শনিবার, ২৫ মে, ২০১৯

চাঙমাউনর সুক কুধু আজি যেল’

ছবি: তিতাস চাঙমা
পুরনি আমলত আদামে আদামে গেংখুলি শুনিদাক রেত থিয়্যা, জুম ধান যক্যে গোলাত তুলনা সেচ অয়। সে গীদ’ সুরত রাজা, চাঙমাউনর জীংকানি কধা ফুদ উদিদ’। ফুদি উদে চাঙমা রেয্য সে জয় গচ্চে দিনুন। কন’ গাবুজ্যা - গাবুরি লাঙগ্যা - লাঙুনি কোচপানা কধা সে গীদ’ সুরত পোতপোত্যা গরি ফুদি উদে। ইক্যে সে গীত, সে গীদ’ সুর বাপ-ভেইয়্য তাজা লোত, মা-বোনর চোগর পানি গঙারে কুধু ভাজি যেল’?

কি এল’ সে গেংখুলি গীদত? কি এল’ সে বিজক(ইতিহাস) আ উপখ্যান? চাঙমা রাজার কধা, চাঙমা কন’ মিলে কধা, চাঙমা কন’ ভালেদি জীংকানি কধা। সক্যে চাঙমাউনর রাজা এল’, রেয্য এল’, সুক এল’ চাঙমাউনর জীংকানিত। মিলেউনর মুয়োত অনসুর আজি এল’, বুগত এল’ আঝা আ কোচপানা, চোগত এল’ পোতপোত্যা সবন। সক্যে কাজালং, চেঙে, মিঙিনি, শঙখ, বরগাঙ আ ফেনী এল’। সে গেংখুলি গীদ’ সুরত ফুদি উদি সে কধা, গাঙর কদা, মোন মুরহ্ কধা, মোন-মুরহ্ হ্’েইল তারুম ঝারর ফুল, পেইগ’ কধা আওজি মনে রিবেঙত্তুন কারি শুনেদাক। সক্যে বিঝু এল’, ফুল বিঝু, মুর বিঝু আ গয্যাপয্যা দিন। ফুল বিঝু দিনত বেগে চিদ’ সুগে, মন’ সুগে রেত সংভাগত ঘুমত্তুন উদি ফুল তুলি গঙামারে ভূজিদাক, বর মাগিদাক। মুর বিঝু দিনত রাঙা বেলাল মু ভেদা দেদে কুর’ আদার দিদাক, ঝাক ভুদি ভুদি বিঝু খেদাক, গীদে রেঙে। গয্যাপয্যা দিন বুরো-বুরিহ্’রে ঘাদেদাক। গাবুয্যা গাভুরি, গুর’-বুরহ্’ বেগে ঝাগে ঝাগে কিয়োঙত যেদাক। ফুল বাত্তিলোই বুদ্ধরে পূজিদাক। সাত বেইল সং ঘরত, ধিঙিসালত, গাঙত, কুর’- গরু ঘরত বাত্তি আঙে সয়সম্পত্তি বারিবাত্তে বর মাগিদাক। বেগ’ মঙ্গলত্যাই, গিরিত্তি ভালেদিত্যাই, আদাম ভালেদিত্যাই, সমাজ উজন্দিত্যাই বর মাগিদাক। নিজ’ মনর মানুচ্ছোরে তোগেদাক জুম’ থুপ থুপ সুধোগলাত, ঘোচ্ছে তাগাত, রিঝেং, ঝোরঝরিত সে ভাদ’ মাজ্যা পাগানা ধান সিজেত।
জুম’ ধান গোলাত তুলানা থুম অলে মিলেউনে বেইন বাজান, বেইন বুনন, খাদি, বেজোন বুনন। বেজোনত দোল দোল বট গাচ, কিয়োঙ আ চাঙমা ওক্কোরুন আঁগান। সে বেজোনানি তারা কোচপানা মানুচ্ছোরে বুকশিচ দ্যুন। যারে নিনেই তার সবন দেঘন- দোল এক্কা সংসার গরিবার তারে।
মোন-মুরহ্’ত চাগালা থিয়্যা জুম কাবন। কাদিমাচ জুম ফাঙ গরন। আওন-পুচ মাচ জুম কাবা ধরন। চোত মাচ জুম পুরন। আরা কারি, আনুনি সুলি বোজেক-জেতমাচ ঝর পরল্লে ধান কুজোন। গাবুজ্যা - গাবুরি জুম’ কাম গরন, সাজন্যা লামি এত্তে ঘরত ফিরন, গীত গেই গেই। যে গীদত কন’ দুক নেই, নেই কেলচ-আভিল্যাচ। ইআনি তারার সবন। ইত্তুন বেচ তারার দাঙর সবন ন’ এল’।  কাম গত্তে গত্তে এধক দুক পান ত্যুঅ তারার মুয়োত গান এল’, নাচ এল’, সুক এল’ জুম্মউনর জিংকানিত।  কিত্তেই, সক্যে হ্’েইল ঝার এল’, এল’ চিগোন - দাঙর ছরাহ্-ছুরিহ্ আ বানা জুম্মউন এলাক। তারা বাদে অন্য কন’ জাত ন’ এলাক এ রেজ্যত। সে পরে উত্তুন যেন এলাক অন্য মানুচ চাঙমাউনর জিংকানিত, মুরুল্যা জিংকানিত। এ সের ন’ পিয়ে দুগতয়্য তারার “মজুর” ন’ এল’ কন’ দিন। নিজ কাম নিজে গরিদাক। পোত্যা রাদা দাগত ঘুমত্তুন উদি ভাত রানি দিদাক মিলেউনে। পহ্’র ফাদি এত্তে ন’ এত্তে ভাত মোজা পুনত বানি বাগত লামিদাক মরত্তুন।  কন’ বান্দা (ব্যক্তি) কাম বোরে ন’ এলে তারা তারে বল দিদাক, এক লগে গীদে - রেঙে। কন’ গিরি বঝর ভাদে খেই ন’ পারল্লে তারে মন’ এজাল, ধন’ এজাল দিদাক। মাত্তর এচ্যে তারা “মজুর” অই যিয়োন। ঝার তারুম বেক ভচ যিয়ে, ছরাহ্-ছুরিহ্ শুগেই যিয়ে। ঝুরি মাধাত্তুন পানি ন’ থেপাই, থেপাই বানা মা-বোনর চোগ’ পানি, বাপ- ভেইয়োর লো। কাপ্তে গধা দিনেই চাঙমাউনর ঘর, বাগান, ভূইবেক ধুবি যিয়ে। ছিত্রিং-পাত্রাং অলাক চাঙমাউন। মা-বাপ, ভেই-বোন আ নেগে মোগে, পুয়ে-ঝি ফারক অই কন’ জনে ছিদি পরলাক অরুনাচল, মিজোরাম তিবিরে রেজ্যত আ বার্মাত। কাপ্তে গধা সুফল তারার কবালত ন’ মিলের। তারা এয’ পার্বত্য চুক্তি পরয়্য আন্দারত আঘন। জাগা জমি এয’ ফেরত ন’ পান। আলু কুরি খেবার ঝার নেই। চাদা দেদে তারার জিংকানি ভচ যার। কুধু লেঘা পরাহ্! ভান্তেউন নির্বান সবন দেঘেই দেঘেই দান নাঙে চাঁদা লদন। বৌদ্ধ নাঙ ভচ নেঘাদন। বৌদ্ধ জাগাত বন বিহার লেঘদন। রাজনীতি চেলাউনয়্য অধিগার পেবার নাঙে চাঁদা লদন। পত্থমে (বাস্তবে) কিচ্ছু নেই। মোন-মুরহ্ বেক সেটেলার বাঙাল, বিজিপি আ আর্মিউন আহ্’ঞ্জামে। মা-বোন জিংকানি ইক্যে বানা দুক আ দুক। জুমত যেবার, কাম গরিবার তারা আওচ নেই, খুজি নেই। অনসুর দরদর থরথর- কায় কুরে কন’ দি থেঙ্যা সেটেলার বাঘে ঝাবান নিনা।

