শনিবার, ৯ মে, ২০২০

গঙে দিবং জিংকানি- চিত্তিবো চাঙমা



দা...রে,
তুই কচ মুই তর পরান,
কঙ সালেন তরে শুন সে কধা আন।
সত্তি জনি কং সালেন
তুই অলে সে আওজোর পরানর ঘরপাদা।
বুঝি চা মুরোত পুরি ঘরপাদা ছারা
তর পরানানর লাঘে ভারি ছারা ছারা।
কেনে কোম তরে, কি কোইনেই বোঝেম
গায় গায় গরি আর গম লাগের
জাদি আয় গজি লগি তর ভারি আওজর পরানিরে।
তুই মুই কায়-কুয় গঙে দিবং জিংকানি।

ফাগত ভোরেবে মরে- চিত্তিবো চাঙমা


করোনা সাগরত ভাজি ভাজি
পিত্তিমি গোদা মানেই কুল
বাদ জেদং নয় সিত্তুন তুই মুই আমিও
ইুন্দি উন্দি বেচ ন’ ঘুরিচ
ঝি-পুঅবো কধা ভাব
তুই জনি ন’ থেলে দা..রে
তারা কি অভ’ পারাপাচ।
মাও তুই বাপও
তুই দি ভেই-বোনর তারার
অসুক-বেসুক অলে তারার
রেত জাগি সেবা দুয়োর।
মা’বো নেই দি ভেই-বোন তারা
সে দ’ কি  অইয়ে?
অহ্’জার মনর ভাপ বটগাঝর ছাবা দিয়্যা
আঘচ দ’ তারা কুরে
আহ্’ত্তান জনি দোচ বাহ্’য়ে
মিজি জেবার চাঙ মুইও তমা
ফাগত ভোরেবে মরে?

