেজ

ইরুক ফেসবুকত দেঘা যারচাঙমা ইউনিকোড গরানা নিনেই নানান জনর নানান মত। সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি দাবী গরন তে নিজেচাঙমা ইউনিকোড গচ্ছে। অন্য কিথ্যাদি নানাঙ পৈনাঙি প্রিন্ট, ইলেক্ট্রনিক, øগার ভাঝর গবেষক্খুনে রেফারেন্স তথ্য মজিম দেঘা যায় সুনানু জ্যোতি চাঙমাদাঘি সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি মিলিনেই কামান গচ্ছোন। ইয়ান সুনানু বিভূতি চাঙমা কনমতে মানি নি পারে। যিবে সে তথ্যআনি শেয়ার দেয় তারে অসম্মান গরে। সে কধা পরেদি কোম। তার আগে এক্কো গল্পলোই কোই যাং

ম’ স্ট্যাটাস

এত্থে এক গুর(শিশু) এল তারে দাবি গরন দ্বিবে মিলে। কধা আঘে- “পদ থুম অহ্য় সাঙু দুঅরত, কধা থুম অহ্য় নানু দুঅরত। দ্বিজনে নিজর  ইজেবে দাবি গরানার রাজা ইধু বিজের পরিল রাজা দ্বি/তিন খেপ বিজের গরানা কন কিচ্ছু দিরিঙি দি পারানা মঞ্জুক গরিল গুরবোরে মধ্যে গরি কাবি ভাক গরি দ্বিজনরে ভাক গরি দিবার। যেমেন চিদে তেমেন কাম। রাজা লগে লগে হুম দিল কাবিনেই ভাক গরিবার। যক্যে কাবিনেই ভাক গরিবার জলদাজ্যা যেল অক্তত এক্কো মিলে রাজা দ্বি থেঙত চুল বেড়েই পরিনেই সেলাঙ গরিল তে ভাবে গুরবো দ্বিকত্তা দিলে মুরি যেব  ইক্যে তা সিধু থেলেও পিত্তিমি পহ্ মু দিঘিব চিদেত্তুন তে কল- কর্তাবাবু ইবে গুর নয়। তার গুর তারে দিঙিরি দি দে। মুই মিজে মিজে গরি দাবি গরঙর। রাজা বুঝি পাচ্ছে আজলে গুরবো আজল নানুবো এল তে, যিবে রাজা থেঙত পরিনেই তার নয় কল গুরবোরে। রাজাবো সিয়ানও সিয়ে আজল নানুবোরে নিঘিলেবার।

গল্পবো মর এক্কো থোবিয়্যা গল্প। গল্পবো কলুং অর্থে, আমি চাঙমা, এক্কো তজিমপুর জাত। আমার কি নেই? বেক আঘে, এক্কো জাদর যা যা থায়। ভাচ, ওক্কোর, সাহিত্য সংস্কৃতি। এককালে দেচ এল, এলং সাধিন। রাজা এলং, অলং প্রজা, প্রজা এলং ইক্যে তিন্নো খেদাকতুক। দেঘা যার হিল দিন মাধান গম নেই। অনসুর বনা বনা কালা মেক ভাঝে জুম্মউনর মাধাউগুরে। বানা ইরুক নয়। যুক যুক ধুরি নানান তচ্যা পেরাশানি খেই খেই শত শত বঝর বিদি যার। ইয়োত থুম নয়। কদক মা-বোন, বাপ-ভেই আহ্রেলং, শত শত বোন নেক আহ্রেই রানি পিদি জিংকানি তোরাদন। সে দুগর লামা থুম নেই এয ধক্যে হনসুচুক্যা দিনমাধানার সেরে সেরে আমা পিড়িউন দোল দোল কাম গচ্ছোন। চাঙমা সাহিত্য বাহ্ ১০ আজার মানচ্যারে চাঙমা লেঘা শেঘেল বেগর এজালে। চাঙমা বর্ণমালা  ডিজিটাল অহ্ ইয়ান খামাক্কাই জাদর দাঙর পাওত্তি (অর্জন) অক্ত ভেজাল উদি যেল ফেসবুকতচাঙমা ইউনি কোড” কন্না গচ্ছে সিয়ান নিনেই। সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি দাবি গরন তে নিজে গচ্ছে নানাঙ পৈনাঙি প্রিন্ট, ইলেক্ট্রনিক, øগার, ভাঝর গবেষক রিবেং ইউনি রেফারেন্স কয় তারা দ্বি জনে কামান গচ্ছোন [লিংক তলেদি দিলুং]

