বুধবার, ২৫ জুলাই, ২০১৮

সত্যি আমি কি উজনি যের?



কেল্যা রে ৯:৩১ টা দাঙর পূজ্য মানবলা লালন দা (মাষ্টর, কাচালং কলেচ) লোই কধা মজিম এচ্যে বেন্যা ১০টা গাড়িত উদি মারিশ্যা মক্যে লর দিলং- প্রিয়সী, প্রতীক চাঙমাসমুত্তু। যানা কাজালং কলেজত। সিয়োত এক্কো তিন মাস্যে চাঙমা লেঘা শিক্ষা কোর্স আরগানি গরানা। সে পোইদ্যানে এ সিঝি কেনত যাত্রা।
বেন্যা আগাচ্ছান ভারী মেয়্যে এল। যক্যে অজলচুগ’ বাম ফেলে যের পজিমে চেলে দেঘে মিঙিনি বাম আ পুগেদি কাজালঙর বাম। দি’ কিত্তেদি দেঘা যায় পল্লা পল্লি মোন আ সে মোন-মুড় বুগত তলে তলে সে সুক-দুগর ঘরানি আ হুয়োঙে হুয়োঙে বনা বনা কুয়ো। কুয়ো সেরে সেরে দি’ এক্কো পেইক ‍উড়ি যান আ এ্যাইল জুম কাজ্যে গাজ’ পরি ক’বো কি যে বুকভাঙা কধা কোই কোই মিঙিনি বামত্তুন কাজলঙ বামত পার অই আর’ এক্কান এ্যাইল ঝুপুর গাজত মিলি গেল’।
যা ওক সে কধা ন’ কলুঙ। পরেদি লিগিম। ইক্যে যে কধা কবার চাঙর সিআন অলদে- আমি যক্যে মারিশ্যা বাজারত লামিলং সক্যে ১১:৪৫ টা। লালন দা ফোন দিলুং। খুব আওজে কল ভেই ধন মুই প্রেন্সিপাল্লে স্যার’ রুমত তমারে বাজ্জে আঘঙ। তুমি ইধু এক্করে এচ্চো। শুনি আমিও খুজি অলং। আমি তারা ঝু জানেই চয়োরত বোই চা-বিষ্কুট খেলং। আঃ, এধক লবিয়োত! তা পরে ক্লাশ রুমত কলেজ’ ভেই-বোনুন ইদু আমরে চিনপচ্যে গরি দিল’ লালন দা। লালন দা বানা কলেজ’ মাষ্টর নয়, তে কবি আ লেখকয়্য। এক্কো কবি আ লেখক তে খবর পাই মা ভাচ তা ইদু অত্তমান আওচ, মেয়্যে থায় সিআন এচ্যো বুঝি পারিলুং। কন’ কন’ জাগাত্তুন চুধমু গরি ফিরি এযানা ঘাদু(অভিজ্ঞতা) মরয়্য কম নয়। সে কধা কধুং ন’ চাঙর। বানা কোম লালন দা সান্যে পিত্তিমীত মানুচ আঘন থেবাক। আ তারা ইদোত গাদে থেবাক চাঙমা সাহিত্য বাহ্ বিজগ’ পাদাত, চাঙমা জাদর বিজগত।
কাজালং কলেচ হয়দ’ বেগর চিনপচ্যে অলেয়্য মর ইয়োত খুচ দেনা পল্লে। গাজ’ বাজ’ সেরে মধ্যে উজু পত বেই যেই পত্তান থুম’ লক্যে লাম্বা সে কাজালঙত দাঙর মানুচ বানেবর শিক্কে ঘর কাচালং কলেচ। পত্তান বেই যাদে এক কিত্তে দি পোওর আর’ এক কিত্তেদি খারা মাঠ; মাদর পুগেদি অজল সে কলেচ। যানে চিত জুরেই যাই, মন গলি যায় দিঘিলে। ছাবায় ছাবায় পেইক’ কিজিখাজাক আ সে কলেজ’র মাষ্টরুনর দোল দোল কধা কি মেয়্যে জালত ন’ পরি থেই পারে? লালন দা আজলে এক্কো দাঙর মানেই। এধক্যে এক্কান জাগাত তার সুদ’ নালে এচ্যে কলেজ’ লাইব্রেরী ঘুরনা আ সে লাইব্রেরী ধনপদি সান এক্কো বুজি কাম গরানা গধেল গধেল ভাববাদি কধা কলেয়্য পারমি লাগে।
যাদে যেধক্যে এক্কান গম লাক্কে এত্তে সেধক্যে গম ন’ পেলুং। কিত্যাই, এক কিত্তেদি পেত পরা আ এক কিত্তেদি কাজালঙর কলেজ’ মেয়্যে। ঝু ঝু আ ভালেদি গজে এলুং এযেত্তে ১০ আগস্ট দেঘা অবং, কয়েক দিনত্যাই সারি এলং কাচালং কলেচ।
ঘরত যক্যে লুমিলুং সক্যে বেল্যা ৩:২১টা। সক্যে আহ্’লুও – অরান। হাত মু ধোই ভাত খেই ঘুমত পরিলুং। ঘুমত এক্কান সবন দেলুং- এক্কো কাক্যেলোই(কাক্যেবো বান তিন্নু বাচ্চোই বানা অয়ে) আমি শ্রেয়সী, এলিয়েনস্, প্রিয়সী, পরেশ আ কেয়েক জন কন্না ইধোত নেই, মিঙিনি উজুনি যের। কুধু যেবং সিআনয়্য খবর ন’ পাঙ। বানা উজনি যের।
আওজর পর্বোয়া লক! ইআন তলবিচ তমা সিধু তুলি দিলং। সত্যি আমি কি উজুনি যের?

