রবিবার, ৯ এপ্রিল, ২০১৭

ভাইবু তুই কুদু?



কি দোল পোতপত্যা জুন পহ্র
মনত কি উদের মর;
চেরো কিত্যে অলর
বানা জুন পহ্র।

কি দোল তারাউন
 ঝিমিত ঝিমিত গরি জলন সিউন।
আগাজ্জান কদক দোল
এর জীবনর ভাইবু কুদু পরি রোল।
এর জীবনর ভাইবুরে লাগত মুই পেদুঙ
এন দুগ কধা বেক্কানি ভাঙি কদুঙ।

গাই গাই মুই আগন
ইয়ান্যা দোল জুন পহ্রত্,
ঈরান বিরম্নং বিরম্নং গরে
উদের কি মনত।
চের কিত্তে রিনি চাং
কন কিজ্জু ন পাং।
ইন্দি উন্দি চাঙ, মনে মনে চাং
তুঅ তরে ইনান্যা দোল জুন পহ্রত্
তোগেই ন’ পাং।

                    -চাঙমা সাহিত্য পত্রিকা(সাত পয়ধে)

ইক্কু সবন রেত্



বেগ মানেয়ুত্তুন আঝা থায় নুয়ো গরি দেজ বানেবার, বানেবাক সুগর সবনর জিংকানি।  মাত্তর তারা কি পারন সুগর সবানান গিচ্চেক গরি ফুদে তুলি?

পরান-পরান গরি শুনিলে ঈদোত উদে অপু’র নিজর বিজগর কধা। কন্না দাগে তারে? রিনি চেলে দেঘে তার লাঙনি পিচেছন্দি এ্যাইনে দাগের। অপু সবনে দেঘে নিজে তার লাঙনীর তারে বেচ গরি চিৎ পুরানাই পরান পরান  গরি দাগে। কুদু ইচ্যে তার সে সুগর দিনুন? গুরি গুরি ঝর ফুদ দিঘি ইচ্যে মনত উদে তার জুনিলোই কধা কোইয়ে জাগানি। নিত্তো অপু ঈদোত তুলে সে রেদর কধানি। তারা দ্বি’জনে একজনরে ন’ দিঘিলে থেই ন পারন। চোগত্তুন আঝি গেলে থোগাথোগি গরন। অপুত্তুন আঝা এল জুনিলোই তা জিংকানিয়ান কাদেব।  কনজনে তারে দুগ দি’ ন পারন। যারে যেদক বেজ গরি কোচপা যাই, তাত্তুন বেজগরি দুগ পা যায়।  অপু মাত্তর কাররে কোচপেনেই দুগ দেনা, ন পারিব অনদিন। মাত্তর, অন্য মানচ্যা চিয়ানি পারন।

বেজগরি কোচপানা দুচ। জুনিরে বেজগরি কোচপেদ অপু।  সেনত্তে অপু, জিংকানিত সেত্তমান দুগ পিইয়ে সিয়েন তে ভাবি ন পারে কনদিন। অপু বেক্কুনরে এক্কান কুজোলী গরে কনজনে অনজনরে বেজগরি কোচ ন’ পেইয়ু। এজান ফল ভারী দরগরে; সিয়ান অনজনেরে কোইয়ু ন পারে বুঝেয়ু ন পারে।

আজলে কোচপানা দুচ নয়, ভুল গরিনেই কোচপানা দুচ। সেনত্তেই ভেই-বোনলক আগে ধুরি কোচপানাত্তুন দুরত থাগ। মুই কাররে কোচপেবাত্যা কুজোলী ন’ গরিম আঃ মানায়্যু ন গরিম। কিত্যাই, কিজু কোচপানা পেবার চান মাত্তর দিবার ন চান। দেঘাযোক্ অপু কোচপেনেই কি দুচ গরিল।