ইক্যে মুরল্যা জিংকানিত কন’ সুক নেই। সিঙে, খেংগরঙর র’ নেই। নেই ধুদুগ’ র’। যে জাগানি, যে মোন মুরত জুম কাবি দোলে দোলে জিংকানি তোরেদাক ইক্যে সে মোন মুরহ্’ত পর্যটন অয়ে, আর্মি - বিজিপি ক্যাম্প অয়ে। যে আদাম নাঙান এল’ ফুলচান কাব্বারি পাড়া সিয়েন ইক্যে রসুলপুর নাঙ অই যেল’। নুয়ো নুয়ো পাকা পথ সে রসুলপুর আ ইসলামপুরত অই যেল’। কাপ্তাত জলবিদ্যুৎ অইনেই চাঙমাউনর কি লাভ অয়ে? কিচ্ছু নেই। যিয়োত আর্মি, বিজিপি ক্যাম্প, যিয়োত বাঙাল পাড়া, ইসলামপুর, রসুলপুর সিয়োত কারেন, সিয়োত পাক্কা পথ।

এচ্যে চাঙমাউনর জিংকানিত্তুন বেক আহ্’জি যেল’। দেচ আহ্’জি যেল’।  এধক্যে দুগত্তুন তারা মুয়োত আজি নেই, দাগ’ কধা, বানা, ভাচ,ওক্কোর, রিদিসুদোম বেক ভচ যার। সাচ লামি এলে আজু - বেবেহ্ পজ্জন শুনেদাক, ইক্যে তারার মুয়োত চিদে কধা বাদে কিচ্ছু নেই।

