বুধবার, ২৮ ডিসেম্বর, ২০২২

ইনজেব চাঙমা লেঘা পাচ্ছো কবিদে

 


কবিতা নাঙ: তুমি ভাবনি?
লেঘিয়্যা: ইনজেব চাঙমা

তুমি ভাবনি?
কুধু যেল’ বেংগমা বেংগমি
কুধু যেল’ রাধামন বিজয় গিরি
কুধু যেল’ জানবক্স খা রুনু দেবান
কুধু যেল’ শিবচরণ নোয়ারাম
কুধু যেল’ জুম্ম জাদর পাত্থলি এম.এন.লারমা।
তুমি ভাবনি?
কুধু যেল’ দাগ কধা
কুধু যেল’ উভগীত গেংখুলি
কুধু যেল’ বারমাস পালা
কুধু যেল’ বানা
কুধু যেল’ ধুধুক শিঙে
কুধু যেল’ বাজি খেংগরং
কুধু যেল’ ঘিলে খারা,
গুদু খারা পত্তি খারা আ রং ধং।
তুমি ভাবনি?
কুধু যেল’ জধা?
কুধু যেল’ দিওন সিওন
কুধু যেল’ ঘর সুক।
এয’ লামি বাগত নিজে আহ্’ঙি যা আঘে বুগত
ছিদি দি ঘরে ঘর।
পুর: ২৩ আগস্ট ২০২২ খ্রি.
 

কবিদে নাঙ: কি আর লিঘিম?
লেঘিয়্যা: ইনজেব চাঙমা

কি আর লিঘিম?
মুহত ভাচ নেই।
কি আর লিঘিম?
কলম ধরি ন’ পারঙর আহ্’ত ঘিরঘিরার।
কি আর লিঘিম?
চোঘ’ পানিয়ে কিচ্ছু ন’ দেঘঙ।
বানা রণ কাবে,
রিবেং গুজুরে।
চোক থেনেই কান,
কান থেনেই কাল,
মু থেনেই বুব।
আমি কি মানুচ?
মানচ কলে ঈশ্বর বেজার।
অ মানুচ কলে তুই বেজার।
ভচ যেবং ভচ যেবং,
কন দিন ভালা ন অবং।
যুনি ন’ বদলেই আমা কাচ্যেক্কানি।
১৯ এপ্রিল, ২০১৭


কবিদে নাঙ: মুই চাঙমা
লেঘিয়্যা: সুনানু ইনজেব চাঙমা
বাংলাদেঝত আঘং বিলি নয় মুই বাঙালি
মুই চাঙমা।
মুই মগ/মারমা।
মুই ত্রিপুরা।
মুই লুসাই।
মুই বোম।
মুই পাংখো।
মুই খুমি।
মুই মুরুং।
মুই তঞ্চঙ্গ্যা।
মুই চাক।
ইত্তুন বেচ দাঙর চিনপচ্যে মুই জুম্ম জাদি
হিল চাদিগাঙর আদিবাসী।
মুই বাংলাদেঝি।  
মর আঘে ভাচ।
মর আঘে অঝাপাত।
মর আঘে রিদিসুধোম/সংস্কৃতি।
মর আঘে আল্যাক/সাহিত্য।
বেক মুই তমাত্তুন আলাদা।
ত্যুঅ কিত্তে বারবাঙানে, পিড়িত্তুন পিড়ি কোই যর
বাংলাদেঝত যারা আঘি আমি বেক্কুন বাঙালি,
ক্ষুদ্র নৃগোষ্ঠী, উপজাতি?
মুই এলুং তমা সান শাসক জাত,
দেচ এল’ তমা সান।
সময়র গঙারে ইক্যে মুই রনহীন
সেনে কি তুমি অনসুর ভেঙা চোগে চেবা?
রনহীন নয়। রন কাবের মর,
মরও দ’ লো আঘে, আঘে তমা সান
চোক, কান, আহ্ত’ থেং যা তমার আঘে।
বানা নয় মুই বেজবান, কধা দিনেই কাররে ন’ থগাঙ।
মুই চাঙমা।
যেদক দিন থেব’, কেওক্রডং, পুরোমোন, আলুটিলা
যেদক দিন গঙেব চেঙে, মিঙিনি, শংখ, ফেনী, মাতামহুরী আ বরগাং,
সেদক দিন থেইম
মুই চাঙমা।
 