গেল্লে জুন ২০২২ খ্রি. সাজন্যা মাধান :৩০ ত্তো বাজি ভাগা øগত লাইভত এই সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি দাবি গরন, সুনানু জ্যোতি চাঙমা এক ফুদ অবদান নেই নানান রেফারেন্সর কধা কলে সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি পাংপাং গরি কল- ইয়ানি ঘাপলা আঘে। মানে তেঙা দিলে বাঘ চোক পায়। অর্থাৎ সুনানু জ্যোতি চাঙমা তেঙা দিনেই বেক জাগাত তা নাঙান লিক্যা তা সমারে নানাঙ জনে নানাঙ কমেন্ট গত্তে দেঘা যার। যা এক্কো সভ্য মানচ্যা কন।

অন্য কিথ্যাদি সুনানু জ্যোতি চাঙমা গেল্লে ১৬ ডিসেম্বর ২০২১ খ্রি. হিল ইঞ্জিনিয়ার্স এসোসিয়েশন অব বাংলাদেশ নাঙে এক্কো জধা ইউনি কোড গরানা পৈাইদ্যানে মান দিলে সুনানু জ্যোতি চাঙমাদাঘি সিয়ান গজি লয় ১৩ মে ২০২২ খ্রি. পিবিএল তপ্পেত্তুন মান দিলে সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি সিয়ান গজি লয়। 

হিল ইঞ্জিনিয়ার্স এসোসিয়েশন অব বাংলাদেশ যুক্তি দেঘায়- তারার এক্কান সিরিসুধোম আঘে। তারার যে জধা আঘে  সে জধাবো ভিদিরে  মান দিয়্যা অহ্য়। অন্য কিত্তেদি সুনানু অশোক কুমার চাঙমাদাঘিপিবিএল তপ্পেত্তুন কল- “..যারা তুদি (আবেদন) গরিবাক তারা উগুরে নানাঙ তথ্য লোই সত্য অহ্লে নকবাচ গরি মান দিয়্যা অহ্ সুনানু জ্যোতি চাঙমাদাঘি তারার এক্কোপিবিএল সাবাঙ্গি। সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘি তুদি/আবেদন গচ্ছোন তারারে মান দিয়্যা অহ্য়্যা। সুনানু জ্যোতি চাঙমাদাঘি তুদি/আবেদন গরন সেনে তারারে মান দিয়্যা অহ্য়। তারার যুক্তিত কারর কিচ্ছু কবার জু নেই। কিত্তে? পত্তিক জধা এক্কো গঠনতন্ত্র থায়। বা সিরিসুধোম থায়। সে সুধোম মুজিম চলা পরে। তবে আর এক্কা দোল তলবিচ গরি মান দিয়্যা অদ আর দোল ওলুং ভিলে মনে গরং। 

যা ওক সালে আরাং কধাত এজং। দেঘা যিয়ে উগুরেদি লিখ্যা গল্পবো সান তারা দ্বিজনে গুরবো মর কন। যুনি মর কধাক সালেন তারা মানও গজি লদাক।

সালেন ইক্যে রাজা কি গরিব? দ্বিজনর যা যা লাগে সে তথ্য প্রমাণ তারা সিদু আঘে। ইক্যে কন্না পেব গুরবো? বুঝ যিয়ে, গুরবো সুনানু জ্যোতি চাঙমাদাঘিরও অধিগার আঘে।

