মঙ্গলবার, ৫ জানুয়ারী, ২০২১

মুই চাঙমা লেঘা লিঘি জানঙ, চাঙমা অহ্’রক্কুন মাদে জানঙ। ম’ ইধু ইক্যে চুচ্যাঙ্যা- কা, গুজঙ্যা- খা অহ্’রক্কুন খুব সদর সদর লাগদন- সুনানু ইলি চাঙমা, চট্টগ্রাম বিশ্ববিদ্যালয়,বাংলা বিভাগ।

সুনানু ইলি চাঙমা
সুনানু ইলি চাঙমা চট্টগ্রাম বিশ্ববিদ্যালয় পর্বোয়া । তে চাঙমা সাহিত্য বাহ্’রে কল’ - “চাঙমা লেঘা আহ্ চাঙমা ভাচ ম’ ইদু খুব কোচপানার এক্কান জাগা জুরিহ্ থায়।মুই যক্যে কলেজত পরিহ্’দুং সক্কেত্তুন ধরি তে মর ম' জাত আ ম’ ভাঝর অহ্’রক নিনেই ধারণা অয়।শিগিবার মন চেলেয়্য শিগানা জু ন’ পাঙ।রাজশাহী পড়ানার সুবাদে রাজশাহী বিশ্ববিদ্যালয়'র বড় ভেই বোনুনর জাত নিনেই দোল দোল চিদেচয্যার কধা শুনিবার জু ওয়ে মর।সিত্তুন ধরিই মর ম’ নিজর মা ভাচ আ অহ্’রক্কুন শিগিবার আওচ্চান যদবদে গরি মাধাত সোমে রয়ে। সক্কে মনে গত্তুং বিশ্ববিদ্যালয়ত পড়িলে তে চাঙমা ভাচ শিগিবার জু অভ’। মুই সে জু আন বাজ্যা  রয়োং। বিশ্ববিদ্যালয়ত পড়ানা আরগানি গরলে ম সমাজ্জ্যে কয়েকজন চাঙমা ভাচ পারন শুনি তারাত্তুন শিগিবার চেলেয়্য করোনা ভাইরাস আন এই যেয়েগোই। শিগানা ন’ অয় আর। মাত্তর, ঘরত দংগা পিরেহ্ এ করোনা ভাইরাস সময়ানত এম্বা বর এক্কান আওচ পুরেব মুই ভাবি ন’ পারঙ। "চাঙমা সাহিত্য বাহ্" আহ্ ইনজেব চাঙমা দা, সুপায়ন চাঙমা দা সুমুত্ত আর’ যারা যারা আমা চাঙমা জাদত চাঙমা লেঘা শিগানার জু গরি দেদন তারারে ম’ তপ্পেত্তুন এ্যাঙ্কুর দিনেই চিগোন ন’ গুরিম।  ম’ মন সুন্দুগত্তুন কোচপানা আ অদেল ধোয্য বর মাগি দেনা থেহল বেক্কুনত্তেই। ম’ চাঙমা লেঘা শিগানার আওচ মর জাদ’ ইদু ম’ কোচপানাত্তুন। চাঙমা এক্কো জাত ইজেবে ভাচ, অহ্’রক্কুন আগন। সিগুনরে শিগিনেই পিত্তিমীর মানেই লগ’ ইদু দোলেদালে চিনপুচ্যে গরি দিবাত্তেই আমার নিজর আগে শিগানা গরচ আঘে। মুই আর’ ভাবঙ মুই পারিলে মর পরেন্দি যে পিরিহ্’উন এবাক সিগুনও পারিবাক। সিগুন পারিলে তারার পরেন্দি ইগুনো পারিবাক। 

সক্কে, আমা মা ভাচ আ আমা জাত্তো যুক যুক ধরি বাজি থেব’ মাধা উজু গরি। ইক্কু মুই চাঙমা লেঘা লিঘি জানঙ, চাঙমা অহ্’রক্কুন মাদে জানঙ। ম ইধু ইক্যে চুচ্যাঙ্যা- কা, গুজঙ্যা- খা অহ্’রক্কুন খুব সদর সদর লাগদন। ম’ ইদু ইক্যে মা মানে বুগত পদলা মা আ বা মানে উবরমুয়া বা। এক্কো সাহিত্য নিনেই পড়িয়ে ইজেবে ইক্যে মুই মনে অলে চাঙমা লেঘালোই কবিদে লিাঘ পারঙর, পজ্জন লিঘি পারঙর। মন’ সুন্দুগত্তুন এক্কান কোই ন’ পাজ্জে গম লাগানা কাম গরের মর। অনতিত্যে শিঙোর লোই যিনিক্যা গরি গাচ্ছুন এক ঝলগা বোয়েরত আলগে উগুরে পড়ন, ঠিক সেধক্যে আমিও অনতিত্যে গরি বানা চাঙমা নাঙ দিনেই এ বাঙালাদেঝত আ গদা পিত্তিমিত থিগি থেই ন’ পারিবং। 



এ দেঝত, আমার আঘেদে জাগানিত বুক ফুলে বাজি থেবাত্তেই আমার চাঙমা জাত্তোরে আরো শক্ত গরা পুরিবো। এক্কো জাদর নিজ’ ভাচ, নিজ’ ওক্কোর, নিজ’ রিদিসুদুম শক্ত মক্ত গরি ধরি রাঘেবার আমার বেক্কুনর গরচ আঘে। আমি নিজ উরোন পিনোন আনি চর্চা গরলেও আমার নিজ’ ভাচ্ছান এয’ দোলে দরমর গরি ন’ পারি। নিজ’ ওক্কোরুন লিঘদে আহ্ত বেঙা কঙা অহ্’য়, নিজ’ ভাচ পড়দে দাত ভাঙি যান, দিাঘলে দলামজা লাগে। সেনত্যেই আমার গাবুজ্যা গাবুরী, চিগোন চিজি দাঘি লগরে আ আমার সমাজর মুরুব্বি আ বর মানুচ্চুনরে কুজোলি গরিম-  “চাঙমা ভাচআন দোলে শিগা পুরিবো আ সাতকাম মনে গরা পরিবো। সমাজর গম চিদে গরিয়্যা মুরুব্বিগুন জাদর সুদো আন শক্ত গরিলে আমার মুজুঙেদি যে পিড়িবো এবাক, চিজিদাগি আমা জাদ’ আ ভাচআনোরে দোলে চিনি পারিবাক আ কোচপেবাক। আমিও যিগুন শিগিলোয়েই আমা ভাচ আন, আমি বানা আমা ভিদিরে  ন’ রাঘেই ছিদি দিবং যে যিদু পারি, যে যিধু থেই, যে যিয়োত জু পেই সিয়ত। 

"চাঙমা সাহিত্য বাহ্" আমারে দরমর চাঙমা বানেয়্যা ,যিদ্দুর পারি আমি তার স্ববন আন পুরে দিবার পদত আহ্’দি। একদিন মোন’ ঘরে ঘরে আমা ভাচ আ অ্হ্’রক্কুন জ্বলি জ্বলি থেবাক। "মোন-মুরহ্’ত পহ্’র ছিদিবো একদিন" এ স্ববন ওক আমার বেক্কুনর এক্কান স্ববন।”

কোন মন্তব্য নেই:

একটি মন্তব্য পোস্ট করুন

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...