সোমবার, ২৭ এপ্রিল, ২০২০

নাগরোপুদি- ইনজেব চাঙমা

 পল্যে কত্তাবো পর:
পুচ মাচ ন’ সমাদে খাম গারে তলে জেক্যে পাই ঘর তুলি পারে। দিঘল’ শওরাবো খবর পিয়্যা তারা জুদ’ অদন। দিঘলরে খবর পাদেল, তারা ইদু জেবার। তা বিয়েই বিনির বতনাঙ দরে এজাল ন’ দের সে কধা দিঘলরে কলেও চেরবান তোন কিনি দিবার কল।
তারা দি’জনে পুচ মাজ’ ভিদেরে ঘরান ছারা গচ্ছোন। শুরু অল তারা চিগোন পিলে ভাত-তোন খানা। তারা চোগ’-মুয়ো সবন জাত্তোরে কিঝু দি জেবাক। নাগরো তার মামুদাঘিদু বেড়া জেল। রাঙা খাদিও ধয় পারা আ বরগাঙও চাই পারা। এত্তে কজ্যে কুরো তিন্নো, ক’পারা পারা করো  বো বুকশিচ দিলাক তা মামু দাঘি। আ ঝার কলোত পেদেনেই ৮-১০মণ পিয়ে।  ঘর সংসারর কাম নাগরোপুদি আহ্’দত লোইয়ে। দিঘলর সমাজর কাম আ প্রাইভেট পড়ায়। ইক্যে গরি কন’ বাবদে বেন্যা বেল্যা ইধে পাদা পেলাদন সুগে-দুগে।
একরেদোত নাগরো মনানত উবলক্যে এই জেল। কুজোলী গরি কল- “দাদা, কধক বই পড়িবে। মরে এক্কা সময় দে..না। তরে পাদে কত্তমান দুক পিয়োং খবর পাচ? কন’ জনে ত’ ইন্দি বৌ ন’ দ্যুন। বেল্যা-বেন্যা ভাত খাদে মরে বোঝান, তরে ন’ লাবাত্তে। মর সিআনি গম ন’ লাগে শুনদে। ত’ পিচ্ছে কধা কলে মুই সিয়োত ন’ থাং। সেনে বেল থাক্কে ভাত রানি লেঘা-পড়াত বজং। না অয় মানচ্ছোইদু বেড়াংগোই। দিঘলে সে কধা শুনি বই পড়া ত’ গরিল’। বিচ্ছোনত পরি মুজুঙ মুজুঙি অই দিঘলে পুজোর গরে- “আর কী?” নাগরো আহ্’ত্তান শিরেবোত থক দিনেই দিঘল মুয়ো কিত্তে আ এক্কান আহ্’ত দিঘলরে তুলি দিন্যাই কল- “আগে আগে ভাত খেই রুমত সোমেই বালোচ্ছো বুগত দিন্যাই ত’ ছবিবো চেই থাং।” কং- “দাদা, মর জনম বানা তত্তেই। কারত্তেই নয়। তরে জনি ন’ পাং ম’ জীংকানি ঘর সংসার ন’ গরিম। মামাদাঘি বৌ ন’ দিলে মুই ধেই এইম ত’ সিধু। তুই কি মরে জাগা দিবে?” সক্যে ত’ ছবিবো আজি উদে কয়- “পাগল তুই।” মুই কং- অয় দাদা অয়, মুই ত’ কোচপানাত পাগল। ত’ চিদি আনি পড়ং। একবার নয়, বার বার পড়ং। ত’ নাঙান লেঘং একবার নয়, পাদা পর পাদা। ত’ ছবিবো বুগোত রাঘাঙ।  ত্যুঅ ঈল ন’ মরে। তুই লেঘিলে- “চিজি, মুই জনি তরে ম’ জীংকানিত ন’ পাং এ পিত্তিমিত মর বাজি থানা কন; লাভ নেই। মর’ জে সবন, জে আঝা বানা তরে নিনেই। মুই তরে পেনেই জীংকানিত এক্কো দাঙর বোম্বা সুপ পিয়োং। চিজি, তুই ম’ জীংকানিতি সুগর বোম্বা তগাদে মর কোচপানা কুরি ফেলেই মত্তুন দূরত ন’ জেবে দ’? ইআনি পরি পরি দি চোগত অকাল্যা বারিজ্যা লামে। বেচ গরি কানানা দেক এলে আহ্ভেদাবোত কাপর ভোরে দিদুং। মামাদাঘি ন’ শুনন পারা। রেত্তো ছটফদেফদে থাং। কক্কে পহ্’র অভ’ খরান্যা  কবা সান বাজ্জে থান। পহ্’র অলে আঝা থায়, তুই এভে, কজা গাচ্ছো তলে চিদিয়ান ফেলে দি যেবে। এ আঝাআন বুগত বানি ঘুমত পরং। মাত্তর, ঘুম ন’ দরে। আর বই খুলং। মাত্তর সিয়োতও মন ন’ বজে। বইবো খুলিলে ত’ এ চিত জুরেয়্যা মুআন দেঘং। কধাআন কধে ন’ কধে নাক্কো চিবি ধরি কবালত চুমিনেই ঘুমত পরিল।

একদিন মেরুং বাজারত জালাল নাঙে এক্কো গাচ বেয়ারিলোই দিঘলর চিনপচ্যে অল। জালালে পুরন গাচ বেয়ারি। আদিবাসি বাঙাল। দিঘলরে গাচ কিনিবার ১ লাক তেঙা দিল। ইক্যে দিঘলে গাচ বেয়ার গরে। গাচ বেয়াার গরিনেই কিঝু তেঙা পেলে দোগান দিবার মঞ্জুক গরিলাক। তা মামাদাঘি দোগান দিবার ন’ দ্যুন। কিত্তে দোগানর সুদোম আলাদা। তারা মনে গরন দিঘলে সে কামত ন’ পারিবে। কন’ জনে কিঝু চেলে কন’ দিন ন’ পারিম ন’ অয়। সিআন তারা চিগোনত্তুন ধরি দেঘি এত্তন। তা পুয়োবো খবরান পেনেই তারা দোগান দিবার খদার পাদারি। পরে তা শয়োরবোরে খবর পাদেলাক।  তা শয়োরবো কল’ বেক কামানি গরি চানা দরগার। তা ধগে তে দোগান দিবার কয়।  তা কধা শুনি দিঘল মা-বাপ্পোনও হুম দিলাক।


[ধারাদিঘলী চলিব]