মঙ্গলবার, ২৪ জুলাই, ২০১৮

ইনজেব চাঙমা’র দি’ কবিদ্যা



আগাজত বনা বনা কালা মেক
তে কি অয়ে?
ত্যুঅ দ’
মেঘ সেরে তারাউন জলিবাক।

হুংখাং, শিল’ সাদরা বিজোল পত
তে কি অয়ে?
ত্যুঅ দ’
নুয়ো পিরিহ্’উন গঝাং গঝাং আহ্’দিবাক।

পেদত ভাত নেই, নেই ঘর
তে কি অয়ে?
ত্যুঅ দ’ তারা
                                                      সাল্যাঙত লুমিবাক।

আগাজত,
যেধক কালা মেকচাগা উদিলে উদোক,
দেবাবো,
যেধক ঝিমিলানি ঝিমিলোক,
আমি কি বোই থেবং?
না বোই থেবার সময় নেই।
আহ্লেয়ে বেল আহ্লে যার
সময় দ’ নেই বোই থেবার।

বৃহস্পতিবার, ৩ মে, ২০১৮

সন্তু লারমা- Golam Mortoza


             
                                                                       সন্তু লারমা
এখন পাহাড়িদের নিজেদের ভেতরের বিভেদ দূর করা দরকার। পাহাড়িদের অনুধাবন করা দরকার কারা উপদল গঠন করে অস্ত্র -অর্থ দিয়ে বিভেদ তৈরি করে রাখছে। পাহাড়িদের একটি অংশ জীবীত সন্তু লারমার গুরুত্ব উপলব্ধি করতে পারছেন না। যেভাবে উপলব্ধি করতে পারেননি জীবীত এম এন লারমার গুরুত্ব। এমএন লারমাকে হারিয়ে, কি হারিয়েছে সেটা তারা এখন উপলব্ধি করতে পারে। সন্তু লারমা যেদিন থাকবেন না, সেদিন তারা বুঝবেন কি হারালেন!
সন্তু লারমার অনেক দোষ -ত্রুটি নিয়ে আলোচনা করা যাবে। কিন্তু একথা ভুলে গেলে ভুল হবে যে, সন্তু লারমার চেয়ে বেশি পাহাড়িদের স্বার্থ আর কেউ দেখে না। তিনি পাহাড়িদের পণ্য বানিয়ে কখনো আপোষ করেন নি। দীপঙ্কর তালুকদাররা যা প্রতিনিয়ত করেছে।
প্রত্যাশা করি, মনেপ্রানে চাই উপদলকে প্রত্যাখান করে,সন্তু লারমার জীবীত অবস্থাতেই পাহাড়িরা তার গুরুত্ব উপলব্ধি করে একত্রিত হোক।

