বুধবার, ২৯ মার্চ, ২০১৭



Rinky Chakma
BIO

State Representing: Tripura
 
School: Eklavya Model Residential School

College: IGNOU

Profession: Student

Interests: Singing and Dancing
http://beautypageants.indiatimes.com/photo/23655827.cms
Favourite quote:
Our prime purpose in this life is to help others, if you cant help them, atleast dont hurt them - Dalai Lamahttp://beautypageants.indiatimes.com/photo/23655833.cms

যে কথাটি বলতে চাই


দিন চলে যায় রাত আছে। আবার ভোর হয়। এভাবে হু হু কৌকিলের সুরে বসন্ত চলছে বিঝু’র আগমনী বার্তা নিয়ে। ক’দিন পর বিঝু পরেই নূতনের আবাহন। জীর্ণ - দিনের বেদনার অতীত শেষে নূতন অহনার স্নিগ্ধ উল্লাস আজ দুয়ারে দাঁড়িয়ে। এমনই আবহে আমরা দিন বদলের স্বপ্ন দেখি, দেখি কুস্কংকার মুক্ত আদর্শ সমাজ গড়তে। দুঃখ - দীর্ণ বিগত দিনের স্মৃতিতে দাঁড়িয়ে আমরা দেখি সমৃদ্ধি পৃথিবী। যেখানে ভাইয়ে-ভাইয়ে ভালোবাসা রামায়নের রাম-লক্ষণকে হার মানাবে। এমনই স্বপ্নময় সৌনালী দিনের মায়াবী বিভায় আমরা চলেছি নূতন পথ। সাঙু পাঠার স্বপ্ন দেখে মননশীলতার দৈনতা থেকে বেরিয়ে এসে ক্ষুধা ও দারিদ্র মুক্ত সমাজ ও আদর্শ জাতি। তথা আত্মনির্ভরশীল সমাজ। স্বপ্ন দেখে জাতির অঝাপাত, ভাষা, সাহিত্য ও সংস্কৃতিকে সমৃদ্ধি পথে এগিয়ে নিতে। এ স্বপ্নকে স্বর্গ হতে মাটিতে এনে বাস্তবরূপ দিতে দৃঢ় প্রত্যয়ে আজ সাঙু পাঠাগার রেংকার্য্যা উচ্চ বিদ্যালয় হতে লক্ষীছড়ি উপজেলা পর্যন্ত চাঙমা লেখা(অঝাপাত), ভাষা কোর্স পরিচালনা করে যাচ্ছে।
আমরা সবসময় আশা নিয়ে থাকি, আশা নিয়ে বাঁচি। আজ পার্বত্য চট্টগ্রামে দুঃসময়। যদিও বিভিন্ন রঙ্গতামাশা করে সে দুঃসময়কে সুসময় করার ব্যর্থ প্রয়াস একটি মহল চালায়। এ দুঃসময় একদিন কেটে যাবেই, অন্ধকার রাতের পর সৌনালী রোদ্রু ঝলমল করে তোলে গোটা পৃথিবীকে। কেননা, সামনে আসছে আপসহীন, রুখে দাঁড়ানো প্রজন্ম, তা যত ক্ষুদ্র আকারেই হোক না কেন।
ইতিহাসের ধারা চির বহমান। কাল অতিক্রম করে হয় অতীত। আজ যা কিছু অনাগত ভবিষ্যৎ কাল তাই বর্তমান। সুতরাং, ইতিহাস হলো মানুষ ও প্রকৃতি মহাকালের স্রোতধারা। সেই স্রোতধারায় তথ্যপ্রযুক্তি যুগে আমাদেও সমাজ অত্যধিক ক্ষুদ্র ও শুন্য। তাই আমরা ছোট্ট অবোধ শিশুর মতো নিশ্চুপ থাকতে পারিনা। অজানাকে জানার, অচেনাকে চেনা তথা আকাশ - পাতাল সব অংশকে জানার আমাদের এ্ই ক্ষুদ্র প্রয়াস হলো সাঙু নামক পাঠাগার প্রতিষ্ঠা করা।
দায়িত্ব মাত্রেই কঠিন। মানুষতো! তার পরও সাঙু পাঠাগার প্রতিষ্ঠাতা কঠিন দায়িত্ব পদে কারণে আহুত আপদ যেনো। এই আগুন মুখো কর্মে যাঁরা কায়িক, মানসিক ও আর্থিক সহযোগীতায় দিয়েছিলেন তাঁহাদেরকে জানাই আমায় নির্মল ভালোবাসা, বিঝুর শুভেচ্ছা ও কৃতজ্ঞতা। কৃতজ্ঞতা জানাই তাঁহাদেরকে যাঁরা বই সহযোগীতা দিয়েছেন(#দাঙগু, সুকৃতি চাঙমা, #দাঙগু রিকেন চাঙমা, #কেভি দেবাশীষ চাঙমা #দাঙগু সুসময়চাঙমা, ও #বিপ্রদাশ বড়ুয়া)। আরো কৃতজ্ঞতা সাথে স্মরণকরছি দাঙগুবী শতরূপা চাঙমাকে। তিনি পাঠাগারে বুক সেল্প দিয়েছেন আর একটি ল্যাপটপ দেওয়ার জন্য বলেছেন। সর্বশেষ সবাইকে আগাম বিঝুর শুভেচ্ছা জানিয়ে আমাদের ভাষার সংগ্রামে অংশীদারী হবেন এমন প্রত্যয়। ধন্যবাদ।
নিবেদক
দাঙগু ইনজেব চাঙমা চারু
সভাপতি
সাঙু পাঠাগার

তোমাদের জন্য শোক




১৯৮৫ ইং ১৯ শে ডিসেম্বর
যারা রঞ্জনমনি কারবারী পাড়া, এবং
লোগাং, লংগদু, নানিয়েচর তথা
পার্বত্য চট্টগ্রামে গণহত্যায়
আর্মি, বাঙ্গালী কাছে প্রাণ
হারিয়েছেন তাঁদের মর্মামিত্মক
মৃত্যুতে আমরা গভীর শোকাহত।

জীবনে তরু হতে ঝড়ে গেলে যারা
অতিদূর আকাশে মিটিমিটি তারা
ভূলিনাই পৃথিবীর কেউ
তোমরা তো আমাদের শানিত - ধারা।
                                  -সাঙু পাঠাগার।