রবিবার, ২৬ এপ্রিল, ২০২০

নাগরো পুদি- ইনজেব চাঙমা

কাদি মাচ। বেন্যা ৮ টা বাজিল। দিঘলে দোগান খুলি সুদ্ধ সাঙ্গ গরি আঝের অল। এ অক্তত নাগরোপুদি তা ঝি কালজয়ীলোই দোগান লুমি জেল। ঘন ঘন নিঝেত ফেলার। তারে দেনেই দিঘলে আমক অল’। মনে মনে ভাবের কি অইয়ে নিনা? আর দেরি ন’ গরি পুজোর গরল- “নাগরো! বেন্যা এধক জাদি ......।” কধাআন থুম ন’ অদে নাগরোপুদি কল’-“এক্কা জেরাং না।” কালজয়ী তা বাপরে দেঘি আহ্’তথানি আঘে। তারে লোইনেই গালত এক চুমু দিন্যাই কল- “মামাগুলো, গম আঘচ?

এচ্যে ঘরত জেবং, তরে কজা এলং। দোগান ভিদিরে জেনেই কানে কানে কল- “মান কুচুবোত্তুন পঙা নিঘিল্যা। এক্কো ফুদি জিয়্যা আর এক্কো নিঘিলের। কি গরিবং? দিঘলে ওচ গরি কল- “আ কি গরিদে? কুজুত্তুন পোঙা ন’ নিঘিলিলে কাত্তুন নিঘিলিদাক। দিঘলে জনিও সে কধা কয়- মনে মনে ভাবের- তে চিগোন থাক্কে তারা এক্কো হ্’েরা কুজু ধুববোত্তুন ব’ নিঘিলে সিআন কাদে ন’ পারি তা মামা এক মরাত্তুন জেই উত্তে।
দিঘলর কধা শুনি নাগরোপুদি সুদোমু অল’। কল- “উল্লো ন’ গরিচ। বাবাও কর চুল আঘা থানিবার। মুই জাদে রানিবাবরে বাজ্জে জেইম। কেল্যা শনিবার চুল আঘা থানি পারিবং।
তারা ঘরানা বাজেই ছড়া আদামত। তারা দোগান দিলাক মনের মানুচ বাজারত। দিঘলে দোগানত থেদগোই। মাজে একবার ঘরত এদ’। আ নাগরোপুদি আদাম ইদু তা ঝিবোলোই থেদ। বাগানানি চোক দিদ। এধক্যে গরি তারার সংসার চলি জার।
২০০৪ সালত বানা ১০ আজার তেঙালোই তারা জুধো অলাক। জুদো অবার কন জনে দিবার ন’ চান। মাত্তর, দিঘলে জুদ’ অদ’ চাই। কিত্তে? এক্কান ঘরত থেলে তার সমাজর কাম গরিবার, রাজনীতি গরিবার ন’ দ্যুন। বানা ঘর কামানি গরিবার বেগে কন। সিআনি দিঘলর গম ন’ লাগে। চিগোনত্তুন ধুরি দিঘলে সমাজ’ কামত মন’ দিদ। আদামত সমাজ্যাউনত্তুন  তেঙা তুলি বল কিনিদ। মানচ্যে ১০ তেঙা দিলে তে ১০০ তেঙা দিদ। আদামত কন মেলা অলে তা উগুরে বেক কামানি পরিদ। কন’ দিন না ন’ গরে।
একদিন মনে অয় ১৯৯৯ সাল। পাহাড়ি ছাত্র পরিষদর সাংগঠনিক মিটিং চংড়াছড়ি সুশীল জীবন হেডম্যান্নে ঘরত অভ।  সে পোইদ্যানে পাহাড়ী ছাত্র পরিষদ চংড়াছড়ি আঞ্চলিক শাখা মিটিং বল। গরবাউন এলে এনে লোবিয়ত গরানা।  সভাপতি বেক্কুনরে কুজোলী গরি কল- জার যে কাম পরে সিআনি দোলে গরিবার। ইক্যে দিঘলর ভাগত পরিল’ কুরো তগানা আ আলু ২০ কেজি বেন্যা হেডম্যান্নে ঘরত নেজানা। সে কামান আর না ন’ গরি অক্তমজিম মিটিঙত সরিত অল। অথচ একজনর পক্কে কন দিন সম্ভব নয় আলু ২০ কেজি আ রাদা কুরো তিন্নো ৪ কিলোমিটার পদ নেজানা। পাহাড়ীছাত্র পরিষদত্তুন তনয় চাঙমা আ সুদীর্ঘ চাঙমা সুমুত্ত দিঘীনালা উপজেলা, খাগাড়াছড়ি জেলা শাখাত্তুন বেচ দি গাড়ি মানুচ তারা জেলাক।