বুধবার, ২ মে, ২০১৮

এক্কান দোল সাম্বাদ-


“চাঙমা সাহিত্য পত্রিকা” ১৪পয়ধেবো এ বজর বিঝু ফগদাঙ গরা অ্য়্যা।নানাঙ অনটনে ৯ বজর সং ফগদাঙ গরি ন’ পারি। এচ্যে যারা চাঙমা সাহিত্য বাহ্ত কাম গত্তন তারার এজালে আ খাগাড়াছড়ি ক্ষুদ্র নৃগোষ্ঠী দভাকাদি সুনানু সুসময় চাঙমা এজালে ঘুরগুচ্যা আন্দারত্তুন পহর মু দিঘিল।
এচ্যে যারা মন এজান, ধনর এজাল/বিজ্ঞাপন দিলাক তারারে ঝু ঝু আ ভালেদি জানের।
...
তে, আর’ আমা পর্বোউনরে কুজোলী গরিম, চাঙমা সাহিত্য পত্রিকা পড়ি চাঙমা সাহিত্যরে মুজুঙে আক্কোই নিবাত্তে।
তুমি তমা কপিবো থোবেই ল’।
#০১৫১৬১৯৫৩৬৬, ০১৯১৬৯৯৩২২২(বিকাশ)।

শুক্রবার, ২৭ এপ্রিল, ২০১৮

পার্বত্য চট্টগ্রামত আদিবাসী মানুজর মাধাউগুরে বনা বনা কালা মেঘ




“পার্বত্য চট্টগ্রামত আদিবাসী মানুজর মাধাউগুরে ইক্যে বনা বনা কালা মেঘ”- দীঘিনালাত ২৫৬২ বুদ্ধ জয়ন্তী পয়ধেনে ধর্ম খলাত এ কধান কোইয়োন।
পা: ভিক্ষু সংঘ দিঘীনালা উপজেলা ধেলা উদ্যোগে দীঘিনালাত  ২৫৬২ বুদ্ধ জনম পয়ধেনে গোদা পিত্তিমিত শান্তি থিদব্বরীত্তেই বেন্যা মাধান ৮:১৫ মি. দিঘীনালা তপোবন বৌদ্ধ বিহার’ উদোনত আজার আজার ধর্ম প্রাণ দায়ক-দায়িকা এগত্তর অই এক সমারে পৈণাল গরি দিঘীনালা থানা বাজার, শান্তিপুর, মিলনপুর, বরদাচমণি ব্রিজ, লারমা স্কোয়ার, গুরি তপোবন বিহারত থুম অনার লগে লগে বুদ্ধপুজ’ বুদ্ধমূর্তি,সংঘদান,অষ্টপরিস্কার দান পিন্ডুদানসমুত্তু নানাঙ দান  শেজে ধর্ম খলা বজে। এ ধর্ম খলাত পুজ্জো ভিক্ষুনে এ কধান কোইয়ুন। তারা মন ভাঙি ফেলে কোইয়োন, আমি আহত্যার ধরিনেই যুদ্ধ গরি ন’ পারিবং। কিত্তেই আমার ইংসে, পিজুম বেচ ভারি যিয়ে। ম্যান্ডেলা কধা টানিনেই কোইয়োন, ম্যান্ডেলা মৈত্রীলোই দেচ স্বাধীন গচ্ছে তা সান আমায়্য স্বাধীন পাদে আমার আমর মৈত্রী লাগিবো। সিত্তেই ভেইয়ে ভেইয়ে হেনা হেনি, রুঘরুক্যা গরি ন’ থেই মৈত্রীলোই এক জধা অই যুদ্ধ গরিবার রাজনীনি চেলাউনর উদিজে এ কধা কোয়োন।

এ ধর্মখলাবোত ৩নং কবাখালী মৈত্রী বিহারের অধ্যক্ষ ভদন্ত বিশুদ্ধানন্দ মহাস্থবীর খলানানু আ নকবাচ্যা গরবা ইজেবে কধা কেইয়ে, উপজেলা পরিষদ চেয়ারম্যান নব কমল চাকমা
ধর্মখলাবোত মুলুক গরবা ইজেবে কধা কোয়োন, উপজেলা পরিষদ নারী ভাইস চেয়ারম্যান গোপাদেবী চাকমা এবং সুসময়ত চাকমা। তারা বাদে আর’ মুলুক গরবা ইজেবে কধা কোয়োন, ২নং বোয়ালখালী ইউনিয়ন পরিষদ চেয়ারম্যান চয়ন বিকাশ চাকমা, ৪নং দীঘিনালা ইউনিয়ন পরিষদ চেয়ারম্যান প্রজ্ঞান জ্যোতি চাকমাআ ধর্মদেশনা দুয়োন ভদন্ত চন্দ্রকীর্তি স্থবিরভদন্ত মঙ্গল জ্যোতি চাকমা, প্রজ্ঞা জ্যোতি মহাস্থবির,  পার্বত্য ভিক্ষু সংঘ বাংলাদেশ দীঘিনালা উপজেলা কমিটির এজাল ফগদাঙি কাবিদ্যাঙ  করুণা বংশ ভিক্ষু দাঘী
ধর্মখলা থুম অনার লগে লগে যারা যারা মু দেঘেয়্যন সে পূর্ণর্থীউনরে আ দিঘীনালা আহসপাতালত অসুক্কেউনরে খেবার দরপ ভাক গরি দুয়োন।


রবিবার, ১৫ এপ্রিল, ২০১৮

সু-খবর কি ন’ পেবঙ?