বৃহস্পতিবার, ২৩ মার্চ, ২০১৭

23 মার্চ 2016 ·
কাক্কন আগেদি #পাগল_মাআজন_পাড়া,#কড়ই_তুলি,#মধ্যছড়া,#শিবঙ্খ_পাড়া,#ছামেনি_ছড়াসমুত্তু চাঙমা সাহিত্য বা তপ্পেত্তুন ৪দিন সং আমা ন্যুঅ আঝা, জাদর অজল সভনর পাত্থলী, নোনিয়ে পুঅ/ঝি'উনরে চাঙমা লেঘা শেঘানা পোইদ্যানে তেম্মাং থুম গুরি ঘরত ফিরিলুং।
এ তেম্মাঙত ভজমান আদাম্যা মুরুব্বী চাঙমা সাহিত্য বা কামানরে বারবাঙানে সাধুবাদ, কোচপানা, বা'বুর লাম্বা আয়্যূ আ ভলেদি গোজান।
মনিকা চাঙমা অা মুই ইশকুলর পু/ঝি’উনর লগে।


মধ্যছড়া মাস্টরী লগে

পাগলা মাআজন পাড়াত যানা পত্

পাগলা মাআজন পাড়া কারবারী লক্ষী বিকাশ চাঙমা আ প্রাইভেত মাস্টরী লগে।
পাআলা আদাম মুরুব্বী আ মাস্টরী লগে

শীব্ঙগ পাড়া মাস্টস্যা লগে।

শুক্রবার, ১৭ মার্চ, ২০১৭

14 আগস্ট 2015 ·
 

পাত্তুরুতুরু বেন্যা মাধান। চাঙমা লেঘা শেঘে যেবার লর দিলুং। এচ্যা ১০ টা অক্তত মেরুং লম্বাছড়াত তেমাং আঘে। আ চৌধুরী পাড়া, চংড়াছড়ি, বাজেইছড়াত চাঙমা লেঘা শেঘানা কাম।

“ইক্যে মাটি রাঙ্গাত চাঙমা লেঘা শিক্কে কোর্স”

মোমবাত্তি জালের ফগদাঙ গজ্জে মোঃ আবুল হাসেম ভূইয়া।
পিত্তিমীত বেক্ ভাচ্চানি থিদব্বরী ওক” এই মুলুক কধায়ান ভরদি বরঝালা সরকারী প্রাইমারি ইশকুলত তি মাজ্যা চাঙমা লেঘা শিক্কে কোর্স সিজি ফাঙফগদাঙ গজ্জে মোঃ আবুল হাসেম ভূইয়া, কমিশনার ৭নং ওর্য়াড, মাটিরাঙ্গা পৌরসভা, খাাগাড়াছড়ি। মুলুক গরবা এল দাঙগু সুভাষ চাঙমা, সাধারণ সম্পাদক, মাটিরাঙ্গা উপজেলা ডেলা, খাগাড়াছড়ি। আ চাগালা মায়-মুরুব্বীউন।
খলা আরগানিত ত্রিপিটক কোইয়ে, দাঙগু অমর জ্যোতি চাঙমা, পল্লে কধগীত দাঙগু ইনজেব চাঙমা চারু কোইয়ে, আমার ওক্কোর-ভাচ থিদব্বরীত্যাই চাঙমা সাহিত্য বা’ আ সাঙু পাঠাগার নানাঙ জাগাত চাঙমা লেঘা শিক্কা কোর্স কাবিদ্যাঙি গরি এযের। নানাঙ সুয়োল আ লাড়েই গরিনেই এস্যে আমা চিজিদাগী আমনর ভাচ আমনর লেঘা বই পেনেই যেদক্যে খুউজি অই পারি আ দুগ কধা আ লাজেবারয়ু আগে। ১৯৮৫ সাল কধা ইদোত তুলি কোইয়ে, মেরুং ইউনিয়নত চাংড়াছড়ি আর্মি ক্যাম্পত তারেক ক্যাপন্টে থেদ, সক্যে চাগালাত্তুন ৩০-৩৫ জন চাঙমা ধুরি আনি পুজোর গরে কন্না কন্না চাঙমা লেঘা পারে। এক জন বৈদ্য বাদে অন জন চাঙমা লেঘা ন পারন। যে ন পারে তারে ১০বারি দ্যি। ত্যুঅ আমার চেদন নেই। ইক্যে আমার গুরউনরে আমি লেঘা শেঘে ন পারি। বানা চেই আগি সরকার্য্যা আমারে ট্রেনিং দিব, এ আঝাই।..............
দাঙগু ইনজেব চাঙমা চারু কধা কর।
মুলুক গরবা দাঙগু সুভাষ চাঙমা কোইয়ে, এই উদ্যোগানরে মুই পাত্তুরুতুরু জানাং। আষ্ঞলিক রাজনীতি দলনুরে আবিজ্জনে কোইয়ে, তারা চাদা তুলি পারন ইক্কু চাঙমা লেঘা বই ছাবেই দুক্খে মানেইউনর হাদত তুলি দি ন পারন। ..........শেজে চাঙমা লেঘা শিঘিয়ে পো/ছাউনরে মোক্কে রিনি চেই কোই, চাঙমা লেঘা শিঘিনেই যে বেজ পারে তারে ১৫০০/-, তা তলে ইবেরে ১০০০/- আ তা তলে ইবেরে ৫০০/- বুকশিচ দিম কোই বেক্কুনে দোলে চাঙমা লেঘা শিঘিবাত্যাই কোজুলী গরে।
নকবাচ্যা অা কোর্স ফগদাঙি গরবা মোঃ আবুল হাসেম ভূইয়া কোই, মুই যেদক দিন সং এই কামনত থান তোমারে মুই এজাল দিম। দোলে কাম চালে যেবাত্যা কোজুলী গরি মুমবাত্তি জালেই কোর্সসু ফাংফগদাঙ গজ্জে।
েএই খলাবুত খলানানু এল দাঙগু বিমল চাঙমা, সভাপতি, বরঝালা সরকারী প্রাইমারি ইশকুল, মাটিরাঙ্গা, খাগাড়াছড়ি। চাঙমা লেঘা প্রশিক্ক দাঙগু বিকেন চেগে খলালোয়িদে আর কধগী এল দাঙগু বৃষ মোহন চাঙমা।