এ কামানি ঘরত কধাক অকাম। সেনে দিঘলে জুদ’ অধ চাই। বেন্যা বেল্যা ভাত খাদে কধাক কধক আর ক’দিন পর ভালেত্যা কাম গরি গরি থেবে। তেঙা ন’ পায় পয়জে ন’ পায়। আর নিজত্তুন খুহ্তি অয়। সে ধক্যে গরি কধা শুনিলে নাগরোপুদিও ভাত খেই ন’ পারে। আমক অয়। কি গরিবাক। রেদোত ঘুমত পরল্লে তেম্মাঙ গরন। কি গরিবাক ভাবন। রেত্তো চিদে গরিনেইও কুল ন’ পান। ভেই- বোন আঘন পড়ানত। জুদ’ অলে বাবত্তুন অন এজাল ন’ পেবাক।
একদিন এল। সে রেত্তো এল’ পুন্নিমা রেত। কাদি মাচ। পোতপোত্যা গরি জুন পহ্’র বাজিল। বেগে ঘুম জাদন। আগাজত তারা আ পুন্নিমা জুনান আ গুমুরো র’ বাদে কন কিচ্ছু নেই। সক্যে কালজয়ীও ঘুম জার। তারে ঘমত ফেলে এনেই তারা দি জনে ইজোর মাধান বোলাক। নানাঙ চিদে গরত্তন। তারা দি জনর বানা এক্কান চিদে কেনে সমাচ ভালেদি কাম গরি পারিবাক। চিদে গত্তে গত্তে নাগরোপুদি বুদ্ধি তুলিল, “জুদ’ অই। মুই মামু দাগিত্তুন কুর তুলি আনিম্মোই। সিউনদোই এক বঝর পরে এক্কো ছাগল কিনি পারিবং। আ চেইনা বিজি কিঝু তেঙা পেবং। বাজার খেই পারিবং।”
দিঘলে চেইনান বিজিবার ন’ চায়। তারা আহ’দত বানা ১০ আজার তেঙা। আপাতত সিউনদোই চলিবার মনদ তুলিলাক। বাগীআন প্রাইভেট পুঅ রাঘেবাক। এধক্যে এক্কান বুদ্ধি গরিলাক। সক্যে জুনান তারা মাধা উগুরে। নাগরোপুদি দিঘল করত পুরি আঘে। শিরোবোত আহ্’ত্তানদোই পচ্যে দি দি দিঘলে কল- “ও জুনান, তুই সাক্ষী থাক। কেল্যাত্তুন ধরি আমি জুদ’ কবার ঘর পাদা জাগা কাজেবংগোই। আমি জেন আমা মন আঝা পুরে পারি।” সক্যে জুনি পুক্কোনও তারা চেরোপালা উড়দন। সে জুনি পুক্কোনরে দেঘেই দিন্যাই নাগরো পুদি কল- “ও জুনিউন তুমিও সাক্ষী থাগ’। আমি জুদ’ অই গোদা জীংকানিআন তমাসান আন্দারত ঝিমিত ঝিমিত জ¦লি পারি। সমাজরে কিজু দেঘেই জেই পারি।”
 জে ধক্যে চিদে সেধক্যে কাম। বেন্যা পোত্যা নাগরোপুদি ঘুমত্তুন উদি ভাত রানিল’। পানি থেপথেপ্যা গরি ভোগে দিল। আঙুল মাধায় মাধায় ভাত খেই আহ্’রবোত ঘর খাম কাবা জেলাক। লগে ভাত মোজা নিলাক। গোদা দিন্নো গাচ কাবিনেই এক্কান ঘর গাচ থুবেলাক। ইক্যে সিগুন কেনে আনানা? নাগরো দিঘলরে বুক বানি দিল। চিদে ন’ গরিচ দি’জনে ভোগেবং। তারা দি’জনে গাচ্ছোন ভার গরি গরি ভোগেলাক। গায় গায়ও ন’ জিনে। তাজা সাক্কোন গাচ। সে গাচ্ছোন ভোগাদে ১৫ দিন লাগিল। বেল্যা দুনোজনত্তুন জ¦র উদি জায়। ত্যুঅ তারা খেমা-খেমি নেই। গাচ্ছুন থুবা অলে ঘরপাদা জাগাআন মাদি কাবা ধরিলাক। ইন্দি মাচ্চোও শেচ অই জার। পুষ মাচ ঘর তুলি ন’ পারে বুড়-বুড়িউনে কন। দিঘলে সিআনি বিশ্চেচ ন’ গরিলেও বেগে জক্যে কন’ মনত এক্কা পুজুক বাজাক লাগে। সে ধরপাদা জাগান মানুচ জগা তল পচ্যে। কন’ বাবদে ঘরপাদা অজন গরি কাবিনেই মুর খাম্মো গারেলাক। সে মুর খাম গাত্তোত ঘিলে কজই পানি আ উগুরেদি বাদল এক্কা বানি দিনেই সবন শিলে সেলাক। বাচ্ছুন চলাবাপ নাঙে একজনত্তুন ২ তেঙা ধরে ৩০০ বাচ কিনিলাক।