ফেসবুক খুলিলে দুগ’ কধা। আমা জাদর নানু কোলেয়ে চেলাউন জাদর অধিগার পেবাত্তে এধক জিদিজিত্যা কাম গত্তন অনসুর এক আদামত নয় এক আদামত মা-বোনর মরা কিজেকে আগাচ গুজুরি উদে। আমি কি তমাত্তুন কি কন’ সু-খবর ন’ পেবং?
মাধাম ঘাম’ ফেলে ইনকাম গচ্ছে তেঙা নিজ’ পাচ পরানত ন’ দিনেই, তমার দির কি বানা এ খবারানি পেবাত্তে? নিজ’ দুক কাম গরি যে স্ব সস্বল আঘে সিআনি বিজি যে তমারে দির কি বানা মা-বাপর বুক সারাল্যা(খালি) গরানা খবর শুনি বাত্তে? আমা তেঙা পয়স্যালোই তমা পুঅ/ছা দোল দোল ইক্কুল,কলেজত বিশ্ব বিদ্যালয়ত আ বিদেজত পড়র ভালা কধা, আমারে অন্ততত এক্কা বুক ভরে আঝা কধা শুনেদা এক্কা অলেয়্য কিয়েত ঝাল মরিলুন, মরিলুন তিরোচ। তমাত্তুন আমি বানা সে আঝা গরির।

দাগনি -ইনজেব চাঙমা




শুন’ শুন’ ও জাদর নানু কোলেয়্য,
তমা গিরিত কধক পরি আঘন নেয়্যা নাধংছারা মানুজর আহ্র-
গাঙ বোই গেল’ চোগ’ পানিয়ে
তার ইজেব তুই কি দিবে? 

ভাঙি দিবা কধক-
দোল সোনার সংসার
ভাঙি গেল’ কধক-
সবন রেগা, আঝা আ কোচপানা।
আর কধক?
ধনপুদিত্তুন আহ্রি নিবা রাধা মনরে
তার ইজেব তুই কি দিবে?
ও লড়বোউন শুন-
তুমি ঝারি পেল অভিল্যাচ তনক গর’ মন,
গুচ দুয়ো, ভাত মজা পুনত বান’
হিলর মাদি কজাল’ বাম বুঝধোক তারা।
ঘর’ শুত্রুরে গর’ লেঙ সাত নাল সুদ’ ছিন’
ইত্তো হুদুম অলেয়্য জাদর শুত্রু
তারা ন’ দেঘেয়্য দয়ে মেয়্যা পড়া টেবিল ইর’
এগামনে জাদর শুত্রুরে নিমাজারা গর’।