পিত্তিমীত এমন অন মানুচ নেই যিউনে কোচপানা পেবার ন চান। কোচপানা বাদে মানুচ বাজি ন পারন, যেঅন জনরে কোচপেনেই মানুচ্চুনে বাজি থান- বাজি থেবাক জনমভূরি; ইয়ান সত্য ইয়ান বাসত্মব। কোচপানা আঘে, থেব আ বেক্কুনে সিয়ান চেবাক, তারে ম’র দুগ নেই। কালিক ম’র এক্কান দুগ লাগে সেক্কে, যেক্কে কোচপেনে দুগ দিবো। দুগ দিবার আঝা নিনেই কোচপানা দুচ। দুগ ন পিইয়ে গরি যুনি কোচপেই পার সালে কোচপেইয়ু আর দুগ পেবার অলে কোচ ন পেইয়ো।
সুগ পেবাত্যা মানচ্ছে কোচপান। অপুয়ো সুগর আঝা নিনে জুনিরে কোচপেইয়ে অথচ ইচ্যে তার সুগর ন’আন ডুবি গেলগোই। সুগর বদলে যুনি কোচপানা দুগদে, সেক্কে মানজে চোগে পহ্র ন’দিঘিনেই জীংকানি ফেলান, নাকদি মরি জিংকানিআন থুম গরিনে সুগ পেবার চান। আর তার প্রমান আঝার আজার পত্রিকা। থিক সেদিক্যে গরি অপু তার জিংকানিআন থুম গরিবার। মাত্তর তে জানে ‘‘আত্মহত্যা মহাপাপ’’ - এ কধাআন বিরেট এক্কান বাধা গোজ্জে। তার জিংকানিত আওজ এল তে লেঘাপড়া থুম গরিনে পিত্তিমী বুগত দ্বি’জনে ঘর বানিবাক। আর তা জিংকানিত বেক সবনানি এল জুনিরে নিনেই। স্কুল জিবনত্তুন ধরি তারা কোচপানা আ চিনপুজ্জে আগন।
যুনিয়্যু অপু গরিব পুঅ অয় তার পাজা, কধাবাত্তা চালচলনানি ভারী গম দেঘিনে জুনি তারে মনে মনে কোচপিয়ে। কোচপেনেই তিগুচ্যা অপু নাঙান খাদাত শদ শদ বার আজার বার লেঘে। তুয়ো তিরোচ ন’মরে। আর অপুয়ু কন ইংসে পিযুম নেই, বেক্কুনরে কায় মনে গরে। চিগোন ভেই-বোনুনরে ভারি কোচপেদ আঃ বর ভেইয়ুনরে ভজমান গত্ত, সেনত্তে ইশকুলর সমাজ্যা-সমারিউনে ভারি গম পেদাক। ইয়ান্যা ইক্কু গম সমাজ্যা পেনেই জুনি মনে মনে সবনর কোচপানা পেইয়ে। যেক্কে ক্লাশ বন্ধ থেদ সেক্কে জুনিদাগী ঘরত বেরেদগোই। এধক্যে বেরাবেরি গত্তে গত্তে তারা একজনর আরএকজনর মন মানুজ অলাক। তারা মুরোমুরি বেরেদাক, গাজ ছাবাত বোইনেই মন কধা ভাঙি কোইকি গত্তাক। ইশকুলত যাদে ৭/৮কিঃমিঃ পদ হাদি হাদি যা পরে। ইশকুলত এত্তে  যাদে দ্বি’জনে নানাঙ কধা কোই কোই এযন - যান।
এক দিন্যে অপু পোতপত্যা  জুনোপহ্রত জুনিরে কোইয়ে:-

অপু:- আচ্ছাস তুই  কি মরে গিজ্জেক গরি কোচপাচ?
জুনি: তর কি মনে অয়?

অপু: মনে গরং বেজ গরি কোচপাচ।  মাত্তর, দর গরে যুনি তুই আজি যাজ।

-জুনি  সেদিন্নে জুনোপহ্রানরে সাক্ষী রাঘেনে কুইয়ে ‘‘মর বেক্কানি দিনেই তরে মুই কোচপেম জনমান; মুই বানা তর কারর নয়।’’ আঃ সে দিন্নে অপুয়্যূ জুনিরে আর নুয়ো গরি দেঘিল, কদক আঝা আঃ সবন এল তারা দ্বি’জনর। ইয়ানত্তেই তারা একজনে আর একজনরে বেজ গরি কোচপান।

মাত্তর, আবাদাগরি তারার আওজর কোচপানাত এক্কান ঝর এল। এক্কান ধকনেই বুয়ের, মীরজাফরর কু’সলস্নাত তারা দ্বি’জনরে জনমত্তেই ভালুদ্দুরত ফেলে দেগোই। জুনি সেই মীরজাফরর লোভত তরি ন পারি নাই এস্যে তারার কোচপানা ফারক অই গেল। আর জুনি মা’ বাপ ইত্তোকুদুম্মোউনে অপুরে জামেই ইজেবে গজিলোই ন পারন। সিত্যাই তারার দ্বি’জনর কোচপানানরে বজং চোগে দিঘিদাক আঃ তেঙার বল আঃ অহংকার দেঘেবাত্যাই কনদিন মানি নেযে ন পারন অপু সান্যে গরিব মানজর পুঅরে। সেনত্তে এক্কা জু পেনেই জুনি এ কধা দেঘেনেই দুরত থিয়ে গেল। মাত্তর তারা ন জানন কনজনে, ন শুনদন তার আওজর কধা। এস্য অপু কত্তে সিয়ান আজলে কোচপানা ন এল, বানা এল এক্ক্যুয় সবন রেত।