[ধারাদিঘলী চলিব]

শুক্রবার, ২৪ এপ্রিল, ২০২০

পরান্নো

পরান্নো,
সংসারর বেক দুকআনি মরে দি জা
সুক্কানদোই তুই ফিরি জা,
তুই সুগে থেলে মুইও সুগি
ন কোম আর কোচপনা দি জা।

সোমবার, ২০ এপ্রিল, ২০২০

পর্বোয়া- ইনজেব চাঙমা




পর্বোয়া,
ভাজে ধোয় মন দুক-আভিল্যাচ দার (শান) গর’ মন
হিলর মাদি বলা বুঝোদোক শুকুনর দল।
জাদর শুত্রুউনরে মার’ তেগ’ ঘুম যেবার নেই অক্ত
এগাচিত্তে - এগামনে লাম’ জাত উদ্দোর কামত।

পুজোর- ইনজেব চাঙমা

মোন কানের, ছড়া কানের - কানের চাদেগাঙ
চেরো কিত্তে মরা কিজেক বোমার আগাচ পাদাল।
রেত্তো অলে বেরেচ কানন, ঝক  পরন তদেক,
জাদর পাত্থলি দাগি কর,
বাংলাদেজর আদি মানেইউন, অলর গরি
এ দেচ সারি ধেই যাদন অন্য দেজত।

থেবাক কেনে?
ভূই আহ্রেলাক, বাগান আহ্রেলাক - আহ্রেলাক ঘর’ ভিদে;
ইরুক দিনত,
ইন্দি দে দ্য উন্দি দে দ্য পেদত ভাত ন’ পরে।

আর্মির তচ্যা, বাঙালর তচ্যা - তচ্যা জাত ভেইয়োর;
বুক বানিবার কি আঘে?
এধক তচ্যা মাধাত গরি কেনে তরানা পরান।
সিত্তেই তারা এ দেচ সারি ধেই যাদন ।

ত্যুঅ,
আমার চেদন নেই?
কিত্তেই এধক পাষান ভেই?
নিজ’ কধা নিজে ভাবর,
নিজ’ আলুত্যাই কি লাড়েই গরর?
জাত্তোর আঘে আন্দারত।
কারে নিনেই তমা এ লারেই?