বুধবার, ১৫ মার্চ, ২০১৭

খুল চিদি


কদক পারমি বলে এস্যে মানব কুলত্ ভজমান দাঙগু তরুনী কুমার চাঙমা আ দাঙগুবী বিজয় শোভা চাঙমা সুক্-দুগর্ দোল এক্কান সোনার সংসারত্ বেগ দাঙর পুঅ হিজেবে জনম লনাই মুই নিজরে অজল-দাঙর্ ভাবঙ। মাত্তর, মা-বাপর অতালিয়ে আঝা-সবন হয়দ পুরেই দি’ন পারঙর। এ পুজি যুগত রুজি খারাত্ মুই নেই। আত্তুয়া খেইয়ে এক মানেই। ইক্কে দনিয়ে সুদোম, অন মা-বাবে ন চাঙ এ পুজি যুগত পুঅ/ছা’য়ে ফগির কদোক। নাদং ছারা জীংহানি তোরাদোক। বেগর সবন গাড়ি-বাড়ি, সুগর দোল এক্কান সংসার। যে সংসারত তিগুচ্যা আজি ঝুরি পত্ত। দুগ ন’ থেদ।
মাত্তর! মুই গুরি বেড়াং তিদিক তিদিক এ কোণাত্তুন অই কোণাত। ফগির। সিত্যাই মরে নিনেই মা-বাপর যদ চিদে। না, মুই ফগির নয়! মুই পাগল জাত্তুত্যাই। স্ববন এল জাত্তুত্যাই কাম গুরিম। কাম গুরি যেম। এই আঝা নিনেই মাদত আগঙ। হনসুচুক্যা দিন মাধানত ধন্ বল্ ন থানার বেজ দুরত ঘুরিবার জু ন অলেয়ু দিঘীনালা উপজেলাবুত ঘরিবার বল আগে। সিত্যাই যা সেদাম আগে আমন ভাচ অমনর অঝাপাত পিত্তিমী বুগত থিদববরীত্যাই কাম গরঙ। ইয়ানিলোই মা’ তোমার বুগ ন ভরে খবর পাঙ। বুড় কালে দুগ পর্ । কি গরিম মা? তোমা শেব বর্তায় এস্যে পিত্তিমী মু দেঘঙর। তোমা শেব বর্তায় ইনজেব চাঙমা নামে দজ পাচজনে চিনন। ত্যুঅ তোমার বুগ ন ভরে!
মা! ও মা! মুই তোমা পুঅ নয় ভাবি নেয। ম’নাঙে তোমা পুঅ নেই। তোমা দুগ দিনত তোমারে যুনি এক চিলোন দারু খাবেবার জু মর ন অয় কিত্যাই তোমা পুঅ কলুঙ। আজলে ভাবদে মরয়ু দুগে বুক ফাদি যার। এই কধানি কধে ম গত্তনাবু গেইত্ বুদি এযে। ত্যুঅ কোই পাঙর মা! কি গরি, কদক্ দুগে হনচুসুক্যা দিন-মাধানত লেঘা পরা শেঘেয়ু। ইয়ানি মর চোগত্ তল। আদা ফুল বিজি বিজি লেঘা শেঘেয়ু। মোন – মুড় ভঙি ভঙি, ছড়াগাঙ সিরি মরা মোচ্যা গরি হুলোদ বিজি বিজি এস্যে মরে দাঙর দিঙর গজ্যে। এক্কান সুগর আজায়। সে অক্তত , এ মাধানত মর এজাল ন পর। ইয়ান বানা তোমা দুগ নয়। মরয়ু দুগ।
কি গরিম মা! জাত্তুরে আগে রিনি চা পরের। আমা ভাচ, অঝাপাত, সাহিত্য-সংস্কৃতি বেক লুগি যার। ইয়ানি বাজে রাঘা পরিব। অয় মা! তোমা কধানি থিক। এস্যে আমা সমাজত দাঙর দাঙর অজল অজল শিক্কিত মানেই আগন। তারা অলর আ ম সান্যে এক বজং মানেইয়ে এদক্যে কাম গরানা শোবা ন পায়। ত্যুঅ কিত্যাই গরিবার মনে অয় কিজেনী মা। গরি যেম।
বা! ও বা! ত কধানি আমল দি শুনি থাং। অয়, ম দ নয় ভগবানর দিবে সোনা মানিক আগন। তারাত্যাই কিচ্ছু গরি ন পারঙর। তবে বা, মুই তারারে ইক্কু পাঠাগার বানেই দিলুং। তুমি বিশ্চে গর এই পাঠাগরবু তারারে অজলত তুলিব। তুমি চিদে গুরি ন দুঅ। কি গুরিম বাঃ, জাত্তু বেহালত আগে। যা সেদামে কলাই জাত্তুরে এক্কা অলেয়ু বেইলত আনি পারিম এ বিশ্চেস ম আগে।
ঝু ঝু



তোমা কু পুত্র দাঙগু ইনজেব চাঙমা

শান্তি বাহিনী

মা-বাপ, ইত্তোহুদুম ফেলে
আঘন জারে জারে, নাঙেলে নাঙেলে
রিঝেং তানঝাং মোন মুর ভাঙি ভাঙি
খরান অই জুরিত লামি
হাদ খোকালোই খাদন পানি।



















জীংহানি বেক সুক ইরি
গুজি নিলাক বন্ধুক গুলি;
মোক পুঅ ভেই বোন সংসমাজ্যা
ইত্তো-হুদুম ত্যাগ গরি
রোদে পুরি ঝড়ে ভিজি
শীল ছাদারা ভিজোল পদে
হাদন তারা নিবিলি আঙারা পদেন্দি।
ভাত পানি অক্তমজিম ন পুর পেদত
কলা গাচ সেয়োনশাখ খেই জীংহানি তোড়াদন।
পুক-জুক মশা পুগিয়ে ন’ পারন তারারে দোঙে
তারা কন্না? কি তারার উদিচ?
চাঙমা জাদর মরন কাভুক কাপ্তে গদা বানি
তিত্তি ন অই রেত-দিন আবান নেই গরি
বাঙাল আর্মি আনি;
হারি নিলাক জুম্ম জাদর ভূই জমি।
সিত্তুন এরান পেবাত্যা জনম অল শান্তি বাহিনী
তারা শান্তি বাহিনী।
তারার উদিচ …ফিরি পেবার জাগা-জমি
হাজার দুগ পেরাশানিত্তুন এরান পেবার জুম্ম জাতি।
জুম্ম জাদর মুক্তি সনদ আনিবার ছিনি।
(১৯৯৬ খ্রিঃ ২০ জুন লেঘা উয়ে)

এজ দেচ্চান বানেই


305102_290445754302471_799198961_n
তুমি যে যে যিয়ান ক’ ভেই
আমি বেক্কুনে জধা চেই
দেজ আ জাদর মঙ্গলত্যাই
সং থানা বাদে কিচ্ছু নেই।


ভেইয়ে ভেইয়ে মারামারি
যেদক থেব ভেই
বেক্কুনত্তুন দেচ্ছান ডাঙর
তা উগুরে নেই।
দেজ আ জাদরলাই বেগর সং চেই
সক্যে অব দেজর মঙ্গল
সিয়ান ছারা কিচ্ছু নেই।
জাত, ধর্ম, দল গোত্তি
অন চিনপুজ্জ ন থেলে
বেক্কুনর উগুরে দেচ্ছান সত্য
ঈদোত রাঘ ভেই।
লাড়েই গরা পরিব দেচ্ছানত্যাই
চিন্দে গরিবার কিচ্চু নেই
মানেই লগে গম-নিপরভা থেলে
দেজর ভালেদি ভেই।
এজ বেগে মিলি দুলি
ধর’মর জধা অই
দেজ আ জাদর ভালেদিলাই
দোল এক্কান দেজ বানেই।