এচ্যে হিল চাদি গাঙত জুম্মউন থেবার কন’ ভ’ (পরিবেশ) নেই। হিলর ধক বেক বদলি যেয়ে। ঝার-তারুম ন’ থানার ছরাহ্-ছুরিহ্ শোগেই যেল’। সেটেলার বাঙাল, আর্মি, রবার বাগান, সাকগোন বাগান, ইটভাটাউনে হিল বুক জেলাঙ জেলাঙ গরি দিলাক। জুম্ম মিলেউন ইক্যে মোন-মুরহ্ ভাঙি ভাঙি পানি তুলদন,  চিগোন ছরাহ্- ছুরিহ্ শুগেই যানার। হিল আদি মানেউন অলাক পিত্তোমরা, দিককাভুল। রেত তোরেলে দিন্নোলই চিদে, দিন তোরেলে রেত্তোলোই চিদে। ওলোনসাল’ আহ্লালা দারবোসান আঙে বানা আঙে তারা বুক। এ হিল চাদিগাঙরে আধুনিক সভ্যতা কোচপানা দুর’ কধা। বেক ভচ গরি দের। ঝার-তারুম আ জুম্মউন এক্কান্নোই এক্কান ধরাধচ্যা সিআন আদুনিক বাংলাদেচ ইধোত ন’ রাঘায়। ইক্যে আর’ দেরি অই যার। ইক্যে জুম্মউনর জিংকানিত্তুন শিক্কে নেযা পরিব। ঝার-তারুম, ছরাহ্-ছুরিহ্, মোন-মরহ্, গাচ-বাচ, মেদেনিরে অতালিয়ে কোচপানা দিনেই যত্তন’ গরন বেগ’ মঙ্গলত্তেই, বেগর ভালেদিত্তেই। 



শুক্রবার, ১০ মে, ২০১৯

কী ধক্যে অক্ত

Injeb Changma·


বিশ্চেচ গর’, এক্কা গম থেবার আঝায়লাই
কধক কি মিলিই দিলুঙ-
মিঙিনি গাঙর পারহ্’ত থিয়ে বোইয়ের’ নালে
বল পচ্যে ঘামানি ভরেলুঙ,
গঙের মরোঙত ধুবি ধোলুঙ দুক আ
বাকভাগ্যা পাগানা রোদ’ কেলচ-
তা পরে দোল ভালেদি সমাচ থিদ গরিবাত্তে
আরগানি গরিলুঙ জীংকানি আহ্’দানা পত।

থেলুঙ অনসুর সৎ- কাররে থগেম
সে চিদে সবনতয়্য ন’ দিলুঙ জাগা,
মা-ভাচ, অঝাপাত ভালেদিত্তাই কধক জাগা ঘুরিলুঙ,
মাত্তর ভারি বুগত দুক লাগে - দি চোগত পনি জমে
যক্যে দেঘঙ, শুনঙ- কন, চাঙমা লেঘা শিঘি কি গরিবং?
সক্যে থেঙ মাদি ধঙগা ভাঙি অঘুর সাগরত যায় মিজি
সমাজর রীদিসুদোম ভাঙি নিজর ভালেদি চিদে
অই উদে তারে দমেবার দাঙর আ্’ত্যার-
সক্যে নিজরে আর অলর গরি রাঘা যায়?

নেই কন’ সিভিল ধর্যো-
নেই ঈল, বানা ঝর ফুদত সান ঝুরি পরে
দোল লকফক কোচপানা ভাঙি বুক আঙে সিদি পরে চেরো মক্যে
আ দাগি আনে রেত সংভাগত দর গরে পা লো বান-
সত্তি গরি কঙর, ইআনি দিঘি
এমএন লারমা কধানিয়্য অয় ধীমে ধীমে!