সেরেদি সুনানু ভদ্র সেন চাঙমা কয়েক জনরে মেজেঞ্জারে ছিদি দিল - ম্ইু নাকি ইয়ানরনাটের গুরু। মনে মনে হিরো আলম সান খুজি ওলুং। মাত্তর, মনে মনে ভাবি চেলুং যিয়ানর লাক মর নেই সিয়ান দেনায়ান জানে কেঝান পাঙর। আর’ ভাবি মদনত উদিল’- গান্ধারী ভেই শকুনি। তার বেগত্তুন বেচ দাঙর চিনপচ্যে অহ্লদে গান্ধার রেজ্যর রাজকুমর। কুরুক্ষেত্র যুদ্ধ বাজানা একমাত্র শকুনি দায়ি। সে সুনানু ভদ্র সেন চাঙমা অহ্’ল চাঙমাউনর শকুনি মামা। কধেও লাজ গরে পারা। ত্যুঅ কোই পরের।

ঘদনা ১: গেল্লে ০৭ আগস্ট ২০২০ খ্রি. পরম স্বর্গীয় সুনানু বিভূতি চাঙমার(শিক্ষক) সাপ্তাক্রীয়া কেজ্জো পোইদ্যানে দাঙর এক্কো ধর্ম সভা কাজলঙ তুলাবান আদামত অই গেল ধর্ম সভাত সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘিও অন্যজনর সান গরি সরিত অলাক। দিবুজ্যে মাধান কাচালং সরকারি কলেজর প্রভাষক সুনানু লালন কান্তি চাঙমাদাঘিরে দিঘিনেই কাচালং বালিকা হাই ইক্কুলর প্রধান শিক্ষক সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘি সুনানু লালন কান্তি চাকমাদাঘিরে উগুরে আহ্ তুল্যে। যা ভাবদে বঃনিঝেচ এযে,অগলা এযে। পিত্তিমীত কনদেঝত,কনজাদর সাহিত্য জগদত এধক্যে ঘদনা দেঘা যায়, শুনা ' যায়। এক্কো হেড মাচতরে ইনিক্কেন বজং কাম কন' সভ্য সমাজত গরি ' পারে।

তথ্য মজিম ২০১৪ খ্রি. রাঙামত্যা জেলা বাঘাই ছড়ি উপজেলাত ৬২ জন সাবাঙ্গী নিনেইআরাংনাঙে এক্কো সাহিত্য জধা থিদ অহ্য়। সুনানু লালন কান্তি চাঙমাদাঘিরে সভাপতি সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘিরে সাধারণ সম্পাদক ইজেবে আরাঙর জধাত নকবাচ গরা অয়্যা। লাম্বা চের বঝর সং আড়াঙর কাম বন্ধ থানার পর গেল্লে ০২ আগস্ট ২০২০ ইং সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘি ফেইসবুক টাইম লাইনত দেঘা যিয়ে- “আরাঙর জনম পোইদ্যানে এগত্তরি (স্ক্রিনশর্ট দিয়্যা অয়্যা)। নুঅ জনম, নুঅ সবন, নুঅ মানুচ, মন ভরনক্যাপশন দিনেই ১২/১৩ জনর দ্বিবে আরুক/সুভি। তথ্য মজিম খবর পা যেল’- আরাঙর যে ৬২ জন সাবাঙ্গী/সদস্য আঘন তারালোই কনকধা নেই, তেম্মাঙ-সুল্লুক নেই গরি যে নুঅ আড়াং জনম দেনা তারা কনসাবাঙ্গী/সদস্য মানি নেযে পারানার পোইদ্যানে সুনানু লালন কান্তি চাঙমাদাঘি সংগঠনর সভাপতি ইজেবে সুয়োল গরিলে সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘি তার উগুরে আহ্ তুল্যে সে ধর্ম খলাবোত।

ঘদনা- ২: সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘি চাঙমা সাহিত্য বাহ্ সল্লাদার (উপদেষ্টা) থানা সময়তচাঙমা সাহিত্য বাহ্রে আরাং নাঙ দিবার এক্কান প্রস্তাব আনে (স্ক্রিনশর্ট দিলুং)। চাঙমা সাহিত্য বাহ্ কনসাবাঙ্গী মানি নেযানার সে প্রস্তাবয়ান গজি লোনা অহ্য়। কিঝু দিন আগেও চাঙমা সাহিত্য বাহত তে ভেজাল বাজেই দিবার চেইয়্যে। বানা ভেজাল বাজে দেনা নয়, চাঙমা সাহিত্য কেনে বিপদত পেলেব সিয়ান অনসুর ভাবে। খাগাড়াছড়ি ক্ষুদ্র নৃগোষ্ঠীর সাংস্কৃতিক ইনস্টিটিউত আ চাঙমা সাহিত্য বাহ্’রে ভেজান বাজে দিবার অ-কাম (ব্যর্থ চেষ্টা) গচ্ছে (স্ক্রিনশর্ট দিলুং)।