ধনবী

14212674_179520175808960_6177207297381143668_n
ভালক বজর পর জিত্তোরামে রাঙমাত্যাত্তুন বিএ অনার্স থুম গরি ঘরত ফিরিল। খাগাড়াছড়ি মোন তলা আদামত। কুলিরাম কাবর্বাচ্যা নিদুকতুক ইক্কু গরি পুঅ। বহুত পূজ-আরাধনা গরি তে, তারে পিয়োন। লেঘা পহরা লগে ছাত্র রাজনীতি গত্ত। সিত্তাই গরত এযানা ন অয়। এস্যে দিন মাধান গম হিত্যাই ঘরত ফিরদে বরামত নেই। সাত-আট বজর রাঙামাত্যা থাক্কে থাক্কে মোন তলা আদামান তেহ্ ছবি সান দেঘের। বেক বদলি যিয়ে। আগেদি বর বর গাজু বাজর তারম্নম এল, এল ছড়া-ছড়িত পানি ঝালাববর। ইক্কে সে দক্যে নেই, বানা ভোলঙ ডবো আ আজাম লুদিবন।
বেলান সক্যে ডুবঙ ডুবং। আজি আজি পচিম মোনত এলান দ্যে। কাদি মাজ, পিলাং কাল। নাঙেল দিঘোলী আহ্দের আ দি গাল বেই তেপ তেপ ঘাম জুড়ি পরের। পিবির পিবির মিদে মিদে বোইয়েরানে তা পাচ পরান জুড়ে যার। এদক খরান ত্যুয় তারে খরান গরি ন পারে, খুব গম লাগের তার। এদক বজর পর মা-বাপ মু দিঘিবু এস্যে।
সে অক্তত কমলাপুদি আ তা’ ঝি ধনবী বারা বানা খিজে খিজ্যে পরি যিয়ে। সে অক্তত আদিক্যে গরি ধনবীরে দিঘী ভাবনা রেয্যাত ডুবি গেল জিত্তোরামে।
আগাজত ডুব ডুব মেঘ ছাগা কত্তা কত্তা গরি ভাজি যার ঝলাগা ঝলগা মিদে মিদে বোইয়েরে, ঝাক ঝাক পেইখ হিজিক হাজাক গরি ফিরদন যার যার বাহ্ত। কামম্মো মানচ্যা গাদি-গুদায় সাঙসাঙ্যা অই ঘরত ফিরদন। গিরিত্তি ঘর নুয়ো বো থেপথেপ্যা পানি খুম্ করত, মাধাত চুক্ চুক্ পানি পিলে লোই পানি তুলদন। সক্যে সাজ্ লামি এযের। জিত্তোরামে ঘরত লুমিল। জিত্তোরাম মা’বু জুমত্তুন ঘরত ফিরিল।
কল: পোঃ পোঃ পোঃ খক্যা লুমিলে বাধন?(খুউঝি মনে পজোর গরলস্ন)
জিত্তোরাম: ইক্যে(তা’ মারে সেলাং সুলম গরলস্ন) তেহ্, মা’ বেক্কুন গাউলি গম আঘ?
মা: গম আগি। দোলে ইচ্ছুত বাধন?
জিত্তোরাম: অদেই মা। আহ্, বাবা হুদু যিয়ে মা?
: ত’ বাপে বানা মদ খানা বাসদিদ্যে। বোদ্য ঘরত পিরিল্যা, কারবারী ঘর ভাঙা। সাজ্যা ত’ বাপরে এই ঘরানদোই। বানা মদ খানা! এধক কঙগ্যা ইজোরান সোর গরিবার। ইন্দি উন্দি যাদে তাঙরে …. কল তা মা। জিত্তোরামরে তা মা জুমত্তুন জুর আলু খেবাত্যা নেগেলে দ্যি।
: আহ্ মা’ বারাবানা ইস্যেত্যা গাবুরীরে ন’ চিনিলুঙ(জিত্তোরামে পুজোর গরলস্ন)?
তা মা কল: তুই সে গাবুরীলোই হি কজমজ? লে-পড়া সিক্খুচ লেঘা পাস্যে বো ঘরত তুলিবং। তা মা কধানিলোই জিত্তোরামে বুগ ন ভরে। তেহ্, শহরত লেঘা পড়া সিকখে শহরর মিলেউনর চাল-চলন গজি লই ন পারে। আদাম পুঅ আদামর সমাজ সংস্কৃতি খুউব বুগ ভরে তার। তেহ্, ভাবে শহর মিলেউনর চাল-চলন বারাবিগিদি। কল: ন’ চিনঙর দ পুজোর গরলেস্ন হি দুচ্ এভ নিনা মা?
: ‘‘আমনর চোক্ থেনেই কান, সিত্তেই লেঘা পায্যা বো পেবার চাঙ। আহ্ ত মুজি কমলা পুদি ঝি’বু ধনবী দ্যে। ন’ চিনচ বুজ? তা’ বাপবুওে জারবোউনে মারে পেলেস্নান। বেজারী সিত্তুন ধরি লেঘা পড়ায়ু থুম অয়্যা। ইক্যে মানচ্ছে ইদু ন গেলে ভাত পেদত ন পরে। ত’ বাপে বিঝু অক্তত একবারেঙ ধান দিনেই বদনাম গত্তন অন ভিলে ত মুজিলোই পাগলদ্যা।’’ জিত্তোরামে সে কধা শুনিনেই তা মনান আর বেজ আক্কোই গেল দনবী ইন্দি। সিগোনত্তুন ধরি ধনবীলোই সংপত্তাক। সং সমারে ইশকুলত যেদাক – এদাক। ঘিলে-নাঢেং খারা খেলেদাক। রাণ্যা জুমত্তুন সদরক ফুল তুলি গাজ ছাবাত বোই ফুলছড়া-চিকছড়া গাধেদাক।
ইয়ানি তার লারে লারে ঈদোত উদি চিগোন কালত ফিরি গেল। এক নিমোন গরি হি ভাবের। এই অক্তত তা মা কল: বাধন, গরম পানিয়ান্নো গাত্তোই।
রেত, কুলিরামে ঘরত ফিরিল। এক সমারে ভাত খেলাক। তা আওজোর নিদুকতক্যা পুঅ জিত্তোরামত্তুন নানাঙ পোইদেনে পুজোর গরলস্ন। তিন মা- বাপ-পুদে নানাঙ কধাবত্তায় কুলিরামে কল: পুত তুই মর ইক্কু গরি নিধকতুক্যা পুঅ। আজা গরঙ আমা কধানি আমল দি শুনিবে। অদক দুগে কচত্তে মোন মুড় ভাঙি ভাঙি এস্যে তরে যিত্তর পারি লেঘা শেঘের। ইয়ান আম জীংহানিত মেইত। তর কি স্বভন আগে মুই খবর ন পাঙ। মর বিশ্চেস আমি এক কালে রাজা এলং মাত্তর ইক্যে আমি ভাঙা ভাঙা ঘর, তিন্নু কেদাকতুক। এই তিন্নু কেদাকতুকত্তুন তরে আমা দারানে নক্খতর বানেলং। এস্যে তরে এদক্যে গরি দিঘিনেই বার গরি পারি, আমা মু’পহর অয়্যা। আজু মরে এক্খান কধা কোইয়ে ‘‘ বিলেস্না কুজু পুন কাবি কাবি লাগেলে তিন বজর পরে খেই পারে।’’ ইরম্নক যুগত সে কধা অন মেইত নেই। ইক্যে সে বিলেস্না কুজু পিত্তিমীয়ানরে লারাদন। আমা কাল শেজ। ইক্যে তমা কাল। তুমি কি পেবা সিয়ান নয়, কি দি পারিবা পিত্তিমীআনরে সিয়ান ভাবিবা। তুমি পারিবা পিত্তিমীয়ানরে সাজেই। এই কধানি কোইনেই কুলিরামে ঘুমত পরলেস্নাগোই।
এক দিনে জিত্তোরামে তারা ঘরত ইজোর মাধাত পিজুম বাচেছা এলান দিনেই গায় গায় বোই আগে। চেরো কিত্তে রিনি চায়, অজল নিজ, পলস্না-পুলিস্ন মোনু মুড়, গাজ-বাজ তারম্নমত নানাঙ ফুল ফুদি পিবির পিবির বোইয়ে ঢুলদন। ঝাক ঝাক পত্তাপুত্তি আ ভোমরাউনে সে ফুলত পরি মনে মনজোক্কা গরি উড়ি উড়ি বেড়াদন। আগাজসান রিনি চায় ু এ্যাইল আগাজত ডুব ডুব মেঘ ছাগা কত্তা কত্তা গরি ভাজি যার পিত্তিমী এক কণাত্তুন আর এক কণাত। টেন্নেমরি আ নানাঙ পেইকে ডুঅ ঝাগারে ঝাগারে লেজ লারে লারে মনে যিন্দি অয় সিন্দি উড়ি যাদন। জিত্তোরামে ভাবের তা বা প কধা আ ধনবীরে নিনেই। ইক্কে তে কি গরিবু! ধনবীরে পুদবো ইজেবে গজি লোই ন পারিবাক ইয়ান কামাক্কাই। হিঙিরি ভাঙি অব তে যে ধনবীরে কোচপায়।
এই অক্ত তারম্নমে এল। তে, অক্কে যেদঙ? পুজোর গরলস্ন তারম্নমে জিত্তোরামত্তুন। এস্যে তারা পিদে খা বলান্নে পিয়োন ধনবী দাগীদু। জিত্তোরাম সমাজ্যা তারম্নমে। ‘‘বচ্ছিনা। ঢাবা ন খেবে নেই।’’ জিত্তোরামে কল।
বজানা নয়। মাদিয়ে মাদিয়ে যেবঙগ্যা। সমিটি মিটিং আগে; যাদি যাদি সারি পারলেস্ন মিটিঙত এজাল দি পারিম্মোই। কল তারম্নমে।
তারা দ্বি’জনে নানাঙ গপে সপে নাঙেলদিঘোলী এঙা বেঙা পদে আহ্দা দরলস্নাকধনবী দাগীদু; মোন ঘরত। সমাজর, আদামর, দেজর কধা কধে কধে ধনবী দাগীদু লুমিলাক।
ইন্দি ধনবী পরান থিদ নেই। তোলপল্যা অয়্যা। বালক বজর পর জিত্তোরামে এস্যে তারা ইদু বেড়া এযের। সাঙু দুঅরত তামুলুক কুত্তিবুত টেপটেপ্যা পানি রাগেদ্যি। মনে মনে ভাবের কি কোম। তে কি মরে আগ সান কোচপেব? তে দ লেঘা পড়া শিঘি ডাঙর অয়্যা। অ মুই……..? লাজেই লাজেই নোননেশীল জুরপানি কুত্তিবু ঢাবাবু আ বেজোনানি আনি দিল। নুয়ো পিনোন খাদি আ মাধাত খবং বানিনেই ধনবীরে আর বেজ দোল লাগের। লক্কী গরন। তারে দিঘিলে পূর্ণিমা জুনানেয়ু লাজে মু পেরায়। ধনবী মা’বু কল: বাধন তুমি কধা ক’ মুই পিদেনি সিঝে দুঙ। তারা তিন জনে লারে লারে গপ দেদন। এই অক্তত ঝারবোউনে লুমি জিত্তোরামরে বানি নিলাক। ধনবী আ তা’মা চুল বেড়েই সেলাঙ গরি পুরি ত্যুঅ রক্কে গরি ন পারন। ইক্যে কি অভ জিত্তোরাম জিংহানি? কি অভ ধনবী জীংহানি? কি অভ মোনতলা আদামান??? তারার দ্বি চোগত ধারা ধারা চোগ পানি। ধনবী চিদোত ঘা অয়ে চিমচিম্মে দুলুকত। টেপ টেপ লো ঝরের রিবেঙত্তুন।
ইয়ান বাস্তবতা, এই তো সময়! এর আগে যা মুহত আজি তারার ইক্যে …………????????????????????