                                                                 লিঘিয়ে: দাঙগু ইনজেব চাঙমা চারু
-চাঙমা সাহিত্যা বা’ দি’বজর পল্ল্যা পয়ধে।

শনিবার, ৮ এপ্রিল, ২০১৭

এক জধা অই



গেলদে বহুত বজর ধরি অধিকার পেবাত্তেই লারেই চলের। সে লারেয়ত হরচ অর রক্ত, সময় আঃ পরান। যে আঘাত্যা কামর ফল ঘরত তুলিবার অক্ত এচ্যে। সে সনা ফুলুন ঘরত তুলিনেই আমি অবার চেই দোল আ সুগী জীকানির সুনানু।
এ লারেয়ত আজল চানা কি আঘে? আমা তেরবো জাদর আত্মনিয়ন্ত্রনাধিকার। জাদর ঘরপাদা ফিরি পেবার অধিকার। মাত্তর, এস্য অক্ত অয়্যা পদ দেঘেদিবার, কিজু ক’বার। কাম গরিয়ে’উনত্তুন উজিত হিলর দিনমাধান(পরিস্থিতি) তলবিচ গরানা। তুমি কি সিয়ান গরিবা? আন্ডারগ্রাউন্ড রাজনীতি লোইনেই ভেইয়ে ভেইয়ে মারামারি, রেনা-রেনি নয়। হিল দোল বুইয়ের আনদে যাদে আমাত্তুন এক ঝধা অই পরিব। ভেইলক্ তুমি খবর প’ জধা এক্খান  ডাঙর আত্যের, জধা অলদে এটম বমত্তুন বেচ বলি। সেত্তেই আমা জাত্তু বাজাদে যাদে আমাত্তুন বেক্কুনে জধা অই লাড়েই গরা পরিব।সেত্তেই ভেইলক্ হাত্ জুরগরি ঝু জানেনেই মুই কঙর, ভেই তুমি ফিরি এজ। আন্ডারগ্রাউন্ড রাজনীতি, ভেইয়্যা ভেইয়্যা মারা-মারি গরিলে কত্তমান করোল্লো অই যায় সিয়ান দ ১৯৮৩ সালর ১০ নভেম্বরত বুঝি পাজ্জেই। আমিদ জনমান পল্লাত পল্লাত তলে পুরি যেলে্লাই। ভেইলক্, বুঝি চ। বিল্ল কুজু পুন কাবি কাবি লাগেলেয়্য তিন বজর লাগা পরে, তেহ্ খেই পারে। সিত্তুন শিকে্খলোই পরিব আমাত্তুন।
ভগবান বুদ্ধ অমর কধা ঈদোত তুল। মর এক্কান কুজোলী আর্ মারা-মারি নয়। সত্যয়ান মনত রাঘে দোল বুদ্ধি ঈদোত তুল। মনত রাঘ মারা-মারিয়ানে ঘিন্ জনমদে। আমি সিয়ান ন’চেই। তুমি কাররে ফেচ্ ন গুজ্জো। আমি বেক্কুন চাঙমা, জুম্ম। হিলর চুক্তিয়ান ভাঙি ন দ্যুঅ আঃ তমা উদু কুজোলী ‘‘এজ বেক্কুনে একজধা অইনেই দোল পদধরি।’’ কধা আগে, ‘‘চেরেষ্টা গুনে দুক্ক কন্ডে।’’ বেক্কুনর চেরেষ্টাত আমা ঘরপাদা জাগা হিলচাদেগাঙ ফিরি পেই দোল রংচোঙচোঙ্যা মেয়্যা ভরন্দি দেচ বানেই। ভগবান বুদ্ধ তমালগে থেব।
থুব অয়্যা: চাঙমা সাহিত্য পত্রিকা, ছ’ পয়ধে।  