বৃহস্পতিবার, ১২ এপ্রিল, ২০১৮

বিঝু ওক আমার অধিগার পুরনর ইমে(প্রতিজ্ঞা) -ইনজেব চাঙমা


লংগদুত পরা টোন্নই তুল্যা ঘর।

দিন গঙে রেত এযে আর’ পহ্র অয়। পত্তিক দিন পুগ’ আগাজত বেন্যা রাঙা বেল আহ্জে। এধক্যে গরি দিন সাপ্তা মাস ভিদি আমনর জিংকানিত্তুনআর’ এক্কো বজর গাজ’ পাদার সান ঝুরি যার। গেলেস্ন কেল্যা এল’ ফুল বিঝু। এচ্যে মুর বিঝু। ধনী, গরিব, নেয়্যা-নাধা, চিগোন-দাঙর, গুর’-বুর’ এক্কান জাগাত থুবো অই পৈনাল গরি এক সমারে মিঙিনি, চেঙেই, কাজালং, বরগাঙ সমুত্তুন যিধু যিধু চাঙমা, তিবিরে, মগ...... সমুত্তু তারা ফুল ভাঝেলাক। বানা লংগদু চাঙমাউনে কবালত আহধ দি উরগুম্যা গরি আঘন।
মুই কেল্যা দিন্নু আমল গচেছাঙ। বেন্যা মাধান এল’ পোতপোত্যা এ্যাইল আগাচ। আগাজত ধুপ ধুপ মেঘ কত্তা কত্তা গরি উত্তুরে আগাজত ভাজি যার। মনে কর বিজয় গিরি আ রাধামন ধনপুদিরে হিলর খবর কোই দিয়্যা যার। তারা দোলে বিঝু পালাদন। তারারে বলান্যা দিয়্যা যার। মিদে মিদে বোইয়ের, কোগিল’ হু হু র’য়ে ধনপুদি বুগত রাঙা খাদি বানি, চুলত নাকশা ফুল গজেই মেঘ চাগা লগে সমার অই তেয়্য হিলর মানেই লগর সমারে ফুল ভাঝা এযের। মাত্তর, সেধক্যে ন’ অয়। তারা খবর পিয়োন হিলর আভা গম নেই, নেই ঘর দুয়োর হিলর মানেউনর। এ্যাইল আগাজত তলে বোই আঘন। রেদোত তারা, জুনি আ জুনানে অক্তে অক্তে সমার কন। নানাঙ কিত্যে কন। যে কিত্যে শুনি গেলেস্ন কেল্যা আগাচ্ছানে উরগুম্যা মু গরি থেপ থেপ চোগ’ পানি ফেলে ফেলে ফুল বিঝু বিধেয় নিল।
বামে লংগদু স: প্রা: ইক্কুলত সাঙু - ২০১৭ বই ভাক গরি দেনা ছবি।
কি গমি গেল’ হিল চাদেগাঙত - লংগদুত?
          সে দিন এল ২ জুন ২০১৭খ্রি:। বাবুছড়া হাই ইক্কুলত চাঙমা লেঘা শেঘাঙর ইক্কুলর পুঅ/ঝি’উনরে। এ অক্তত সুমন দা(কোরল্যাছড়িত্তুন) ফোন গরি কল’ লংগদুত চাঙমাউনর ঘরানি বাঙালে আগুন বাজে দ্যুন। সমারে আর্মি পুলিশ আঘন।
কিত্তে আগুন বাজে দিলাক?
নয়ন নাঙে এক্কো সেটেলার বাঙাল’ মরা খাগাড়াছড়ি চের মেলত পা যিয়ে। সিবে ঘর লংগদুত। সেনে তারা চাঙমাউনর ঘরানি(২১৩) আগুন বাজেই দি ছেই বানে দিলাক।
এচ্যে ১০ মাস ভিদি গেল’। তারা (চাঙমা) এয ঘর তুলি ন’ পারন। কেনে তুলিবাক? উরন পিনন বাদে কন তেঙা পয়স্যা বাজে ন’ পারন। বেক পুরি যেই ছেই অহ্ল। আমি (শ্রেয়সী, টিংকু আ পরেশ) ৮-৯ মার্চ ২০১৮খ্রি: লংগদুত ‘‘সাঙু- ২০১৭’’ বইবো ভাক গরি দিয়্যা যেনেই দ্বি চোগে দিঘি এলং, এলং তারা কি ধক্যে গরি দিন কাল তোড়াদন। সে পরা টোনানিলোই কন’ বাবদে ঝুপুর থাঙে থাঙে আঘন। রেদোত তারা, জুনি আ জুনান অক্তে অক্তে সমার অন। কধ সময় আগাজত মেঘ উদিলে তারারেয়্য সমার ন’ পান। মুজুঙে বারিজে আঘে। কেনে দিন কাল তোড়েবাক? সেনে এচ্যে তারা বিঝু পালে ন’ পাত্তন। পালেবার আওচ থানা সত্ত্বেয়্য।