হুদু যেবং; হুদু থেবং?




হুদু যেবং; হুদু থেবং?
নেই নিপরভা অন জাগা।
হিল চাদেগাাঙত দিন দিন বারদন
শুকুনর পাল আ কালা কবা।
হুদু যেবং; হুদু থেবং?
দিন্নু এলে পরান চোক চোক
রেত্তো ডর ডর থর থর,
হুদু গেলে পরান থোরেবং
ভাবিনেই কুল ন পাঙর।
কি চিদে গরিম? সংসার চিদে
না, ঘর চিদে? ইন্দি অনসুর
মোক পুঅ- ঝি’য়ে লাগাদন ত্চ্যা।
পুঅ ছা’উনে মাগদন ভুত্তি তেঙা
মোক্কু মাগর কাপড় চোবর,
সমাচ্ছু আগে বেআদাল্যেে
উবান আগে গরিবং।
চোগে রিনি ন’ পাচ্ছে ভূইয়ো মাদ
বুক জুরোনি বাগান মুরো,
ইক্কে আমার কিচ্ছু নেই
আগে বানা ভুলোঙ ডুবো।
ইন্দি দ্য উন্দি দেনা
ইনকাম নেই কন কিত্তেে
উবয় নেই বাপ ভেই লক, ইদু থেলে
মরিবং কেঙগল ডুব লাত্তে লাত্তে।
দেচ কুলত নিপরভা নেই
পরঙ যেবার চাং ভারোদত,
সিদুয়ু তারা গম নেই
বেক্কান এক্কান তলে আগাজর।
মনে মনে বার্মা ইদু কঙয়ো থিদব্বরী
তারায়ু নিজ সাহিত্য সংস্কৃতি আযে ফেল্লোন,
আরেয়োন ভাচ- অঝাপাত
ন মিলের অন হিত্তে।
ইয়ান উবান ভাবদে ভাবদে
আহদ তাগল ন’উদে আহদত,
এক দিন গেলে এক দিন চিদেে
হিঙরি কেনে বাজিবং।

হিঙরি তমারে মানুচ কোম?