বৃহস্পতিবার, ২ মে, ২০১৯

তুমি জাদর, দেঝর মুজুঙর দিন চান। তমা মু চেই এয’ বাজি আঘে হিলচাদিগাঙ




দাঙগু সুপয়ন দার ছবি।
ভাচ অলদে এক্কো জাদর পরান। ভাচ ন’ থেলে জাদর কন’ চিন পচ্যে ন’ থায়। যে জাদর ভাচ নেই সে জাত পরসাল্লো সান যুনি বাজি থেলেয়্য। সক্যে তুই চাঙমা কোলে ন’ পারিবে। সক্যে ত’ সাহিত্য, রিদি সুদোম, বিজক, পাজা বেক ভচ যেবগোই। তুমি দেঘর পত্তিক দাঙর জাত, শাসক জাদর পাজা অলদে চিগোন চিগোন জাত্তোনরে তারা লগে আভরানা। তারা পাজানি ছলে, বলে কৌশলে চিগোন জাদ’ ইদু ঝাবে দেন। ইক্যে পিত্তিমীত্তুন গধেল গধেল ভাচ লুঘি যিয়ে, ভচ যিয়ে।
ভাঝর কাবিলউনে কধন- পিত্তিমীত ৬৯১২ আন ভাচ আঘে। ইত্তুন বেচ ভাগে ভাচ আঘে ধীমে ধীমে, মরা থের থের গরি। যিআন আমি কোই খামামাধাত খাচ্যে গাচ। সিত্তেই ইউনেস্কো উচ দিয়্যা- পত্তিক ১৪ দিনে এক্কান ভাচ পিত্তিমী বুগত্তুন ভচ যার। যিআনি ভচ যার সিআনি অলদে, যারা আমনর ভাচ চচযা ন’ গরন আ যারা ৫০ আজার কম মানুচ আঘন। আর’ কোইয়ে- যুনি ৫০ আজার থেলেয়্য গুর’, কারজ্যা, গাভুজ্যাউনে চচযা ন’ গল্লে সে ভাচ্চান খামাক্কাই ভচ যেব’। সালে আমা ধক কি অভ? এক্কান কধা কলে বুঝি পারিবা। সিআন অলদে-
২০১৫ সালর ১৪ ফেব্রুয়ারি দৈনিক সমকাল পত্রিকা রাজীব নূর ‘চাকমাদের দুঃখিনী বর্ণমালা’ নামে একটি গবেষণামূলক প্রবন্ধ লিক্কে। তে পার্বত্য চট্টগ্রামত নানাঙ জাগাত ঘুরি ঘুরি চাঙমা ওক্কোর লারচার পোইদ্যানে এক্কান সার্বে চালেয়ে। তে লিক্কে- “১৪-২৩ জানুয়ারি তিন পার্বত্য জেলাত কোণা-কুণিত ঘুরিনেই এন্টি চাঙমা সান অনেক চাঙমালোই দেঘা অয়, যারা নিজ’ ওক্কোর ন’ চিনন, ন’ জানন। আ দুগ’ কদা বেগর মানবলা অনন্ত বিহারী খীসা, জনসংহতি সমিতির এমএন লারমা গ্রুপের প্রধান সুধাসিন্ধু খীসা, পার্বত্য চট্টগ্রাম নাগরিক কমিটির সভাপতি ও রাঙামাটি পার্বত্য জেলা পরিষদের সাবেক চেয়ারম্যান গৌতম দেওয়ান, জনসংহতি সমিতির তথ্য ও প্রচার সম্পাদক মঙ্গলকুমার চাকমা, জুম ঈস্টেটিকস কাউন্সিলের সভাপতি মিহির বরণ চাকমা, সহ-সাধারণ সম্পাদক গঙ্গামানিক চাকমা, তথ্য ও গবেষণা সম্পাদক তুষারশুভ্র তালুকদার, মোনঘর শিশুসদনের শিক্ষক ও লেখক মৃত্তিকা চাকমা, সাংবাদিক-লেখক হরিকিশোর চাকমা, সাংবাদিক বুদ্ধজ্যোতি চাকমা, আদিবাসী বিষয়ক গবেষক তন্দ্রা চাকমা, আদিবাসী নেতা দীপায়ন খীসা, শিল্পী কালায়ন চাকমা ও ইউপিডিএফের সংগঠক রিকু চাকমাসহ শতাধিক পর্বোয়া চাঙমা দাঘী নিজ’ ওক্কোরলোই নিজ’ নাঙান লিঘি ন’ জানন। বানা দি’ জনে নিজ’ নাঙ লিঘি পাচ্চোন- একজন সাত্থুয়া/শিক্ষক ও লেখক মৃত্তিকা চাঙমা, অন্যজন ইউপিডিএফ নেতা রিকু চাঙমাদাগী।”