রবিবার, ১৯ এপ্রিল, ২০২০

সবন - ইনজেব চাঙমা

 বোজেক্যা আগাজর কালা মেঘ সান
 আক্কে দগিন মাধাত, কাক্কে উত্তুরে মাধাত,
 কাক্কে পুগ আগাজত আ কাক্কে পজিম আগাজত; 
ঝর মুয়ি রোদ মুয়ি নাধেংপত্তি সান
তলে উগুরে সং ভুই, 
কি মোন মুরত;
বোজেক্যা শেমেত তুল বোইয়ে উড়ানা সান 
গোদা সঙসারত ছিদি বেড়ায় মর বুগর অতালিয়ে সবন। 
নেই কন সাল্যেঙ(গন্তব্যস্থ) 
নেই কন ধুজি(সীমানা)
বানা ঘুরি বেড়ায় 
তরে পেবার অাঝায়।

শনিবার, ১৮ এপ্রিল, ২০২০

কি আর লিঘিম- ইনজেব চাঙমা

কি আর লিঘিম?
মুহত ভাচ নেই।
 কি আর লিঘিম?
 কলম ধরি ন পারঙর হাদ ঘিরঘিরার।
 কি আর লিঘিম?
 চোগ পানিয়ে কিচ্ছু ন দেঘঙ।
 বানা রণ কাবে,
 রিবেং গুজুরে।
 চোক থেনেই কান,
 কান থেনেই কাল,
মু থেনেই বুব।
আমি কি মানুচ?
মানচ কলে ঈশ্বর বেজার।
অ মানুচ কলে তুই বেজার।
বজ যেবং বজ যেবং,
কন দিন ভালা ন অবং।
যুনি ন বদলেই আমা হাজ্জেয়ানি।
১৭ মার্চ ২০১৭

আক কধা নেই কবিদ্যা (শিরোনামহীন কবিতা)- ইনজেব চাঙমা


পহ্'র ছিদিবো আঝায় বেন্যা বেলান উদে,
রেত অভ আঝায় আগাজত লক্ক কোটি তারা জ্বলন,
দুখ্যে মানেইয় মনত খুজি ফুদেবার আঝায় পূর্ণিমা জানান উদে,
ফাওন এভ আঝায় গাজে গাজে ফুল ফিদন
বিঝু এভ আঝায় কোকিল্লো দাগে।
মাত্তর!
ত কধা বিশ্চেচ গরি কোচপিয়োঙ তরে,
সবনানি নিত্তো তচ্যা লাঘায় মরে।

রবিবার, ১২ এপ্রিল, ২০২০

চাঙমা গীত- ইনজেব চাঙমা

ও ও ও পরান্নো
শুননা তুই ম কধা,
ত' লেক্কে কবিদ্যাবো পড়ি নেই
জন্মেল এক্কান দাঙর মেয়্যা। ২
লেঘিলে তুই সংসমারে
গরিবং দেঝর জাদ কাম,
জেধক দিন বাজি থেবং
থেবে তুই ম কায়।ঐ

ঝর এঝোক বোইয়ের এঝোক
আহ্'দিবং সংসমারে
পিত্তিমীআন গলি গেলেও
ন ছারিম তরে।২
সংসমারে আহ্দিবং
বিজক বানানা পদে,
পিত্তিমী মানেই লগরে দেঘেবং
জাদ কামত কেনে মরে।ঐ
জাত্তো ভারি বেনালত
তরে গরচ এ জাদর,
মরিবং জাত ভালেদি কামত
লেঘি যেবং নাঙানি থামা পাদাত।২
ধনপুদি অই তুই ম আহ্'দত
তুলি দিবে আহ্'ত্যার,
এ লাড়েত খামাক্কাই জয় আমার
তুই থেলে ম কায়।ঐ
১১ এপ্রিল ২০২০

বিঝুর আভিল্যাচ ইনজেব চাঙমা

দিন বিদি জেই রেত এজে, ইক্যে
গরি সাপ্তা, পক্ষ, মাচ বিদি জেই
নুয়ো রঙে নুয়ো সাজে এল’ বিঝু আমা সিদু
বিঝু মানে খুজি
বিঝু মানে মিলনি
বিঝু মানে সুক
বিঝু মানে জাদর সিরিসুধোম
বিঝু মানে বুদ্ধর অইংসে কধা
বিঝু মানে রেগা
মাত্তর মর আভিল্যাচ
এধক-
জাদর কধা কোই
অধিগার কধা কোই
আইনর কধা কোই
শান্তি চুক্তি কধা কোই
নিজ’ সাহিত্য রিদিসুদোম কধা কোই
নিজ ভাঝর কধা কোই
নিজরে দাঙর ঘাদুবলা (গবেষক) ভাবি
জু পেলে মানচ্ছোরে ঈচ গরি
নিজরে দাঙর ভাবি।
তে কিত্যাই লেঘি পর ভাঝে?