72818689_1
ক্যাপশন যোগ করুন

হুদু আগি; হুদু থেবং
নেই পত্য বাজি থেবার
পদে ঘাদে ন’ পারে বেড়েই
নিঘিরে পচা বাজ।
জাদর অধীকার পেবার নাঙে এ খেলা
ভেইয়ে ভেইয়ে মারামারি
ইয়ানদ চিগোন গুর খেলা
আরাঙ সুওল(ন্যায় প্রতিবাদ) নিলা কারি\
দিন রেত আবাঙ নেই গরি
এত্তন বাঙাল তপ্পে তপ্পে
তুমি আগ রেনারেনি গরি
মা’মেদেনি মু’হত কেনে
আজি ফুদেবে?
ধ্যানি জ্ঞানী চোক নেই
সত্য কধা কোই ন’পারে
ঘরত্তুন লামিবার ডর ডর থর থর
অনসুর থায় চিদে\
ঘর ফুরে আদাম ফুরে
করল্লো(ক্ষতিগ্রস্থ) হদন জুম্মউন
কারে নিনেই বুগ ডর গরি থানা
নেই তারার অন সুওল(প্রতিবাদ)\
রাজনীতি নাঙে
শত শত মা’বুক সারাল্যা(খালী)
দিঘীনেয়ো ন দেঘন তারা
হিঙরি মানুচ কোম তমারে?
ইয়ুন সমাজত ঘুরি ফিরি
ঘর শত্রু বিভিষন
তারারে বেগে চিনি থ
কুরি ন’ পেলেবা অন দিন\

হিলত্ বেন্নে রাঙা বেল্ উদের!

২৫-২৬ নভেম্বর ২০১৬ ইং পা: চ: আদিবাসী লেখক ২য় সম্মেলনের ছবি।
২৫-২৬নভেম্বর ২০১৬খ্রি: পা: চ: ২য় আদিবাসী লেখক সম্মেলন।

গম গম গিয়ানি-গুনি মানচ্ছে কন্ “আমি(চাঙমা) বালা ন’অবঙ আই, বচ্ যেই পরেলং।” আজলে অয়, আমল গুরি ভাবিলে বুক্ দিবেদিপ্পে অই এজে। ভাত্ পানি ন’রুজে। তদা পানি সোগে এজে। দুক্-কাম্ ইদোত ন’উদে, আহদ তাগল ধুরিবার মনে ন’ অয়। যনি এক্কা পিজেদি রিনি চেই সালেন দিঘিবঙ, বুজি পারিবং। ১৯৯৭ খ্রি: ডিসেম্বর ২ তারিখত্ পার্বত্য চুক্তি অনার্ পর পর দেচকুলত্ পরান পিরি এস্যে। সক্কে হিলর্ নানু মরা মানেইউনে দোল দোল ঘর্, বাগান তুলো ধরলাক্। শরনার্থীউনে দেচকুলত ফিরি এলাক। আনুনি নুনচো ভাত খেই ফেলেয়ু মু’ পোতপোত্যা, আজি কলক কলক। বেগে আজা গচ্ছোন কামাক্কাই নিপরভা গরি থেই পারিবাক। ঘরে ঘরে কলরব। পেইক কিজিক কাজাক আ রাদা দাগে ঘুম ভাঙে। কধ গেলে পরোন সুক এক্কা অলেয়ু ফিরি এস্যে। সাচ লামি রেত অলে অাগ দিন সান আজু নানু দাগি পজ্জন শোনে শোনে নাদিন পুদিনরে ঘুম নেগেদাক। মাত্তর অল কি!
এ আজা, এ সবন বেজ তিদব্বর ন’অয়। বান্দর কপাল তারেঙত গুয়ো কপাল সুরুঙত। বাঙালা দেচ সাধিন অনার(পল্রে ঘর যুদ্ধ) পর দর এল বানা বাঙালুন। ইক্যে! ইক্যে দর আর্মি-বাঙাল আ জাত ভেইয়ুন। জ্বলিল বাবুছড়া, বোলখালি(দিঘীনালা), মালছড়ি, খাগাড়াছড়ি, বাগেকাত, মাটিরাঙা, তেনজঙ সুমত্তু গোদা হিলচাদেগাঙ। আমার অমার(জাত ভেইয়ে) মারে ফেলা ফেলা-ফিলি, দরি নেযা-নেযি। চেরো কিত্তে মা-বোনর মরা কিজেক। ইন্দি ভান্তেউনে তাহ্দি উদিলাক। দাঙর দাঙর গুরি কধন,“ দান গর, ধর্ম গর, কুর-শুগর ন’ ফালেয়ু। ধর্ময়ান ভাবি থাক। তমা আওজোর নেক, নোনেয়ে পুঅ এ ফারা দজাত্তুন রক্ষে পেবাক।” সুরু অল আদামে আদামে মহামঙ্গল সূত্র, সংঘ দান, অষ্টপরিষ্কার দান। রেদেবিলি জাকে জাকে খারোজ্যা গাবুর গাবুরি দাগি যাদন কিয়ঙত। এসুযোগত বাঙালুনে বুলেবালে-বলেদরি যেঙগি পার আমা সে মা-বোনুনরে জাবাদন, ধুরি নেযাদন। এধক্যে গুরি এচ্যে ১৮ বজর বিদি যার। ইয়ানি আমা বেগর চোগত তল। তেহ্, সে কধা কদুঙ ন’চাঙ। বেজ্ কলে আর ভজমান(পূজ্য) ভান্তেউনে আ আমা রাজনীতি চেলাউন গরম কবাক। কধা আগে “গাজত যনি ফুল ন ফুদন মধু পেবং কুদু, জাত্তু যুনি ন’বাজে ধর্ম থেব কুদু?”বাঙালুন জাগা-জমি বেক কারি নিলাক। এঅক্তত যনি কুরবুয়ো যনি বিজিবার ন’ থেলে সালেন জীংহানি তোরানা হিঙরি? যা ওক-
ত্যুঅ ম’ আজা বুক ভরি গেল। ২৫-২৬নভেম্বর ২০১৬ ইং তিন পার্বত্য জেলা আমা বুদ্ধিজীবিউন দিরি অলেয়ু জাগি উত্তন এগত্তর উয়োন। ইয়ান ভাবিনেই। মুই বিশ্চেস গরঙ, বুদ্ধিজীুবউনে এক থেই পাল্লে সক্যে হিলর আভা ফিরিব। গাজে গাজে ফুল ফুদিবাক, পেইক দাগিবাক। বেক তিদব্বর অব।