শেজে ডারউইনের ভাঝে কবার চাঙ- 'survival of the fittest' বাংলায় ‘যোগ্যরাই টিকে থাকে আ চাঙমা যার সেদাম বেচ তেয়্য থিগি থায়।’ জুম্মউনর চিত-কলজ্যা (অস্তিত্ব) রক্কা গরিবাত্তে নিজর সেদাম (যোগতা) বারাহ্ পরিব। সেদাম বলা অই উদ পরিব। সেদাম বলা, বুগ’পাদা ধর অই পরিব। মুই ইরুক পিরিহ্উনরে কঙর। ইক্কে চেরবো বেরচাগা ভিদিরে থেবার সময় নয়। এয’, চ’। বানা চোক এরে চেই থেবার সময় নেই। এ সময়আন জাগিউদিবার সময়। বিশ^রে জানিবার সময়। আমা মাধাজুধোউনর বল পরি যার। তারা জাগানিত তোমাত্তুন গজি লোই পরিব। এচ্যে দেঘর দ’ জাত্তো কত্তমান লেঙ অই বোই আঘে। আমা সাহিত্য,আমা রিদি সুদোম (সংস্কৃতি), আমা ভাচ, আমা ওক্কোর ফুদো আঙারা সান ধীমে ধীমে গরি আঘে। আমা নিজর চিনপচ্যে আমি দি ন’ পারির। এ দেচ আমারে মনে যা চাই সিয়ান গরের। কাক্কে বাঙ্গালী, কাক্কে উপজাতি, কাক্কে পাহাড়ী, কাক্কে নৃগোষ্ঠী চিনপচ্যে দি যার। আ আমা ভাচ্ছানরেয়্য কাক্কে উপভাচ বানেদের। সিত্তেই আমাত্তুন জাগি উদ’ পরিব। এ ভাচ আমা পরান, এ ভাচ আমা মা, আমা জীংকানি।
তুমি দেঘর- হিলত মা-বোন, বাপ-ভেইয়োর উগুরে তচ্যা, পেরেচার, কষ্ট-কজলা খাদন সিআনি তুমি কেনে চোক পেলে পেলে গরি চেই আঘ? এধক্যে মারানা সমান। থানাত্তুন ন’ থানা গম পিত্তিমীত। তোমার কি রক্ত নেই? আমাদ’ রক্ত আঘে। অলর গরি থেই ন’ পারিবং। যে যেঙরি পারে আমাত্তুন লাড়েই গরি যা পরিব।
ভান্তেউনরে চেলেয়্য বুক ন’ ভরে! তারায়্য তিন চের ভাক! আ বানা নির্বান- দান’ কধা কন। দেচ ন’ থেলে কন’ জনে নির্বানত যেই ন’ পারিবাক। সিআন তারা খবর পেলেয়্য তেঙা দান মাগানা কধানি কুরি ফেলে ন’ পারন। শিব চরণে কোইয়ে-
“গাঝত ফুল ন’ ফুদিলে মধু পেবং কুধু
জাত ন’ বাজিলে ধর্ম থেব’ কুধু”
আ কবি, লেঘিউনর কধা কলে বুক সুলাই। তারা নিজর ভাচ, ওক্কোর থাগদে পর ভাঝে সাহিত্য চচযা - গরন গত্তন।
ও নুয়ো পিরিহ্, তুমি জাদর, দেঝর মুজুঙর দিন চান। তমা মু চেই এয’ বাজি আঘে হিলচাদিগাঙ। আঘে মিঙিনি, চেঙে, কাজালঙ, ফেনি, শংখ-মাতামুহুরি আ বরগাঙ। সিত্তে আমি ফেসবুগত নিজ’ ভাঝে, নিজ’ ওক্কোরলোই লিঘিবং। ভাচ রক্কে গরিবার যা কিঝু গরা পরে খামাক্কাই গরিবং- ইআন ওক এচ্যে আমা ইমে (প্রতিজ্ঞা)।