সাহিত্যিক বিপ্রদাশ বড়ুয়া

‘‘তথ্যপ্রযুক্তির এ যুগেও জ্ঞান অর্জনে বই পড়তে হবে। জ্ঞানের সমস্ত আহার বরফের মতো জমা রয়েছে পাঠাগারে। জ্ঞান অর্জনের জন্য পাঠাগার বিকল্প নেই। বই পড়া অভ্যাস করতে হবে। পাঠাগারের গুরুত্ব আমি বুঝি। এ পাঠাগার আমাকে সৃষ্টি করেছে।’’
-         বিপ্রদাশ বড়ুয়া
(২৭/০১/২০১৭ ইং সাঙু পাঠাগার উদ্বোধনীয় অনুষ্ঠানে)

শুক্রবার, ৭ এপ্রিল, ২০১৭

চাঙমা লেঘা শিঘীবার বই (ম’ বই) উদ ল’, পুর্’মারা-মারি গর-

ছবি- নাগর চান(ফসবুক)
দাঙগু ইনজেব চাঙমা চারু কাবিদ্যাঙি “সাঙু পাঠাগার’র পল্লে ফগদাঙি অলদে “ম’বই” নাঙে চাঙমা লেঘা শিঘীবার বই’বু। যারা চাঙমা লেঘা শিঘীবার আওজ আগে তারা পুরমারি পারিবা- দর্ বানা ২০ তেঙা।
 যিধু যিধু পা যার:
#বাঘইছড়ি, রাঙামাত্যা-
বড়াদাম ধর্মাঙ্কুর বৌদ্ধ বিহার, বাঘাইছড়ি, রাঙামাত্যা(0155-7170844)।
 #লংগদু
দাঙগু সুমন চাঙমা, (বটতলা দোগান)করোল্যাছড়ি, লংগদু রাঙামাত্যা(01557197173)।
#মেরুং-
দাঙগু রত্নসেন চাঙমা, চৌধুরী পাড়া, মেরং, দিঘীনালা, খাগাড়াছড়ি(01835261738)।

#সাঙু পাঠাগার, চংড়াছড়ি,মেরং, দিঘীনালা, খাগাড়াছড়ি(01554362519)।

#দিঘীনালা-
 পার্বত্য লাইব্রেরী, দিঘীনালা কলেজ গেইট, খাগাড়াছড়ি(01556643670)।
#দাঙগু এলিয়েন্স চাঙম, ঝিমিত কম্পিউটার সেন্টার, কলেজ গেইট দিঘীনালা(01558915098)।

#নারিকুল বাগান-দিঘীনালা-
দাঙগু ভূবন জ্যোতি চাঙমা, (010155-4774866), নারিকুল বাগান, দিঘীনালা।


#খাঘাড়াছড়ি-কলেজ
 দাঙগু নিয়ন চাঙমা, খাগাড়াছড়ি সরকারী কলেজ(01559415529)।

#মাটিরাঙ্গা-
#দাঙগু সোহেল চাঙমা, বরঝালা, মাটিরাঙ্গা, খাগড়াছড়ি(01556749880)।

#চাদেগাঙ-
#দাঙগু মিলন চাঙমা, ফ্রি পোর্ট, ইপিজেড, চট্টগ্রাম(01735347693)।

#বাবুছড়া-
#দাঙগু রিকেন চাঙমা আ দাাঙগুবী শ্রেয়সী চাঙমা বাবুছড়া(01820324419, 01559554184)

#ঢাকা-
#দাঙগু লিটন চাঙমা, রুম নং- ১০০৩, জগনাথ হল, ঢাকা (01515254995)।

#রাঙামাত্যা কলেজ আ মালছড়ি-
#দাঙগু রিতায়ন চাঙমা, রাঙামাত্যা কলেজ আ মহালছড়ি কলেজ(01854193110)

#লক্ষীছড়ি-
#দাঙগু প্রদীপ চাঙমা(0178-9105554), শুকনোছড়া, লক্ষীছড়ি; দাঙগু নকুল চাঙমা(0155-7432111), পিএফসি পাবলিক স্কুল, লক্ষীছড়ি সদর।

#বর্মাছড়ি-
 #দাঙগু শান্তি চাঙমা,(0155-3743199) হেড মাষ্টার, নারান্যাছড়ি সরকারী প্রাথমিক বিদ্যালয়, বর্মাছড়ি ইউনিয়ন, লক্ষীছড়ি।

#পানছড়িত
#দাঙগু সুমঙ্গল চাঙমা(01536002778) ও মুক্তা লাইব্রেরী, পানছড়ি বাজার।


#বান্দরবান-
ভজমান বি.জ্যোতি ভান্তে ইদু (ফেসবুক-B Jyoti Bhante) উদ বা পুরমারামারি গরিপারিবা(যোগাযোগ)।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...