আওজর দেচছান

ও আমা আওজর দেচছান
বেক্কুনে তরে কোচপান,
বেক্কুনে জনমান ত বুগত
বাজি থেবার চান।
জনমান বাজি থেবার চান
মনর সুগে গীত গান,
পেক্খুনে মনর সুগে ডুঅ
মিলি উড়ি উড়ি যান।
জনমান তুই আমারে কুলি ন’গরচ
তর সিয়েন আগে সিয়ান দ্যুচ,
আমারে তুই বেক্কুনরে
কোচপানা সিগেয়োচ।
রেত্তু এলে নানাঙ পুগে-জুকে
ডগরন মন সুগে,
বেক্কুনরে চাচ্ তুই
সুগে আর দুগে।
গাজ হুলুঙত বোই
পেজাবু হুল হুলোই,
পহর অয়ে পহর অয়ে
ঘুমত্তুন উদ উদো।
চিগোন পেইক্কুন চিরিং চারাং ডগরন
আল্যা মানচ্যা আলত্ যাদন,
মিলে মরদ মনর সুগে
ভুইয় মাদন কাম গত্তন।
আমা আওজর দেচছান
গাজে বাজে বেক্কান,
মনে মনে রিনি চাং আমা
দেচজান ধক্যে ন পাঙ।
গাজে বাজে ভরা
মোন মুড় গড়া
মনর সুগে এ দেজত
জনমান বাজি থেই পারা।

হিল্ চাদেগাঙ


আমা দেচ্ছান্ এধক হি দোল্
মোন্ মুড় ছড়া গাঙে ভরা,
এ দেচ্ছান্ হিল্ চাদেগাঙ
সানে’চিক্যে রূপে রঙে ভরা।
এ দেজত্ জনম্ আমার্
পূর্ণ অল মন্ আঝা।
একশ বজর ধুরি লেং-পিড়িল্লে
নেই ইক্যে আগ চেঙেরা,
চিঙে ঢুধুক্ হেঙগরং আ আজি ন’ফুদে
বানা চোগ পানি ধারা ধারা।
এ দেজত্ বিজয়গিরি-রাধামন্
এলাক কধক দোল,
এম. এন. লারমা মরি যানার
জাত্তু অল জোল্।
ভেইয়ে ভেইয়ে রুগরুক্যা
ভাজি যার এদেচ্ছান্,
সুদ্ধ-সাঙ্গ হিল চাদেগাঙ
নেই আর আগ সান্।

“আর্ চেবার ন’ চেই”