আর চেবার ন’ চেই


দাঙগু সুমঙ্গল চাঙমা, পানছড়ি সরকারি কলেজত চাঙমা লেঘা শেঘানা খেন।
“কি আঝা গরির, কি অর! কি সবনে দিঘি, পত্তমে কি পের। ও ভগবান! কিত্তে তুই মরে কান্ পাদে ন’ দিলে, কিত্তে মরে কাল পাদে ন’ দিলে। ইয়ানি ন ’দেঘঙ পারা, ইয়ানি ন’ শুনঙ পারা। এম্বা কিয়ে অয়্যাদে এয’ এধক্যে কিয়ে জিক্জিকাইদে ঘটনা ম’ চোগত ন’পরে ভেইয়ে ভেইয়ে এধক্যে গরি কাবা-কাবি।” এই কধানি মর নয়। গেল্লে ১৩/১২/২০১৬খ্রি: মঙ্গলবার রেদোত্ কাজালঙ বঙ্গতলিত্ গমি যিয়ে ঘটনা ফটোউন দিঘি দিঘি ধারা ধারা চোগ পানি ফেলে ফেলে কল’ বেগর মা মেদেনি হিল চাদেগাঙ।
তার এক বুগ আভিল্যাচ। তা’পুঅ/ছাউনরে বোঝে ন’ পারের। তার বুগত অনসুর দুগর তুবোল বেই যার। দ্বি’চোগ বারিষ্যা দেবাসান। এক্কু মা তিগুচ্যা আঝা গরে, “তা’ পুঅ ছা’উন রাম-লক্ষণর সান অনসুর কোচপানা থিদ ওক। আলুল্লো-দুলুল্লো সাত নাল্ সুধোলোই বেরাবেচ্যা গরি এ জীংকানি গঙেদি আর এক জীংকানিত পর জীংকানি ভেইয়ে ভেইয়র কোচপানা থেপ্থেপ্যা গরি থোক, রাণ্যা সুদগোলা সান্ ফুদি থোক অনসুর। এধক্যে গরি থেবার তিগুচ্যা গোজেন বদ্ধত্তুন তবনা গরে।
মুই সত্য যুক লাগত ন’পাঙ। মাত্তর, তা বিজক ম’ আজুত্তুন শুন্নং। সে পাচ ভেই পা-ব কধা সে রাম - লক্কণ কধা। পাচ ভেই পা-ব দাগি ইক্কু মিলেলোই পাচ ভেইয়ে ঘর-গিরিত্তি গরি তোড়ে যিয়োন। ইত্তুন আমি বুঝি পারি কত্তমান কোচ পেলে, কত্তমান দয়ে-মেয়্যা থেলে এধক্যে দোল এক্কান সংসার বানে বারে। বুঝিলিং ইক্কে সত্য যুগ নেই, কুলি যুক তেহ্ হি অয়্যা? আগত্তুন বেচ আমি দ শিক্কে-দিক্কে ডাঙর অয়্যাই। আগাজত লুঅ হত্তা এক জাগাত্তুন এক জাগাত পাদে দির। এক কোণাত্তুন আর এ কোণাত কধা কোর। এক্কান জাগাত বোই পিত্তিমীত বেক খবরানি আমি পের। এদক্যে শিক্কে-দিক্কেই ভালেদি অনার পর এধক্যে গরি ভেইয়রে ভেইয়ে মারে ফেলানা দেশ জাদত্যাই শুভ নঅয়।
মর এ তুদি কন্না বা শুনিব! গোদা পিত্তিমীত্ যিয়ান বাংলরা ভাঝে কন “স্বার্থপর” সে স্বার্থপর এচ্যা কোণা-কুণি, গোণা-গুণি সেরে সুমি আগে। আগ দিনত এক বদল মদত্তোই ভজিলে মাজন্যা মনান গলি যায়। ইক্কে! তেঙা। বানা তেঙা। তেঙা নয় জাত্তুরে আগে বাজে রাঘা পরিব। জাত্তুন ন বাজিলে সে তেঙা কন দাম নেই। ইরুক দিনত এক্কান কধা ভারি গরি কন্, “ তেঙা থেলে গাঙহ্ পানি আগারেদি নাল আহ্দি যায়”। এধক্যে আমি ন’ চেই। এচ্যা কযেক মাজ অল ভেইয়ে ভেইয়ে মারা-মারি শুনা ন’যায়। যানে, হত্তমান সঞ্জুক, বল্ পিয়ে লাগে সিয়ান দ কন ভাজে ফগদাঙ গরিবার বল্ নেই। মাত্তর, এ’ কয়দ ১/২ মাস আগেত্তুন ধুরি এধক্যে আর নুয়ো গরি দিঘির, শুনির। ইয়ানি তমা নুয়ো পিঁরিউনে চেবার, শুনিবার, দিঘীবার ন’ সান। তারা চান, আগাজত পেইখসান এথুমত্তুন ওথুমত দুয়ো মিলি উড়িবার। তারা চান, দোল এক্কান ঘর-সংসার। যে সংসারত কন কোল্-কজ্যা নেই, হিংসে-পিজুম, রুগ-রুগ্যা নেই। যে সংসারত দুগ নেই, নেই কানানি বানা থেব আজি র্আ আজি, আলুল্লেরা-দুলুল্লো দোল এক্কান জীংহানি। সে জীংহানি দিদ চাই হিল চাদেগাং। সালেন তুসি কি পারিবা মা’মেদেনী সবন পালেদি???
(১৪/১২/১৬ বরগাঙ)

শুক্রবার, ২৬ এপ্রিল, ২০১৯

র’ নেই


এত্থে এল এক বাম,
তেরোবো জাদর বজত্তি
সুগে-দুগে আলুল্লো দুলুল্লো দেঘি
তাগল ধারান্যা শিলয়্য যান গলি।

পত্তিক মোন-মুড়, পত্তিক ছড়া-গাঙ
সাজি আঘে এ্যাইল তারুম ঝার,
নানাঙ পেইক উবগীদ’ সুরে
চিগোন ছড়া দুধুুক গুজুরনিত
খুজিয়ে দি চোক ভিজি যায়।

পেইকর গীদর, দুধুুক গুজুরনি,
নাঙেল পিদিত গরুচরান্যা বাজি সুর,
বেল ধুবনি সাজন্যা অক্তত
পর্নিমা জুন’ পহ্’র সমার অই
চিঙে র’, খেংগরঙ র’ গুজুরি গুজুরি বেই যায়
এ মুড়ত্তুন অই মুড়ত।

সে র’ নেই ইক্যে! অলর,
গাঝ’ পাদায়্য ন’ লরে!
কি গরিবার আঘে? তারা দরে।
চোক পেলেহ্ পেলেহ্ চেই থানা বাদে।
বানা!
বানা, দুগে অগমানে
চোত মাজ্যা সনখোলা আঙানা সান
আঙি যায়, বানা আঙের
আঝা-সবন ভত্তি গোলা।






