রবিবার, ২৯ সেপ্টেম্বর, ২০১৯

এক কালে চাঙমা কলে পিত্তিমি গিরগিরাই। যিন্দি যায় সিন্দি নাকশাফুল তুম্বাচ সান চাঙমা নাঙ সিদি পরেধনে-জনে-গিয়ানে, বুদ্ধিয়ে, কজাল-বলিয়্যা কনকিত্তে উনলাক দুক নএলতচ্যা, পেরাসানি নএলএল বানা সুক আ সুক। মাত্তর, সে পতপত্যা শাক্য জাদর মানুচ আমি চাঙমাউন বিজগর নানা ঘুলন্যাত পাক খেনেই ইক্যে নানাঙ দেঝত, নানাঙ জাগাত সিদি পরি আঘি। ভারত-বাংলাদেচ-বার্মা আ নানান দেত অইনেই জাত- বেজাতর চাবত পরিনেই আহ্রে ফেলের আমার বেক দোলদোল সুদোম আনি। বেক কিঝু আহ্রেনেই ইক্যে বানা ছলঙান্নোই আঘি।সিত্তেই লারমা আভিল্যাচ খেই কল’- “আমার বার গরিবা কিচ্ছু নেই।
ইক্যে আঘে বানা ধম্মআন। অঝাপাত্তোয়্য ধীমে ধীমে অই আঘে। ভাচ্চান লুঘি যার। এ দিয়েন আমার আরাঙ সম্পত্তি বুঘত ধরি রক্ষে গরি ন পারিলে চাঙমা জাত একদিন পিত্তিমীত্তুন আহ্যি যেবগোই, ইআন খামাক্কাই।


একমাত্র চাঙমা ওক্কোরুনেই পিত্থিমির বুঘোত ইক্কো জুদো জাত ভিলি আমারে চিন দি পারে দেঘা যার বাংলা দেঝত বাঙালাউনর পরে চাঙমা, এক নম্বর, মিজোরামত দি নম্বর আ তিবুরাত তিন নম্বর ভাঝর গুত্থি অহ্না সত্তেয়্য আ বাংলাদেঝর আন্তজার্তিক মাভাঝর দিন আবিষ্কার গরিনেইয়্য অন্য ভাঝর কিত্তে সেধক্যে সরকারে চোক নদেয়।  ভারদ সেন্সাস রিপোর্টত চাঙমানরে একখান আলাদা ভা ঈজেবে ধরা ন অহ্য়। ধরা অহ্য়দে বাংলার একখান উপভাষা ঈজেবে। ভারদ লিঙ্গুইস্টিক মাইনরিটিজ কমিশনেয়্য চাঙমান আলাদা ভা ঈজেবে স্বীগের ন গরে। উত্তর-পূ ভারদর ট্রাইবেল ভাষানির সরকারী লিষ্টোতয়্য চাঙমা ভাচআনর নাঙ নেই। বার্মা ৮০ আহ্জার চাঙমা আঘন তারা দ’ বাংলা কি ন’ চিনন। ভাচ্চানিয়্য কুরি পেল্লোন।

ইয়েনির বেক্কানির কারন অহ্লদে আমার লেঘা-লেঘিত চাঙমার বদলে বাংলা ওক্কোরুন লারচার গরানাহ্। আমি যুনি আগেত্তুন ধরিনেই আমা লেঘা-লেঘিত চাঙমা ওক্কোরুন বেচ গরি লারচার গরি এধঙ সালে পত্থমত্তুন ধরিনেই চাঙমান আলাদা ভা ঈজেবে স্বীকৃতি পেই এলুন আ আমা ভাষাআন ভালে গরিবাত্যেই নানা বাবদর বলাবলো বে পেলঙুন। আজলে বাঙালা ওক্কোরুন আমি যেধক দিন সঙ লকফক গরি থেবং সেধক দিন সঙ আমার টিলা বাঙালবন্নামানো ন যেবআ চাঙমা ভাষাআনয়্য আলাদা ভা ঈজেবে স্বীকৃতি ন পেভ