‘‘হি আঝা গরির, হি অর্! হি সভনে দিঘি, পত্তমে হি পের্। ও ভগবান হিত্তে তুই মরে কান্ পাদে নদিলে, হিত্তে মরে কাল্ পাদে ন দিলে। ইয়ানি ন’দেঘঙ পারা, ইয়ানি ন’শুনঙ পারা। এম্বা হিয়ে অয়ায়েদে এয এধক্যে হিয়ে জিক্জিকাইদে ঘটনা ম’ চোগত ন’পরে ভেইয়ে ভেইয়ে এধক্যে গরি কাবা-কাবি।’’ এই কধানি মর নয়। গেল্লে ১৩/১২/২০১৬খ্রি: মঙ্গলবার রেদোত্ কাজালঙ বঙ্গতলিত্ গমি যিয়ে ঘটনা ফটোউন দিঘি দিঘি ধারা ধারা চোগ পানি ফেলে ফেলে কল বেগর মা মেদেনি হিল চাদেগাঙ।
তার এক বুগ আবিল্যাজ। তা’পুঅ/ছাউনরে বোঝে ন’পারের। তার বুগত অনসুর দুগর তুবোল বেই যার। দ্বি’চোগ বারিষ্যা দেবাসান। এক্কু মা তিগুচ্যা আঝা গরে, ‘‘তা’ পুঅ ছা’উন রাম-লক্কণর সান অনসুর কোচপানা থিদ ওক। আলুল্লো-দুলুল্লো সাত নাল্ সুধোলোই বেরাবেচ্যা গরি এ জীংকানি গঙেদি আর এক জীংকানিত পর জীংকানি ভেইয়ে ভেইয়র কোচপানা থেপ্থেপ্যা গরি থোক, রাণ্যা সুদগোলা সান্ ফুদি থোক অনসুর। এধক্যে গরি থেবার তিগুচ্যা গোজেন বদ্ধত্তুন তবনা গরে।
মুই সত্য যুগ্ লাগ্ ন’পাঙ। মাত্তর, তা বিজক ম’ আজুত্তুন শুন্নং। সে পাচ ভেই পাণ্ডব কধা সে রাম – লক্কণ কধা। পাচ ভেই পা-ব দাগি ইক্কু মিলেলোই পাচ ভেইয়ে ঘর-গিরিত্তি গরি তোড়ে যিয়োন। ইত্তুন আমি বুঝি পারি কত্তমান কোচ পেলে, কত্তমান দয়ে-মেয়্যা থেলে এধক্যে দোল এক্কান সংসার বানে বারে। বুঝিলিং ইক্কে সত্য যুগ নেই, কুলি যুগ্ তেহ্ হি অয়্যা? আগত্তুন বেচ আমি দ শিক্কে-দিক্কে ডাঙর অয়্যাই। আগাজত লুঅ হত্তা এক জাগাত্তুন এক জাগাত পাদে দির। এক কোণাত্তুন আর এ কোণাত কধা কোর। এক্কান জাগাত বোই পিত্তিমীত বেক খবরানি আমি পের। এদক্যে শিক্কে-দিক্কেই ভালেদি অনার পর এধক্যে গরি ভেইয়রে ভেইয়ে মারে ফেলানা দেশ জাদত্যাই শুভ নঅয়।
মর এই তুদি কন্না বা শুনিব! গোদা পিত্তিমীত্ যিয়ান বাংলরা ভাজে কন ‘‘স্বার্থপর’’ সে স্বার্থপর এচ্যা কোণা-কুণি, গোণা-গুণি সেরে সুমি আগে। আগ দিনত এক বদল মদত্তোই ভজিলে মাজন্যা মনান গলি যায়। ইক্কে! টেঙা। বানা টেঙা। টেঙা নয় জাত্তুরে আগে বাজে রাঘা পরিব। জাত্তুন ন বাজিলে সে টেঙা কন দাম নেই। ইরুক দিনত এক্কান কধা ভারি গরি কন্, ‘‘টেঙা থেলে গাঙহ্ পানি আগারেদি নাল আহ্দি যায়’’। এধক্যে আমি ন’ চেই। এচ্যা কযেক মাজ অল ভেইয়ে ভেইয়ে মারা-মারি শুনা ন’যায়। যানে, হত্তমান সঞ্জুক, বল্ পিয়ে লাগে সিয়ান দ কন ভাজে ফগদাঙ গরিবার বল্ নেই। মাত্তর, এ’ কয়দ ১/২ মাস আগেত্তুন ধুরি এধক্যে আর নুয়ো গরি দিঘির, শুনির। ইয়ানি তমা নুয়ো পিঁরিউনে চেবার, শুনিবার, দিঘীবার ন’ সান। তারা চান, আগাজত পেইখসান এথুমত্তুন ওথুমত দুয়ো মিলি উড়িবার। তারা চান, দোল এক্কান ঘর-সংসার। যে সংসারত কন কোল্-কজ্যা নেই, হিংসে-পিজুম, রুগ-রুগ্যা নেই। যে সংসারত দুগ নেই, নেই কানানি বানা থেব আজি আর্ আজি, আলুল্লো-দুলুল্লো দোল এক্কান জীংহানি। সে জীংহানি দিদ চাই হিল চাদেগাং। সালেন তুমি হি পারিবা মা’মেদেনী স্বভন পালেদি???
‘‘হি আঝা গরির, হি অর্! হি সভনে দিঘি, পত্তমে হি পের্। ও ভগবান হিত্তে তুই মরে কান্ পাদে নদিলে, হিত্তে মরে কাল্ পাদে ন দিলে। ইয়ানি ন’দেঘঙ পারা, ইয়ানি ন’শুনঙ পারা। এম্বা হিয়ে অয়ায়েদে এয এধক্যে হিয়ে জিক্জিকাইদে ঘটনা ম’ চোগত ন’পরে ভেইয়ে ভেইয়ে এধক্যে গরি কাবা-কাবি।’’ এই কধানি মর নয়। গেল্লে ১৩/১২/২০১৬খ্রি: মঙ্গলবার রেদোত্ কাজালঙ বঙ্গতলিত্ গমি যিয়ে ঘটনা ফটোউন দিঘি দিঘি ধারা ধারা চোগ পানি ফেলে ফেলে কল বেগর মা মেদেনি হিল চাদেগাঙ।
তার এক বুগ আবিল্যাজ। তা’পুঅ/ছাউনরে বোঝে ন’পারের। তার বুগত অনসুর দুগর তুবোল বেই যার। দ্বি’চোগ বারিষ্যা দেবাসান। এক্কু মা তিগুচ্যা আঝা গরে, ‘‘তা’ পুঅ ছা’উন রাম-লক্কণর সান অনসুর কোচপানা থিদ ওক। আলুল্লো-দুলুল্লো সাত নাল্ সুধোলোই বেরাবেচ্যা গরি এ জীংকানি গঙেদি আর এক জীংকানিত পর জীংকানি ভেইয়ে ভেইয়র কোচপানা থেপ্থেপ্যা গরি থোক, রাণ্যা সুদগোলা সান্ ফুদি থোক অনসুর। এধক্যে গরি থেবার তিগুচ্যা গোজেন বদ্ধত্তুন তবনা গরে।
মুই সত্য যুগ্ লাগ্ ন’পাঙ। মাত্তর, তা বিজক ম’ আজুত্তুন শুন্নং। সে পাচ ভেই পাণ্ডব কধা সে রাম – লক্কণ কধা। পাচ ভেই পা-ব দাগি ইক্কু মিলেলোই পাচ ভেইয়ে ঘর-গিরিত্তি গরি তোড়ে যিয়োন। ইত্তুন আমি বুঝি পারি কত্তমান কোচ পেলে, কত্তমান দয়ে-মেয়্যা থেলে এধক্যে দোল এক্কান সংসার বানে বারে। বুঝিলিং ইক্কে সত্য যুগ নেই, কুলি যুগ্ তেহ্ হি অয়্যা? আগত্তুন বেচ আমি দ শিক্কে-দিক্কে ডাঙর অয়্যাই। আগাজত লুঅ হত্তা এক জাগাত্তুন এক জাগাত পাদে দির। এক কোণাত্তুন আর এ কোণাত কধা কোর। এক্কান জাগাত বোই পিত্তিমীত বেক খবরানি আমি পের। এদক্যে শিক্কে-দিক্কেই ভালেদি অনার পর এধক্যে গরি ভেইয়রে ভেইয়ে মারে ফেলানা দেশ জাদত্যাই শুভ নঅয়।
মর এই তুদি কন্না বা শুনিব! গোদা পিত্তিমীত্ যিয়ান বাংলরা ভাজে কন ‘‘স্বার্থপর’’ সে স্বার্থপর এচ্যা কোণা-কুণি, গোণা-গুণি সেরে সুমি আগে। আগ দিনত এক বদল মদত্তোই ভজিলে মাজন্যা মনান গলি যায়। ইক্কে! টেঙা। বানা টেঙা। টেঙা নয় জাত্তুরে আগে বাজে রাঘা পরিব। জাত্তুন ন বাজিলে সে টেঙা কন দাম নেই। ইরুক দিনত এক্কান কধা ভারি গরি কন্, ‘‘টেঙা থেলে গাঙহ্ পানি আগারেদি নাল আহদে দি’পারে।” এধক্যে আমি ন’ চেই। এচ্যা কযেক মাজ অল ভেইয়ে ভেইয়ে মারা-মারি শুনা ন’যায়। যানে, হত্তমান সঞ্জুক, বল্ পিয়ে লাগে সিয়ান দ কন ভাজে ফগদাঙ গরিবার বল্ নেই। মাত্তর, এ’ কয়দ ১/২ মাস আগেত্তুন ধুরি এধক্যে আর নুয়ো গরি দিঘির, শুনির। ইয়ানি তমা নুয়ো পিঁরিউনে চেবার, শুনিবার, দিঘীবার ন’ সান। তারা চান, আগাজত পেইখসান এথুমত্তুন ওথুমত দুয়ো মিলি উড়িবার। তারা চান, দোল এক্কান ঘর-সংসার। যে সংসারত কন কোল্-কজ্যা নেই, হিংসে-পিজুম, রুগ-রুগ্যা নেই। যে সংসারত দুগ নেই, নেই কানানি বানা থেব আজি আর্ আজি, আলুল্লো-দুলুল্লো দোল এক্কান জীংহানি। সে জীংহানি দিদ চাই হিল চাদেগাং। সালেন তুমি হি পারিবা মা’মেদেনী স্বভন পালেদি???

কেন আঞ্চলিক স্বায়ত্ব শাসন?

বাংলাদেশ খসড়া সংবিধান প্রণয়ন কমিটির নিকট পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের শাসনতান্ত্রিক অধিকার দাবীর- আবেদন পত্র গণ প্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের ভাবী ...