বৃহস্পতিবার, ২৫ এপ্রিল, ২০১৯

ন’ কেমিবং



মুই এয’ সবন দেঘং অনসুর বুনঙ মাগরক’ সান
এক দিন আমি পরাধীনতাত্তুন সরান পেবং, পেবং এরান।
পেইক’ সান উড়ি ঘুড়ি বেড়েবং
চিদ’ সুগে মন’ সুগে-
ফুরোমোনত্তুন আলুটিলে, কেওক্রডঙত্তুন সিম্বুক মোন
চেঙে, মিঙিনি কাজালঙ, বরগাঙ আ ফেনি বাম।
দি আহ্’ধত যা বল আঘে
বুগত যা আঘে মনবল, সিআনলোই
কুত্তিঙ কাত্তিঙ গরিবং লুয়ো শিঙোল।
ছিনিবং পরধীনতা জাল।

এ লারেয়ত পিয়েরে ফুদ’ সান আহ্’দিবং
লাক লাক নুয়ো পিড়ি গাবুচ্যা আ গাভুরি ঝাক,
আনিবং জাদর এরান ছিনি
যেদক বেই যোক লো নালি।
ওক না পচা বাচ, হিল চাদিগাঙ
ওক না শবাশাল;
চিজি দাঘী খাদোক না মরা মাত্তুন দুত
ত্যুঅ ন’ কেমিবং
যেদক্কন ন’ পেবং সাধীনতা।

বুধবার, ২৪ এপ্রিল, ২০১৯

জাদর কধা ভাবি

ছবিবো তুল্যা: চাঙমা নুয়ো জুম।
ও বাপ-ভেই মা-বোন লক!
কি বুঝর কিঝেনী তুমি?
কুত্তুরি নাত্তিরি, চুপে চুপে কধা,
মিলে কুত্তুরি ফেলেদি গম ভালেদি কধা ভাবি।
দেঘর দ’-
ছড়া-গাঙ কানের,
কানের মোন মুড়
রিঝেং জোরজুরি গীত ন’ শুনার
তারুম ঝার শীক ন’ কারের
বেঙগ’ মা বেঙগবি গেলাক কুধু।

মিলে কুত্তুরিলোই কোল বাজেলাক দেবানে দেবানে
ধুনি পেল্লোন বাইচ মুইজ’ চাঙমা,
পরর কু পাগত পুরি শান্তি বাহিনী ভাক অলাক
আহ্’রেলঙ জুম্ম জাদর পাত্থলি লারমা।
আমি দ’ এক্কো জাত, শাসক জাত
সিত্তেই লেখ্যা সতিশ চন্দ্র ঘোষ- “চাঙমা জাতি”
এ দরমর জাত এধক পিত্তোমরা অল’ কিত্তে?
খবর প’ ভেই লক?
বেক মিলে কুত্তুরি।
কুত্তুরি নাত্তিরি ফেলে দিই বেক মিলে কুত্তুরি
যে যেঙরি পারে কাম গরিবং কারর কুত্তুরি ন’ মাদি
অনসুর জাদর কধা ভাবি।

অবুচ মানেই


ও অবুচ মানেই, বুঝিবে কমলেে?
এধক দুক পর-
ত্যুঅ উচ ন’ বুঝে?
জাগা - জমি আহর’রেলে,
ভূই - সাগিন আহ্’রেলে,
রিদি সুদোম আহ্’রেলে,
আহ্’রেলে ভাচ-অঝাপাত আ
ঘর পাদা জাগা!
দানবর খেলাত
অনসুর তুই মিঝি থাচ
তরে সলং বদলে দিবার সে দানব
নানাঙ বেজে
নানাঙ ছলে
তরে খুজি রাঘেবার চার।
গীদে রেঙে রাঘেই ত’ সবনান
আহ্’রি নিবার চাই।
নানাঙ ভঙচমা কোই কোই
বিজয়গিরি, রাধামন, শেরমত্ত খা আ রুনু দেবান
খুচ মাজারা লগে দিবার চাই।
এম এন লারমা সবন ভাঙি দিবার
আমিজে তার কু-পেজা দেঘাই।
খুজি রাঘেই বার চার।
তুই কি খবর ন’ পাচ?
ত’ থেঙত তলে মাদি নেই?
খামা মাধাত কাজ্যে গাঝ’ সান
তরে রাঘেইয়্য।
এধক দুগর পর-
তুই কি তিনেঙ পালাঙ?
মরিবে না বাজিবে?
যুনি বাজিবার চাচ-
ত’ সবনান সুর অবার ন’ দিচ।
যুনি বাজিবার চাচ-
এম এন লারমা পদে আহ্’দিচ।
যুনি বাজি বার চাচ-
বিজয়গিরি আ রাধামন’ খুচ মাজারা তোগেচ।
যুনি বাজিবার চাচ-
শেরমত্ত খা আ রুনু দেবানর কুচ মাজারা তোগেচ।