রবিবার, ৫ এপ্রিল, ২০২০

কিত্তেই কোচপাঙ তরে - বর্ষা চাঙমা

কিত্তেই কোচপাঙ তরে ও ইনজেব দা, 
কোই পারচ নি? 
মন কধা ভাঙি কলে কন লাজেবে নি?
কোচপাঙ তরে ইনজেব দা বঝমান গুরি, 
এককান কধা কবার আগে শুনিবে নি? 
তুই থাচ দিঘীনালা মুই থাঙ লংগদু, 
কয়েকদিন পর বেরেমবি,বৌ রাগেচ ত ইদু। 
দিনপুত্তে ইদোত উদে তরে পরাননো 
 কিঙুরি বাজিম তরে নপেলে,সারাজনমমো? 
ত বুগত রাগেচ মরে ফেলে ন যেচ কনদিন,
তরে মুই ইদোত রাগেম বাঝি থাং যেদকদিন।
রাঙা কালা পিনোন কাদি পেনেনেই বৌ নেযেচচি মরে,
চাঙমা জাদর ভালেদত্তেই কাম গরিম মুই ত সমারে।
দেচ জাদ লেগাপড়া,গরিবং তরলোই চিদেচজ্যা,
যাদি বৌ নেযেচচি মরে,ও ইনজেব দা।
অগুর সাগরত পেলে নযেচ মরে,
দুগত থেম বঝমান,ত কায় থেবার চাং মুই গদা জনমান।
মামা দাগি বৌ ন দিলে এমবে মুই ত কায়,
আরও তুইও পেলে নযেচ,থেই নপারিম গাই গাই।
এবার কোই পারিলে ইনজেব দা কিত্তেই কোচপাং তরে? 
বুঝেবার চাঙর তরে আঙ্গারে ইঙ্গিতে।

দেঘা পিয়োং তরে- ইনজেব চাঙমা


রাঙা গরি বেলান উদে পুগ’ মোন সেরেদি
কাম্মো লগে কামত যান আঝায় বুক বানি।
কধক সবন, কধক আঝায় বাগত ধরন তারা
দিন জাদে ঈয়োত জায় তরুনো অয় ত্যুঅ বুগ’ আঝা।
ঝরে ভিজি, রোদে পুরি আহ্’জি ন’ সরে মুয়োত
আহ্’লুল্লোই দুলুল্লোই অতালিয়ে কোচপানা আঘে মানেই জীংকানিত।
এ জীংকানিত্তু আহ্’ঝি জেলে ও নাগরো তুই
সবন দেঘেই সবন ভাঙিলে কি আর কোম মুই!
তুই কি খবর পাচ-
কেঝান আঘং মুই?
খরান্যা কবা সান ভগঙর, এ মুরত্তুন ঐ মুরত
আঝা-সবন ইধোত গাদেই জনি পাং তরে লাগত।
বর্ষা চাঙমা
ভঙদ্যা ভঙদ্যা লাগত পেলং-
সিবে কন মিলে?
চুল বেড়েই চেলাঙ গরি পরি কল’, মুই তর নাগরো।
কধা বাত্তায় চাল চলনে ন’ দ’ পাং ত সান,
বারবাঙারে তুদি গরি কয়-
বাপ্পো আ মাগুলোরে চিত পুরিনেই ফিরি এই বদলেলং ছলআন।
তরে মুই বিশ্চেচ জাং, বিশ্চেচ জাং ত মুয়ো ভাচ
জাদর সবনানি গরিবং তজিমপুর জনিও অয় পিত্তিমী নাচ।
দি জনে এবার আমি গঙারে দিবগোই ভাত জোরা
মরিলে মরিবং সমারে কন’ জনে ন’ পেই কারর পোরা।

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...