কবিদে নাঙ: কি অভ’
লেঘিয়্যা: ইনজেব চাঙমা

কি অভ’ নলাক মণি বিদ্যা শিঘিনেই?
যুনি ন’ লাগে জাদ’ কামত।
কি অভ’ দাঙর দাঙর বই পরিহ্ নেই?
যুনি ন’ বুঝিলে জাদর দুক।
কি অভ’ অজন অজল লেঘা লিঘিনেই?
যুনি আমনর মনান কাজর থায়।
কি অভ’ নিবার্ণ সবন দেঘেনেই?
যুনি থেঙত তলে মাদি ন’ থায়।
কি অভ’ বাজি থেনেই?
যুনি কন’ অধিগার ন’ থেলে।

কবিদে নাঙ: সবন
লেঘিয়্যা: ইনজেব চাঙমা

আমিলিয়্যা সিগোন সাক নয়
নয়, নমিজিল্যা এগা চায্যা,
আমি অবঙ কাত্তোল’ কজা
বোজেক্কে সিমেত্তুল’ ধক
বোইয়ের সমারে ছিদি পরিবং
গোদা পিত্থিমীআনত।
চোগত-মুয়োত ওক এক্কান সবন-
ভাচ, অঝাপাত, জাদ’ সুদোম বানি বুগত।
যে যেই কামত থেইনা মিজি
যে যেই সাগিন থেই ভিলে
নিজ’ ভাচ, নিজ’ লেঘা, নিজ’ গীত -
কোই যেবং, সিঘি যেবং, গেই যেবং,
সংসমারে গলা র’ (সুর) তুলি।
সক্যে-
নুয়ো গরি এ্যাইলে সাজিব’ মা-মেদেনি
মরা ধিঙিবো কুজি দিক উদিব’
কুজুনো কুরোব’ দাক দিব’
নাজি উদিব চেঙে, কাজালং আ মিঙিনি।
                           ১১ মে, ২০১৯ খ্রি.


কবিদে নাঙ: তুই কি?
লেঘিয়্যা: ইনজেব চাঙমা

তুই কি লেঘিয়্যা-
মান পেবাত্তে পর ভাচ্চোই সাহিত্য চচযা গরচ।
মা-ভাচ্ছোই কধা ন’ কচ।
তুই লেঘিয়্যা নয়।
তুই তুগন’ বাচ
তরে দেলে মর ঈচ অহ্’য়।

তুই কি কবি-
দাঙর মান পেবাত্তে পর ভাঝে কবিদে লেঘচ।
কধায় কধায় চাঙলা, চাঙলিচ ভাঝে মাদচ।
তুই কবি নয় তুই এক্কো দুলো ধচ্যে।
তরে দেঘে মর সেপ এযে মুহ্’ত।

তুই এধক্যে এক্কো লেঘিয়্যা-
মা-ভাঝর কন’ দয়ে নেই
পর ভাচ্ছোই কানচ।
তুই কি খবর ন’ পাচ তর বেক আঘে?
তে কিত্তে এধক
ভিন ভাঝত্যাই পরান কানের?

তুই এধক্যে এক্কো কবি-
নিজ’ ঘর-দুয়োর ন’ সুরি
পর ঘর-দুয়ো আঝর।
মরা তেরতের মা-ভাচ্ছানত্যাই তবনা ন’ গরি
ভিন ভাচ্ছান ভালেদি তবনা গরর।

তরে দেঘিলে মর বুক আহ্’ঙে-
এধক্যে বজঙত্যাই জাত্তো অধেপদে!
নিজ’ পিরিহ্’ল্যা ভাচ্ছানরে কিথ্যা চোক নেই
নাঙ ফুদেবাত্তে পর’ ওক্কোর, পর’ ভাচ্চোই লুদুপুদু অই আঘচ।
তুই কি খবর ন’ পাচ?
এ অক্তআন বেকুজ্যা অহ্’লে
মা-ভাচ, অঝাপাত, রিদিসুদোম, সাহিত্য
বেক আহ্’জে ফেলেবে।


কোন মন্তব্য নেই:

একটি মন্তব্য পোস্ট করুন

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...