এ বিজু পালে ন’ পারানা হিলত এক্কান সুধোম অই এল’। বাংলাদেচ আমল পচ্যে ধরি পরান চোক চোক গরি বিঝু পালান। কন’ কন’ জাগাত পালে ন’ পারন। বেগত্তুন বেচ চোগত  পরে সে ১৯৯২ সাল’ ১০ এপ্রিল লোগাঙ কাবা খানা সমুত্তুন এচ্যা শেজে লংগদুত ঘর আগু বাজে দেনা এ ধক্যে কয়েক ডজন ঘটনা হিলর জুম্মউনরে অমঅহ্ধ বুক ভাঙি দেয়।
এধক্যে তচ্যা, পেরাজারত্তুন এচ্যে একঝাঁক সাহিত্য কাম্মো খনসুচুক্যা কু-দিন মাধানর সেরে সেরে আমনর সাহিত্য সংস্কৃতিরে ধরি রাঘেবাত্তে, আমার ওক্কোর ভাচ পিত্তিমিত ছিদি দিবাত্তে অনা ভাদে নিআলঝি গরি কাম গরি যাদন। তারা চোগত মুহত সবন, আঝা নিজর ওক্কো ভাচ, সাহিত্য সংস্কৃতি বিশব বুগত থিদববর গরিবার। এযে পয়ধেনে তারারে ইধোত ন’ তুলিলে ন’ কর। তারা অলাক্কে এলিয়েন্স, শ্রেয়সি, বিকেন চেগে, পরেশ, টিংকু, ধর্ম বিকাশ, সোনামণি, জেকি, প্রত্যাশাসমুত্তু ৩০ জন কাম্মো। আর’ তারা সমারে সমার বদিবাত্তে চাদন। সমার অবাক।
মুজুঙে দিনুন দুক ন’ থেব’, আভিল্যাচ ন’ থেব’ বানা মুয়েদি কলে দ’ ন’ অহব, সিতেত্তই আমাত্তুন নিআলজি গরি কাম গরি যা পরিব’ লেঙে লেঙে ফোপে ফোপে অহলেয়্য। পথ আরা পরিব। নুয়ো পিড়িউনরে জাগা দি পরিব, মন’ বল দিয়্যা পরিব’, কন’ আন্দার থুম নয়। আন্দার কাদি গেলে পহর অয়। সেধক্খন সং আমার জাগি থা পরিব’।
এ মাদির আমার ঘরপাদা জাগা। ইয়োত জনম লনা আ মরানা আমা আরাং অধিগার। এই জাগাত আমার বাজি থানা তিরোচ মরে। এচ্যা হিলর ধক গম নেই। অনসুর গো-গুল মিজি আঘে। তিগুচ্যা মা-বোনর মরা খিজেক, বাপ-ভেইয়োর লো নালে ঝুরি বোই গেল’। মা-বোন চোগ পানিয়ে সাগর অই গেল। কধ গেলে হিল চাদেগাঙ ইক্যে শবাশাল অই উত্তে।
ত্যুঅ আমার আঝায় বুক ভরে, গধেল গধেল আঝায় তিরোচ মরে যে এই দুক আ আন্দার এক দিন ন’ থেব’। ঝাক ঝাক পর্বোয়া শিক্ষিত অহ্দন, দেজে বিদেজে চাঙমা নাঙ ছিদি পরের।এক জনে আর’ এক জনর দুগত উজে এত্তন। আমারে সাঙুু ২০১৭ বইবো ছাবাদে যেধক্যে গরি এজাল দিলাক সিআন জাদত্তেই দাঙর মঙ্গল। মিলেত্তুন পিএইচডি ডিগ্রি পাদন, উঙকাঙ সেরেত্তুন বল খেলাত নাঙ বাজাদন। আগত্তুন ইক্যে বেচ চেদন অই উত্তোন, আদুনিক অই উত্তোন। আ শিক্ষিত অইনে ফারক অই গেলে ন’ অহব, বানা নিজ’ ঘর-গিরি ভালেদি কধা ভাবিলে ন’ অহব। সে শিক্ষে ছিদি দিয়্যা পরিব’ মোন-মুরহ্ সেরে, হুয়োঙ-রিঝেঙ তারম্নমত। যে শিক্ষে জাত্তোরে পর গরি দেয়, দুরত থিলি দেয় সে শিক্ষে কন’ মূল্য নেই। জাদর গাভুচ্যা - গাবুরি জাগি উত্তোন ইত্তুন বেচ। সাগর তবোল সান কোচপানা, আলুলেস্না দুলুলেস্না বেই যোক মোন মুড় সেরে। হিলর দুক্খ এক দিন ন’ থেব’,  কন’ দুকক্খ থুম নয, কন’ আন্দার জনম জনম নয়, তচ্যা পেরাসানি পোইদ্যানে গরিবং  সুওল। মুজুঙে সে বেন্যা মাধান রাঙা বেল’ ছদক পত্তিক দিন ফুদে, পহ্র অয়, পেইক দগরন। মুই সে আমা হিল চাদেগাঙর হিত্তে চেই বুক ভরে, আমা জীংহানি, সাহিত্য সংস্কৃতি, ভাচ-ওক্কোর তজিমপুর’ ওক ইআন ওক এচ্যে বিঝুর ইমে।

           

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...