বুধবার, ১০ এপ্রিল, ২০১৯

দিন কাদাকাথ্যা

সাহিত্য তেম্মাঙ। লালন দা ঘরত।

পুগআগাজত রাঙা বেলান উদিব
পজিম মোনত বেল ছদক পরিহ্
সক্যে তেহ্,
বিঝু তরে-
মন খুলি, চিত খুলি
তল পেদত্তুন ছাগি তুলি কিজেক কারিম;
সাত নাল সুদোলোই বেরেহ্ রাঘেম,
সাত জাদি ফুল তুলি সাত ব্যান, সাত রেত
সং পুজি বিদেয় জানেম।


ইক্যে দদিন কাদাকাথ্যা
চেরো মেক্যে ঘুরঘুচ্যা কালা মেক
অনসুর আগাচ বোময়, পেরাক কারে
ঝালগা ঝলগা বোইয়ের
এক লেজাত্তুন এক লেজা দাঙর!
এ্যালুনি পেলুনি গরিদের হিল চাদিগাঙ।


অপজহ (অহংকারি) বর ব,
কনকিচ্ছু তান নমানের
মুজুঙত যিয়েন পায় সিনি নেযার
নেই আর মুই আগসান অলুঙ অনুসার (পশ্চাদপদ),
এধক্যে গরি কেনে লোম গজি তরে
বিঝু তুই এযরত ভিলে।


বিঝু!
তুই এযত মবুগত
কি আঘে মর ইক্যে!
বানা আঘঙ ছলঙান।
দেঘর দ’-
মরা থের থের গরি, দি এক্কান ধভুল কের বাদে
বার গরিবা কি আঘে?


বিঝু!
কি কোই বোঝেম তরে!
ভারদহনুমান্যা অদুঙ দেঘেদুঙ বুক সিরি,
আভাকবাক গরি, এ অট্টীযনা (জালাতন) বুক ভরন
দিঘিলেন সক্যে।
দুলু বাজর সীম সীম্যা দুলুগত ঘা
থেপ থেপ লো জুরি পরের
ইক্যে মুই-
আঘঙ!
আঘঙ!
আঘঙ মুই
কুল নেই সাগরক ভাজি ভাজি।
তুই এলে খুজি মনে
সিদু, পারঙ তরে লোবিয়ত গরি
সিত্যাই তুই যেলে পরসিদু?
তুই দসালেন দুলধচ্যা (দালাল), তুগুন বাচ?
না, না, না-
ত ধক সেধক্যে নয়!


সালেন কিত্তেই-
পৈনাল গরি আহ্দিলে রাজ পদে পদে
ধুলে দগরে বেড়র?
বুঝিলুঙ, বুঝিলুং-
ধক সেধক্যে নয়।
বেড়া যেলে বানা তুই,
সিত্তেই তরে দিঘি খুজি অই
ভিন জাদর সুদোমলোই ভিন জাদে গজি লদন।


যেক্কে উদিবপুগ আগাজ বেলান
সেক্যে তুই মবুগত ফিরি এইচ
ইক্যে মুই আঘঙ ভারি দিন কাদাকাথ্যাত।


ছবি: লুসি চাঙমা।


বৃহস্পতিবার, ৪ এপ্রিল, ২০১৯

আমনর আন্দাচ পাগলেয়্য বুজে



বিঝু,
চাঙমা জাদর এক্কো দিন বঝর শেজত এযত ফিরি 
কু কু কোগিল গীদ’ সুরে, 
কাত্তোল পাফোকর আ বিঝুর পেইকর দাগনিত
ভরি তুলি গাবুচ্যা-গাভুরির উব’ গীদে;
রাধামন, ধনপুদির সেই খেংগরঙর সুরে সুরে।
বিঝু,
তুই এযর খুজ’ র’ শুনিলে
আদামে আদামে গুরো-বুরোহ্, গাবুচ্যা-গাভুরি কন উলমত্ত
আদামর সেই বট গাজ’ ত’ বেইয়ে ধেলাত
ঘিলে লুদিলোই থাঙান দোলন
নাধেং, ঘিলে খারা অই তরে বিদেয় দ্যুন।
জগরা মাত্তলে
ঘরে ঘরে গীদে রেঙে
গুজুরি গুজুরি উদে খুয়োঙ।
সে দিন নেই ২০১৯ বিঝু,
কোগিল - কাত্তোল পাফোক আ বিঝুর পেইক
বুঝি যিয়োন, 
চাঙমা উন আঘঙ অগুর আন্দারত।
সিত্তেই কোগিল সুর নেই, 
নেই কাত্তোল পাফোকর আ বিঝুর পেইকর দাগনি!
ভাবি চ’ মানেই লক,
কি দিন চেলং
আ কি দিন পেলং
যিআন কন’ জন আঝা ন’ গরি।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...