এচ্চে আমি চাঙমাউন তিন দেঝর নানা বামত ছিদেছিত্যে ওহ্ই আঘিই। দে ফারক, দেঝর রিদিসুদোম ফারক, পরিবেশ, শিক্কে ফারক ইয়েনিয়ে আমারে ফারক গরার আরবে গরিআমা বাংলা ওক্কোরোর মিজোরাম-অরুনাচলত পড়ি ন পারন আ তারা লেখ্যা রোমান অহ্রক চাঙমাআনি পড়িলে আমি ভাচ জরেই ন পারিই। আলে হন ইক্কো জাদে দি বাবদর অহ্রক ন দিন গজিলোই ন পারন। আর যদি লন্নে অহ্য় সিয়েন অহ্বতারার নাত দি মরানার সান।
ভাঝর কধা আ জদার কধা কলে গৌতম বুদ্ধরে ইধোত উদে। বিরূঢ়ক রাজা যক্যে শাক্য বংশউনরে কাবিবাত্তে যার যক্যে গাঙ কুলত বোই এল’। সিআন দেঘি রাজা ভাবিল বুদ্ধ জ্ঞাতি কুলদি বাজের। সে পরে আর’ একবার কাবিবাত্তে যেল’। সক্যে এক্কো মরা গাঝত তরে বোই এল’ দেঘি পুঝর গরল্ল, ও গোজেনঝুবুর গাঝ তলে বোই ন’ থেই কিত্তে মরা গাঝত তলে আঘচ। বুদ্ধ কল, ‘জ্ঞাতি ছাবা সান দাঙর ছাবা নেই’। এ কধা মুনি রাজা আর’ ফিরি এল। আ বুদ্ধ যক্যে ধর্ম প্রচার গচ্ছে  সে অক্তত বুদ্ধ পুরন’ বৈদিক-সংস্কৃত ভাচ এল বলবলা আ দপদবা। সে ভাচ্চোই ধর্ম প্রচার ন’ গরি পালি আ মগদি ভাচ্ছোই ধর্ম প্রচার গচ্ছে। মাত্তর, দগ কধা ইরুক যারা বুদ্ধ পুয়ো দাবি গরন তারারে সেধক্যে দেঘা ন’ যায়। অথচ, মগ ভান্তেউন তারা তারার ভাচ্ছান পত্তিক কিয়োঙে কিয়েঙে শেঘেই বাজে রাঘেয়্যন।


বিজগত নাঙ গিন্যে আঘে যে আমা জাত্তো প্রায় ৬০০ বঝর আগে দৈংনাক্যা, আনক্যা, তোঙতোঙ্যাএ তিন ভাগে ভাক ওহ্ই যেয়ে। য়েক দিন পরে আমার ভিদিরে হয়ত জনম লভবাংলাদেচ্যে চাঙমা, ভারত্যা চাঙমা, মিজোরাম্যা, অরুনাচল্যা চাঙমা এবাবদর আর নুও নুও ধেলা। একমাত্র অঝাপাত্তোই পারিবো আমারে এ মরনর পধত্তুন ফিরেই আনি। একমাত্র চাঙমা লেঘার রেগাদি পারিলেই মিলি পারিবোঙ আমি দৈং নাক্যা-আনক্যা-তোঙতোঙ্যায়। মিলি পারিবোঙ দেজ কুল্যা- অরুনাচল্যা- মিজোরাম্যা-তিবুরাকুল্যায়, বার্মাকুল্যয়। সালেই আমি বল বলাগরি নাঙ কোলেই পারিবোঙ অহ্য় আমি শাক্য জাদর মানু আমি হন জনত্তুন হিত্যেদি উন নয়।
তাবিত (সূত্র): ফেসবুক।


কোন মন্তব্য নেই:

একটি মন্তব্য পোস্ট করুন

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...