ঘদনা ৩:  খবর পা যিয়ে, সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘিচাকমা কালচার কাউন্সিল অফ বাংলাদেশ (সিসিসিবি-)” জধাবোতও ভেজাল তুলি দিয়্যা। পরে   সল্লাদার পদত্তুন সরে এবার এক্কান কাগোজ দিল’ আ সিসিসিবি সিয়ান খুজি মনে গজি লল।  

ঘদনা ৪: এর আগেও আদিবাসী লেখক ফোরামতও সুনানু সুজালো জোসদাঘি আ সুনানু আলোময় চাঙমাদাঘিরে লোইনেই এক্কান দাঙর বেজাল ওইয়্যে। কদ' জনে তার ইনিক্কেন চাল বাজির কারনে আদিবাসী লেখক ফোরামত্তুন নিগিলি যিয়োনদোই।

ইআনিত্তুন বুঝা যায় সুনানু ভদ্র সেন চাঙমাদাঘি যিয়ত সিয়োত শিয়েলর পাক চক্কর নিগিলানার কাবিদ্যাঙ। তার গভীর ষড়যন্ত্র নিঘিলেনেই চাঙমা সাহিত্য বাহ্ আ সিসিবিত ভেজাল তুলিনেই আরাঙর যে ৬২ জন সাবাঙ্গীরে কিঝু কোই নুঅআরাংথিদগরিবার -কাম (ব্যর্থ প্রচেষ্টা) গরিল তা ফল চাঙমা জাত্তো পেল লাজর/কলঙ্গ এক্কো দিন, ০৭ আগস্ট। ইক্কো আনকরা মানজ্যেও ইনিক্কেন লাজর কাম ' গরন।

ইরুক ঘদনানি তলবিচ গরিনেই বুঝা যার অর্থাৎ পিবিএল এ তপ্পেত্তুন সুনানু বিভূতি চাঙমাদাঘিরে পদক দেনা পোইদ্যানে সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘি কু-পাক ন’ থেব’ কন আদং নেই। কিত্তে, তার পরামর্শ কয়েক দিন আঘে তারার দাঘির মেজেঞ্জার গ্রুপত্তুন (ঝাদর ভালেদি Think tank….) মরে নিগিলে দিল সুনানু রণজ্যোতি চাঙমাদাঘি।  

ইয়ানি বেক্কানি তলবিচ গরিলে পোতপোত্যা অহ্’য় সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘি অহ্’লাক্কে চাঙমা সাহিত্য জগদত শকুনি (তিনি মহাভারতের প্রধান খলনায়ক। সুবলের কোনো এক পাপের কারণে দেবতাদের অভিশাপে তাঁর বংশে শকুনির জন্ম হয়। শকুনির জন্ম কলির অংশে; তাই তিনি ছিলেন অত্যন্ত ধূর্ত কপট। গান্ধারীর বিবাহের পর থেকে শকুনি ধৃতরাষ্ট্রের সংসারেই থাকতেন এবং ভাগিনেয় দুর্যোধনের সঙ্গে ওঁর বিশেষ বন্ধুত্ব ছিল।)।

গান্ধারীর ভেই শকুনি। তার  বেগত্তুন বেচ দাঙর চিনপচ্যে অহ্’লদে তে গান্ধার দেঝর রাজকুমর। কুরুক্ষেত্রর যুদ্ধ বাজানা একমাত্র তে দায়ী। থিক, চাঙমাউনর সাহিত্য জগদত ভেজাল উদানার একমাত্র সুনানু ভদ্রসেন চাঙমাদাঘি দায়ী কলে বজং ন’ অব। সেনে তারে মুই শকুনি উপাদি দিনেই মান দিলুং।











    

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...